مدیرکل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش:
برنامههای رادیویی و تلویزیونی نیازمند تحول هستند
تهران (پانا) - مدیرکل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش بر تحول در برنامههای رادیویی و تلویزیونی تأکید کرد و در عین حال این تحول را یک ضرورت گریزناپذیر دانست.
به گزارش روابط عمومی رادیو نمایش، محسن سوهانی، مدیرکل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش در دومین همایش سالانه هفته پژوهش که به همت معاونت پژوهشی دانشگاه معماری و هنر پارس برگزار شد، در مورد ضرورت تحول و هم افزایی ساختاری در برنامههای رادیو و تلویزیون توضیحاتی ارائه کرد.
سوهانی گفت: در اوایل قرن بیستم، گسترش رسانههایی مانند رادیو باعث شد که زمینه جدیدی در مطالعات علوم انسانی شکل بگیرد وچند دههای است که توجه مبنای فضای دانشگاهی نیز به دانشهای میان رشته ای و مهارتی معطوف شده است و نیاز به شناخت و مطالعات چند وجهی و دانش مهارتی دارد.
وی خاطرنشان کرد: بحث دوم، توجه به سیر تکامل رسانههاست. با اختراع الفبا حتی قبل از آن شکلهای ارتباط میان فردی که آدمها آموختند، باعث شد تا وارد کهکشان ارتباطی با همنوعان و جهان پیرامون شوند و این روند با اختراع دستگاه چاپ توسعه بسیاری پیدا کرد تا به جایی رسید که با اختراع رادیو در سال ۱۹۲۰ دنیای ارتباط الکترونیک شکل گرفت و این سیر، روند ارتباط انسانی و تقابل و تعامل را در سطح فرهنگها شکل داد، البته از زمان ظهور اینترنت قواعد بازی تغییر کرد و پس از آن رادیو و تلویزیون در این تقسیم بندی جز رسانههایی قرار میگیرند که نقش چشمگیری داشتند.
مدیر رادیو نمایش همچنین تأکید کرد: در گذشته رسانه، پدیدهای یک سویه بود. به عبارتی رادیو و تلویزیون رسانههای یک طرفه بودند و نقش و کارکرد خاص خودشان را داشتند اما از زمان ظهور اینترنت، مخاطب ما جایگاهش در حد کاربر ارتقا پیدا کرد و در واقع با مخاطب کاربر فعال طرفیم و دیگر مفهوم مدیریت رسانه به معنای سنتی بی معناست. اگر رسانهای تعامل نداشته باشد، محکوم به نابودی است؛ چراکه تحول و نوآوری جزو جدایی ناپذیری از ذات زندگی بشریست، به خصوص علوم انسانی که علوم خلاقی و آفرینشگر است.
سوهانی سپس اظهار کرد: به عنوان مدیران و فعالان تولید رسانه و حوزههای فرهنگی، باید به فکر هم افزاییهای ساختاری آفرینش و قالبهای نوظهور باشیم. ما در رادیو نمایش و اداره کل هنرهای نمایشی رادیو، یک اتاق فکری تشکیل دادیم تا با هم اندیشی و طراحی قالبها و ساختارهای نوین بتوانیم در دوران جدید به توسعه و جذب مخاطب برسیم.
مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو در ادامه از دو ژانر نوظهور در عرصه رادیویی نام برد و گفت: یکی از این ژانرها رادیو پلاس و همان رسانه صدا، پایه خلاق است که سنتی نیست و توانستیم با هم افزایی از مدیومهای مختلف هنری و رسانهای این رسانه را تقویت کنیم، یعنی در آن از نمایش رادیویی، تئاتر عروسکی، مستند، رادیو تئاتر و در عین حال از فضای مجازی هم بهره گرفتیم و با نگاهی به روایت ارادتمند جانی دالر به قصه "ارادتمند آقای خاص" رسیدیم که همزمان از رادیو نمایش و شبکه نسیم پخش شد. همچنین توانستیم با بهره گیری از فرهنگ غنی خودمان، آیینها، سنتها و آنچه در دایره هویت ایرانی است، نمایش رادیویی تخت ترنا را بر اساس ترنا بازی خلق کنیم که مخاطب در آن نقش فعال داشت.
مدیر رادیو نمایش در پایان بیان کرد: ایران از سالهای دور تا به امروز از قطبهای مهم نمایشهای رادیویی است و گنجینهای از بهترین هنرمندان را در این زمینه داریم. شاید در گذشته رادیو در فضای رسانه به نظر کمرنگ آمده اما امروزه، دامنه کارکرد آن به لحاظ تمرکز بخشی، خیال آفرینی و نامحدود بودن عرصه خلاقیت، بسیار مهم است.
ارسال دیدگاه