عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با پانا اعلام کرد؛

رایزنی برای افزایش بودجه سلامت در سال آینده

همایون سامه‌یح: برای جبران اختلاف ارز ترجیحی و نیمایی، حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان فقط برای دارو مورد نیاز است

تهران (پانا) - عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره کاهش 2 هزار میلیاردی بودجه وزارت بهداشت در سال آینده گفت رایزنی برای افزایش بودجه نظام سلامت انجام می‌شود منتهی باید جلسات کمیسیون تلفیق برگزار شود.

کد مطلب: ۱۲۴۰۰۷۵
لینک کوتاه کپی شد
رایزنی برای افزایش بودجه سلامت در سال آینده

بر اساس آنچه در لایحه بودجه پیشنهادی ۱۴۰۱ که دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه داده است، بودجه وزارت بهداشت در سال آینده، ۱۳۴ هزار و ۱۳۳ میلیارد و ۷۹۳ میلیون تومان پیش‌بینی شده است. در بخش بودجه‌ای وزارت بهداشت، رقم درآمد اختصاصی این وزارتخانه برای سال آینده، ۶۱ هزار و ۵۷۶ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده است. بر اساس همین گزارش، جمع کل منابع دستگاه‌ها نیز ۶۱ هزار و ۶۷۲ میلیارد و ۷۵۲ میلیون تومان برآورد شده است.

همچنین در لایحه بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۱ برای وزارت بهداشت، سهم تأمین دارو و واکسن نیز رقمی بالغ بر ۱۶ هزار و ۴۲۳ میلیارد و ۴۳۶ میلیون تومان پیش‌بینی شده است. این در حالی است که مسئولان وزارت بهداشت در زمینه بودجه سال آینده این وزارتخانه ابراز نگرانی کرده‌اند. بهروز رحیمی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با ابراز نگرانی از بودجه حوزه سلامت در سال آینده گفت:‌ «همچنان از میزان رشد بودجه وزارت بهداشت نگرانیم چراکه بخش اعظم حقوق و دستمزد کارکنان‌مان را شامل شده و قطعا در سال جاری هم تا پایان سال دچار چالش‌های پرداختی خواهیم بود، اما داریم تلاش می‌کنیم که با مذاکراتی که با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و مدیریت سازمان برنامه و بودجه و کارشناسان حوزه‌ها داریم، بتوانیم اصلاحاتی را انجام دهیم.»

همایون سامه‌یح نجف‌آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با پانا درباره بودجه بهداشت و درمان در سال آینده اظهار کرد: «طبق پیشنهاد دولت در بودجه سال آینده، حدود 104 هزار میلیارد تومان برای اقلامی همچون دارو، خرید گندم و دانه‌های روغنی به صورت تجمیعی ارز اختصاص می‌یابد در صورتی‌که برای جبران اختلاف ارز ترجیحی و نیمایی، حدود 140 هزار میلیارد تومان فقط برای دارو مورد نیاز است.»

وی افزود: «هنوز مشخص نیست که دارو و تجهیزات پزشکی هر کدام به چه اندازه سهم دارند. اگر قرار باشد برنامه‌ها با همین بودجه پیش برود، در آینده فشار بسیار زیادی در زمینه افزایش قیمت دارو و نظام سلامت به بیماران وارد می‌شود.»

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره کاهش 2 هزار میلیاردی بودجه وزارت بهداشت در سال آینده نیز توضیح داد: «کاهش بودجه سال آینده امری ناگزیر بوده است که این مساله متوجه بخش بهداشت و درمان نیز شده است زیرا مشکلات اقتصادی متوجه همه بخش‌های کشور است. بودجه دولت حدود 15 درصد نسبت به سال 1400 کاهش پیدا کرده است. هر چند تمهیداتی برای جلوگیری از مشکلات در نظر گرفته شده است اما باید شرایط اقتصادی کشور را مد نظر قرار داد.»

این نماینده مجلس ادامه داد: «در زمینه بودجه سال آینده به طور کلی و با توجه سیاست کلی دولت، یکسری تغییرات ساختاری ایجاد شده است که رایزنی‌ها برای بودجه بهداشت و درمان انجام می‌شود اما باید جلسات کمیسیون تلفیق برگزار شود تا چکش‌کاری‌های لازم در زمینه بودجه بهداشت و درمان انجام شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار