به چربی‌ها اینگونه رودست بزنید

تهران (پانا) - یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی می‌گوید قبل از مصرف غذا‌های چرب باید از سبزیجات و سالاد بدون سس استفاده شود، یعنی سالاد را با سس و پنیر چرب نکنید که دردسرساز باشد. وی معتقد است که فیبر سبزیجات کمک می‌کند فرد سیر بماند و معده پر شود، فیبر سبزیجات باعث می‌شود چربی‌ها خوب هضم نشوند و در واقع بین فیبر‌ها به دام بیفتند و مشکل را تا حدی مرتفع کنند.

کد مطلب: ۱۲۳۹۲۳۶
لینک کوتاه کپی شد
به چربی‌ها اینگونه رودست بزنید

گاهی پیش می‌آید که ما پرخوری می‌کنیم و غذا‌هایی نظیر سیب‌زمینی سرخ‌کرده، همبرگر، پیتزا، غذا‌های چرب زیادی را مصرف می‌کنیم و فشار زیادی به دستگاه گوارش و معده وارد می‌کنیم. چربی هم که تقریبا روند هضم کندی را در بدن طی می‌کند. در این صورت دستگاه گوارش مجبور است پرکاری کند و نتایجی، چون نفخ، تهوع، اسهال و شکم درد و ... را به دنبال دارد.

مجید حسن قمی درباره تغییر و تحولاتی در بدن بعد از مصرف این غذا‌ها و خطراتی که برای انسان ممکن است در اثر مصرف آن‌ها پیش بیاید، گفت: وقتی ما غذا‌های چرب می‌خوریم یا غذا‌هایی می‌خوریم که حاوی چربی‌های اشباع هستند مثل پیتزا، پنیر پیتزا، کله‌پاچه، انواع ساندویج‌ها، سوسیس، کالباس، همبرگر، حتی جگر، دل و قلوه اتفاقی که می‌افتد به این صورت است که معده ما برای هضم چربی‌ها ممکن است زمانی را حدود ۳ الی ۴ ساعت و گاهی وقت‌ها حتی تا ۶ ساعت را صرف کند تا چربی‌ها را هضم کند.

غذا‌های چرب خون ما را شیری‌رنگ می‌کنند

وی ادامه داد: باید به این موضوع توجه داشته باشیم که وقتی ما غذا‌های چرب می‌خوریم در اصطلاح می‌گوییم که پلاسمای ما شیری رنگ می‌شود؛ یعنی رنگ خون ما به رنگ چربی تبدیل می‌شود. یعنی آنقدر چربی از دستگاه گوارش ما از روده کوچک جذب خون می‌شود که خونی که باید قرمز باشد، شیری رنگ می‌شود و این افزایش چربی‌ها مخصوصا به صورت ناگهانی در خون باعث می‌شود گرفتی عروق به وجود بیاید، یا اینکه گرفتگی‌های عروق را بیشتر می‌کند و فرد را مستعد مشکلات قلبی و عروقی، کبد چرب و حتی متعاقب آن فشار خون و چاقی مفرط می‌کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: باید به این موضوع هم توجه کنیم که اگر فرد این غذا‌ها را در شب می‌خورد و وارد تایم غیرفعال شده و قصد خواب می‌کند، این چربی که در خون زیاد شده است قوام خون را که باید مثل آب باشد مثل روغن یا چربی می‌کند، بنابراین احتمال خطر سکته مخصوصا سکته‌های قلبی و مغزی را در اثر گرفتگی‌های عروقی بیشتر می‌کند.

با مصرف زیاد نمک مشکل فشار خون و سکته را برای خود به وجود نیاورید

حسن قمی بیان کرد: همچنین ما همراه این غذاها، مقدار زیادی نمک را وارد بدن می‌کنیم، یکی از مشکلات‌مان این است که همراه انواع ساندویچ و ... نمک هم زیاد می‌خوریم، معمولا ساندویج شور است، لای ساندویج خیارشور است، یا اینکه پنیر‌ها شور هستند، در غذا‌های فرآوری شده کلا از نمک استفاده می‌کنیم؛ بنابراین افرادی که مشکلات فشار خون دارند با مقدار زیاد نمکی که وارد بدنشان می‌شود افزایش فشار خون ناگهانی پیدا می‌کنند و ممکن است سکته برای آن‌ها به وجود بیاید و این سکته‌ها می‌شود سکته‌هایی که در اثر ترومبوز یا پارگی رگ است.

وی با بیان اینکه دو نوع سکته ممکن است اتفاق بیافتد گفت: یک‌نوع، سکته‌ای است که در اثر ایسکمی اتفاق می‌افتد، یک جایی رگ مسدود می‌شود و مثلا کلسترول در رگ می‌نشیند و انسداد به وجود می‌آید و رگ، دیگر کارایی ندارد. یک نوع هم در اثر فشاری است که پشت رگ به وجود می‌آید و رگ پاره می‌شود.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: متعاقب این غذا‌ها فرد چاق می‌شود، اضافه وزن پیدا می‌کند و کبد چرب برایش به وجود می‌آید که این‌ها هم دردسر‌های خاص خود را به همراه دارند.

بعد از غذای چرب آب بنوشید

حسن قمی در پاسخ به این سوال که اگر چنین موقعیتی پیش آمد که با غذا‌های چرب مواجه شدیم، چه راهکار‌های تغذیه‌ای وجود دارد که اثرات مضر این غذا‌های پرچرب را کاهش دهیم؟ گفت: همانطور که حضرت علی می‌فرماید بهترین کار این است که فرد گناه نکند نه اینکه گناه کند و بعد توبه کند، بهترین کار در این زمینه هم این است که از خوردن این غذا‌ها پرهیز کنیم. یعنی وقتی می‌دانیم که سیب زمینی سرخ کرده پر از نمک است یا انواع غذا‌های دیگر که ذکر شد، بهتر این است که مصرف نشوند. اما اگر راهکار تغذیه‌ای می‌خواهیم باید بگویم بهتر است قبل از اینکه غذا بخوریم باید از سبزیجات و سالاد بدون سس استفاده شود، یعنی سالاد را با سس و پنیر چرب نکنید که دردسرساز باشد، فیبر سبزیجات کمک می‌کند فرد سیر بماند و سیرتر شود و معده پر شود، فیبر سبزیجات باعث می‌شود چربی‌ها خوب هضم نشوند و در واقع بین فیبر‌ها به دام بیافتند و مشکل را تا حدی مرتفع کنند یعنی میزان جذب چربی‌ها را فیبر می‌تواند کمتر کند.

این متخصص تغذیه در پاسخ به این سوال که چه نوع نوشیدنی‌هایی بعد از این غذا‌های چرب کمک می‌کنند تا دستگاه گوارش بهتر عمل کند، باعث می‌شود تا مواد مصرفی بهتر تجزیه شوند؟ افزود: ما در واقع نوشیدنی نداریم که بگوییم این نوشیدنی می‌تواند غذا‌های چربی را که خوردیم اصلاح کند. بهترین کاری که فرد می‌تواند انجام دهد مصرف زیاد آب و مایعات است تا حالت شیری رنگی که برای خون اتفاق افتاده است، تغییر حالت داده، خون رقیق شده و از حالت روغنی شکل بیرون بیاید. اینکه فرض کنیم ما نوشیدنی داریم که می‌تواند غذای چرب را اصلاح کند اصلا چنین چیزی نیست. طبق آخرین تحقیقات نوشیدنی‌ها و مایعات حدود ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت بعد از مصرف از معده خارج می‌شوند، حتی نوشابه را که فرد مصرف می‌کند علاوه بر اینکه باعث چاقی می‌شود و عوارض دیگری هم دارد، باز هم حاوی قند و فسفر است و از معده خارج می‌شود و اینطور نیست که با خوردن نوشابه، غذای چرب اصلاح شود.

وی درباره این باور که عسل در هضم غذا‌های چرب موثر است، گفت: وقتی که به بافت عسل نگاه می‌کنیم خودش هم یک قسمت قندی و هم یک قسمت چربی دارد؛ بنابراین خود عسل چرب است و دو نوع قند فروکتوز و گلوکز دارد. اینکه فکر کنیم عسل می‌تواند کمک‌کننده باشد چنین چیزی نیست. عسل از نظر اینکه شیرین است، شیرین بودنش باعث می‌شود قندش زودتر وارد بدن شود. اینکه کسی غذای چرب بخورد و بعد از آن بخواهد عسل بخورد اصلا کار شایسته و بایسته‌ای نیست. چون مواد غذایی که چاق‌کننده هست را پشت سر هم مصرف می‌کنیم و این کار در بلندمدت حتما باعث چاقی، اضافه وزن، فشار خون، کبد چرب و ناراحتی‌های قلبی و عروقی می‌شود.

برای هضم غذا سرکه و آبلیمو نخورید

این متخصص رژیم درمانی درباره اینکه برخی سرکه را هم پیشنهاد می‌کنند، آیا مصرف آن برای هضم غذا‌های پرچرب، رفتار درستی است؟، پاسخ داد: در رابطه با مصرف سرکه، آبلیمو و آب نارنج؛ خوردن این مواد به عنوان اینکه مزه غذا‌ها را عوض کند، مثلا آبلیمو مقداری ویتامین ث به ما بدهد، روی غذا یا در سالادمان استفاده کنیم اشکالی ندارد. سرکه حالت اسیدی دارد، اما باید بدانیم PH معده ما حدود ۲ تا ۳ است یعنی از هر اسیدی اسیدی‌تر است، اینکه کسی فکر کند غذای چرب می‌خورد و بعد از آن سرکه یا آبلیمو می‌خورد و اصلاحش می‌کند یک باور غلط و اشتباه است و اصلا اصلاح نمی‌کند.

روی‌هم‌خوری نکنید

حسن قمی در پاسخ به این سوال که مصرف ماست و لبنیات بعد از غذا‌های پرچرب چه تاثیری دارند؟ گفت: مصرف ماست و لبنیات بعد از غذا‌های چرب باعث می‌شود دستگاه گوارش با مشکل بیشتری مواجه شود. اوضاع را برای دستگاه بدتر می‌کند. ما گاهی از دوغ استفاده می‌کنیم، دوغ‌های محلی که چرب نباشد یا دوغ کفیر خودشان به هضم گوارشمون کمک می‌کنند، اما اینکه فکر کنیم بعد از مصرف غذا‌های چرب می‌توانیم لبنیات بخوریم تا به هضم ما کمک کند صحیح نیست و این روی‌هم‌خوری‌ها باعث دردسر فرد می‌شود. گرچه ما در فرهنگ قدیم خود داریم که فرد آبگوشت می‌خورده بعد کنار آبگوشت دوغ و سبزیجات و ماست و پیاز بوده است و انواع ادویه‌جات را استفاده می‌کرده است، این یک غذای سنتی است، اما باز هم به این معنا نیست که با غذا‌های امروزی مانند سیب‌زمینی سرخ کرده و ... بتوانیم لبنیات مصرف کنیم. از نظر ما اگر فرد بخواهد نوشیدنی‌ای را بخورد بهتر است به جای نوشابه از دوغ استفاده کند، اما اینکه فکر کنیم دوغ و لبنیات یا ماست اثر اصلاح‌کنندکی دارند اصلا چنین چیزی نیست.

این متخصص تغذیه به این سوال که خوردن خوراکی‌های سرد یا گرم مثل بستنی و ... بعد از غذای چرب چه تاثیری در هضم غذا دارد؟ نیز اینگونه پاسخ داد: معمولا بستنی‌ها دارای دو قسمت چربی و کربوهیدرات هستند که قسمت کربوهیدراتی نسبت به چربی زودتر از بدن خارج می‌شود. کالری زیادی وارد بدن کرده و فرد را مستعد بیماری‌های مذکور می‌کنند. بستی نمی‌تواند اثر غذای چرب را اصلاح کند بلکه فقط کالری بیشتری را وارد بدن می‌کند و بمب کالری به فرد می‌دهد و عوارض و بیماری‌های زیادی به دنبال دارد.

منبع: جامعه 24

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار