شمخانی: سیلی محکم ایران در عین‌الاسد، زمینه خروج آمریکا از منطقه را فراهم کرده است

تهران (پانا) - دریابان علی شمخانی عصر دوشنبه در نشست سفرا و رؤسای نمایندگی‌های ایران در کشورهای همسایه طی سخنانی با اشاره به وضعیت جهانی و تاثیرات آن بر موقعیت استراتژیک منطقه غرب آسیا بر ضرورت اتخاذ راهبردهایی که موجب همگرایی و هم‌افزایی کشورهای منطقه به ویژه جمهوری اسلامی ایران با همسایگانش می‌شود، تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۳۸۹۹۷
لینک کوتاه کپی شد
شمخانی: سیلی محکم ایران در عین‌الاسد، زمینه خروج آمریکا از منطقه را فراهم کرده است

به گزارش شورای عالی امنیت ملی، شمخانی با تشریح سیاست‌های جمهوری اسلامی در این شرایط و با توجه به استقرار دولت جدید گفت: رفع هرگونه تنش و حتی سوء تفاهم، توسعه و تقویت همکاری‌های همه‌جانبه به ویژه در عرصه‌های اقتصادی، دفاعی-امنیتی و شراکت راهبردی را از اولویت‌های مهم و اصلی سیاست خارجی کشورمان در قبال همسایگان است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی، سیاست اولویت دادن به همسایگان باید تبدیل به شاخص‌های کمی شود و به صورت مستمر در قالب ارزیابی عملکرد مسئولان نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در کشورهای همسایه و استانداران استان‌های مرزی اندازه‌گیری شود.
شمخانی، نقش سفرا و رؤسای نمایندگی‌های ایران در کشورهای همسایه را در پیشبرد سیاست‌های کشورمان بسیار مهم و حیاتی ذکر کرد و بر ضرورت بکارگیری همه ظرفیت‌های موجود برای تحقق این سیاست‌ها تاکید کرد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به کاهش قدرت هژمونیک آمریکا و توسعه روزافزون قدرت‌های نوظهور گفت: این شرایط موجب تغییرات بنیادین و ایجاد تنش‌ها و رقابت‌های جدید و هماوردی بزرگ بین‌الملی با آمریکا شده است.
او افزود: خروج آمریکا از منطقه به دلیل شکست سیاست‌هایش در عراق، افغانستان و غرب آسیا و اولویت یافتن مقابله با چین به عنوان تهدیدی ژئواکونومیک و روسیه به عنوان تهدیدی ژئوپلتیک از سوی آمریکا مبتنی بر همین شرایط اتخاذ شده است.
شمخانی گفت: ورود عوامل و مولفه‌های جدید و جهش مولفه‌های سابق، ساخت ژئوپلتیک منطقه را نیز در معرض دگرگونی‌های مهم و اساسی قرار داده و ترتیبات امنیتی را نسبت به دوره گذشته در غرب آسیا متحول ساخته است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی، تزاید تقابل بین ایران و رژیم صهیونیستی، انتقال رژیم صهیونیستی از پوشش فرماندهی اروپایی آمریکا یوروکام به فرماندهی منطقه‌ای ایالات متحده سنتکام، روند عادی‌سازی روابط بعضی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی از نشانه‌های خطرناک این دگرگونی ذکر کرد.
او همچنین، شکست مجموعه ائتلاف عربی در جنگ یمن، عزم جدی حزب‌الله لبنان برای حفظ معادله بازدارندگی و ظهور غزه به عنوان یک قدرت مهم در مقابل با رژیم صهیونیستی را از دیگر نمونه‌های این تحولات بر شمرد.
شمخانی با بیان اینکه از مهمترین تحولات این دوره شکست راهبرد فشار حداکثری آمریکا و متحدانش علیه جمهوری اسلامی ایران بود گفت: امروز همه بازیگران اصلی در منطقه و جهان اذعان دارند، با پایداری کم نظیر ملت ایران نه تنها فشار حداکثری آمریکا شکست خورده بلکه ایران و جبهه مقاومت توانسته‌اند بر یکی از مهمترین عوامل ناامنی در منطقه یعنی داعش فائق آمده و کانون تروریسم سازمان یافته از سوی آمریکا را متلاشی کنند.
او خاطرنشان کرد: آمریکا حتی با ترور سردار سلیمانی هم نتوانست راهبرد خود در متلاشی کردن مقاومت منطقه‌ای را محقق کند.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: مجموعه این شرایط و سیلی محکمی که ایران در عین‌الاسد به آمریکا زد، ضمن اثبات حقانیت سیاست‌های منطقه‌ای ایران بر همگان، زمینه کاهش حضور و خروج آمریکا از منطقه را فراهم کرده است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به اینکه یکی از راهبردهای اصلی رژیم صهیونیستی ایران‌هراسی و ایجاد تنش در روابط ایران با همسایگانش می‌باشد تصریح کرد: به همین دلیل است که هرگونه حضور این رژیم در منطقه خلیج فارس را منشاء بحران و تنش و به ضرر منافع کشورها و ملت‌های منطقه می‌دانیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار