عزم دولت برای ارتقای آموزشهای مهارتی با افزایش ۵۲ درصدی بودجه در سال آینده
تهران (پانا) - رییس دانشگاه فنی و حرفهای مطرح کرد هدف عمده ما تربیت تکنسین دربستر اقتصاد پلتفرمی است عزم دولت جدید برای ارتقای آموزشهای مهارتی با افزایش ۵۲ درصدی بودجه دانشگاه در سال آینده خواهد بود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای، عصر امروز مراسم هفته پژوهش فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای باحضور علی خیرالدین معاون فناوری و نو آوری وزرات علوم، تحقیقات و فناوری، رشید جعفرپوررییس مرکزبسیج اساتید؛ و بهنام طالبی مدیرکل دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات وفناوری به همراه تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نوآوران منتخب برگزار شد.
بنابراین گزارش، صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفهای در این مراسم، با تبریک هفته پژوهش، ضمن قدردانی از حضور دکتر خیرالدین در جمع دانشگاهیان فنی و حرفه ای با اشاره بر اینکه با ایجاد معاونت فناوری و نوآوری حرکت نو و جدیدی در آموزش عالی کشورآغاز خواهد شد خاطر نشان کرد: مطمئناً با ایجاد این معاونت، بحث نوآوری و فناوری پایه ریزی و ارتقا پیدا کرده و تبدیل علم به فناوری و ثروت تسهیل خواهد یافت.
وی با اشاره بر اینکه خوشبختانه پروژه زیر دریایی امداد و نجات یکی از پژوهشگران دانشگاه فنی و حرفه ای جزء طرح های برتر هفته پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتخاب شد اظهار داشت: وقتی صحبت از پژوهش و آموزش می شود این سوال پیش می آید که معنی پژوهش در آموزش های فنی و حرفه ای چیست؟ و مسیر دانشگاه فنی و حرفه ای را دراین راه مشخص کرد.اگر نسل های دانشگاهی را طبقه بندی کنیم جزء دانشگاه کار آفرین محسوب می شویم. در نسل سوم و چهارم دانشگاهی با ماموریت خاص، ویژه و مشخص فعالیت می کند.اگر چه تشابهات زیادی با برخی از دانشگاهها داشته باشیم، ولی تأکید ماه بر تفاوتهاست و درک این تفاوت ها ما را در رهبری آموزشی این دانشگاه موفق خواهد کردو بایستی روی آن تمرکز ویژه ای داشته باشیم و از مأموریت تعریف شده خارج نشویم.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم فعالیت دانشگاه را به عنوان دانشگاه کار آفرین جا انداخت باید ببینیم مبانی آموزش های فنی و حرفه ای در این دانشگاه به چه صورت است. دانشگاه فنی و حرفه ای با مطالعه بیرونی هویت پیدا می کند. در حالیکه دانشگاههای دیگر در درون سیستم آموزشی هویت مییابند، اساسا هویت این دانشگاه در پاسخگویی به نیازهای بیرونی از جمله اثر گذاری در رشد اقتصادی و تولید ناخالص ملی مشخص می شود و اگر در این حیطه اثر گذار باشیم در حقیقت هویت و جایگاه واقعی دانشگاه فنی و حرفه ای پدیدار خواهد شد.
صالحی عمران ادامه داد: در برنامه راهبردی دانشگاه نگاه ما در پژوهشها همین است. مطالعه و پژوهش پیشرانها و تحولات بخشهای اقتصادی و اجتماعی برای ما بسیار مفید است. جهت گیری و تحولات بخشهای اقتصادی و کشاورزی و خدمات برای ما بسیار مهم است.
وی عمران با تاکید بر اینکه هدف عمده ما تربیت تکنسین دربستر اقتصاد پلتفرمی است گفت:در حال حاضر اقتصاد جهانی به این سمت حرکت میکند در اقتصاد پلتفرمی زمینه جدید برای آموزشهای مهارتی ایجاد شده است، بسیاری از حرفه ها و مشاغل در حال بروز رسانی است. فضای مجازی در اقتصاد پلتفرمی نگاه و فضای نویی را برای دانشگاه فنی و حرفه ای ایجاد کرده است که معتقدیم همه اینها شایستگی هایی را طلب می کند که بایستی در برنامه ریزی های درسی دیده شده و به آن پرداخته شود.
صالحی عمران گفت: نام این دانشگاه از دو کلمه technicalو vocational شکل گرفته که به ما جهت گیریها را نشان میدهد یکی فن آوری ها و دیگری حرفهها که این یعنی مطالعه و پژوهش بازار کار، مطالعه حال و آینده و تحول و تغییراقتصاد رو، لذا اصلیترین برنامههای راهبردی این مرکز علمی و مهارتی توجه به بحث فناوری و نو آوری است.
رییس دانشگاه فنی و حرفهای گفت: اساس دانشگاه توجه به فناوری و نوآوری برای تحقق بخشیدن به اهداف دانشگاه است چراکه تعیین کننده کیفیت آموزشهای مهارتی ما همین مبحث مهم و کلیدی است و بنده مجدداً تأکید میکنم خروجیهای این دانشگاه حتما باید فن آفرین و نوآور باشند.
وی افزود: زمانی این اتفاق میافتد و زمانی دانشگاه میتواند وارد نوآوری و فناوری شود که بتواند تشکیل شبکههای نوآوری دهد و بنده در بحث آموزش های مهارتی بدنبال آن بودم و این مهم هم با گرد آوری شرکا انجام خواهد شد که شرکای ما بخشی کار فرمایان، صنایع و خدمات و آموزش و پرورش هستند و با جمع آوری همه این هامیتوانیم شبکه نوآوری را شکل دهیم و منجر به اتفاق کم نظیری در آموزش عالی کشور خواهد شد.
وی ادامه داد: با عنایت به تجربه های بین المللی آموزش های مهارتی طی مطالعاتی که صورت گرفته بود در مقایسه بین آموزش هایی که در درون دانشگاه به صورت یکطرفه اتفاق افتاده و آموزش هایی که با مشارکت شرکای بیرونی صورت میپذیرد که همان آموزش دوگانه است که دانشگاه فنی و حرفه ای اخیراً در این مسیر گام برداشته؛ نتیجه ای که از این تحقیق گرفتند متوجه شدند شایستگی هایی که دانشجویانی که از این دو نوع آموزش دارند بالاخص شایستگی های نوآورانه اثرات بیشتری داشته است.
صالحی گفت: تشکیل شبکه نوآوری همان چیزی که در تغییر سر فصلهای این دانشگاه اتفاق افتاد، که با حضور فعالان حوزه های صنعتی و آموزش و پرورش شکل گرفت. اگر ما پیامدها و هویت این دانشگاه را در رشد اقتصادی میبینیم حتما باید نوآوری، فن آوری و پژوهش را در این مسیر همراه کنیم.
وی در پایان با اشاره بر اینکه خوشبختانه در دولت جدید عزم جدی و نگاه خوبی به آموزش های مهارتی بالاخص دانشگاه فنی و حرفه ای شکل گرفته است خبر داد: همیشه نگران بودجه این دانشگاه بودیم در سال های گذشته ضعیفترین بودجه دانشگاه ها مربوط به بودجه دانشگاه فنی و حرفهای بوده است و مشکلات زیادی را ایجاد کرده بود الحمدالله به قولهایی که داده شده بودعمل شد و با توجه به اینکه میانگین رشد بودجه دانشگاههای کشور ۳۶ درصد بود، رشد بودجه این دانشگاه برای سال آینده ۵۲ درصد نسبت به قبل افزایش یافته است که امیدوارم شاهد رشد و افزایش کیفیت آموزشی در این مرکز مهم علمی و مهارتی در کشور باشیم.
ارسال دیدگاه