در گفت‌وگو با پانا

بهادر خردمندنیا: «بی‌رنگی» ادای دین به کیخسرو خروش است

تهران (پانا) - مستند «بی‌رنگی» پرتره‌ای از زندگی کیخسرو خروش است که بخش‌هایی از زندگی این هنرمند را بررسی می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۳۹۲۳۴
لینک کوتاه کپی شد
بهادر خردمندنیا: «بی‌رنگی» ادای دین به کیخسرو خروش است

بهادر خردمندنیا کارگردان فیلم مستند «بی‌رنگی» که به زندگی کیخسرو خروش هنرمند نقاش می‌پردازد و در بخش «ویژه» پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» نمایش دارد، درباره چگونگی ساخت این فیلم به خبرنگار پانا گفت: «بی‌رنگی» پرتره‌ای گفتگومحور است. در این فیلم با هم‌کلاسی‌های کیخسرو خروش در دوران دانشگاه مثل آیدین آغداشلو، علی‌اکبر صادقی، هم‌نسلانش در انجمن خوش‌نویسان و تعدادی از شاگردان او به گفتگو نشسته‌ایم.
وی ادامه داد: «بی‌رنگی» قصه و ماجرای خاصی ندارد و تنها درباره شخصیت خروش می‌گوید، او شخصیتی آرام و ساکت دارد و مطمئن هستم حتی نزدیک‌ترین افراد به او، بعد از دیدن فیلم متوجه می‌شوند که اصلا این شخصیت را نمی‌شناختند.
خردمندنیا درباره علت پرداختن به شخصیت کیخسرو خروش تاکید کرد: کیخسرو خروش استاد من در خوشنویسی‌ست، در این هنر نسبت استاد و شاگرد، نسبت خاصی‌ست؛ در طرز تفکر قدما شاگرد وقتی به سعادت خود می‌رسد که خدمت استاد را کند به همین دلیل من تصمیم به ساخت این اثر گرفتم تا خدمتی به استادم کرده باشم، به نظر می‌رسد که کار قابل دیدنی هم شده باشد.

این کارگردان درباره ویژ‌گی‌های خاص این مستند عنوان کرد: افرادی که در این فیلم حضور دارند و به گفتگو پرداخته‌اند، چهره‌هایی ملی هستند که با به نمایش درآمدن در جشنواره «سینماحقیقت» که جشنواره‌ای ملی‌ست، به آن اعتبار می‌بخشد.
این کارگردان خاطرنشان کرد: فیلم را به صورت مستقل ساختیم و وقتی به پایان رسید برای قرارداد با شبکه مستند اقدام کردیم. ساخت فیلم مستقل از نظر مالی به قدری سخت است که به هیچکس پیشنهاد نمی‌کنم به سراغ آن برود.
وی درباره نمایش فیلم‌ از طریق تلویزیون تصریح کرد: تلویزیون در همه نقاط جهان اعتبار خود را از دست داده است و مانند سابق به آن نگاه نمی‌شود اما به نظر می‌رسد وقتی تماشاچی آرشیو اثری را با لوگوی شبکه‌ای از تلویزیون ببیند، به آن اعتبار کاذبی می‌بخشد.
خردمندنیا درباره جشنواره «سینماحقیقت» گفت: تاکنون تجربه حضور در جشنواره «سینماحقیقت» را نداشته‌ام اما قطعا در آینده کاری فیلمسازان تاثیرگذار خواهد بود، البته درنهایت توانایی من در متقاعد کردن خریدار مهم است. همچنین جشنواره «سینماحقیقت» نسبت به دیگر جشنواره‌های موجود در کشور از حاشیه‌های کم‌تری برخوردار و خالص‌تر است.
این فیلمساز درباره نحوه اکران فیلم‌ها گفت: فیلم‌هایی که در مدیوم تلویزیون ساخته می‌شوند، بهتر است که روی پرده به نمایش در نیایند و دیگر آثار که در مدیوم پرده سینمایی ساخته می‌شوند باید به اکران پرده‌ای برسند.
پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران، «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی‌مقدم از 18 آذرماه شروع شده و تا 25 آذرماه ادامه دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار