معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم به مناسبت هفته پژوهش:
ایران از نظر تولید علم در منطقه رتبه اول و در دنیا رتبه ۱۵ را داراست
تهران (پانا) - معاون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد که جایگاه علمی ایران در بحث تولیدات علمی وضعیت خوبی است و ایران از نظر تولید علم در منطقه رتبه اول و در دنیا رتبه ۱۵ را داراست از نظر فناوری رتبه ۷۱ را دارد زیرا آنگونه که باید از امکانات گسترده موجود برای تجاری سازی علم استفاده نشده است.
به گزارش ایرنا، علی خیرالدین روز دوشنبه در برنامه جشنواره پژوهش و فناوری در دانشگاه علم و صنعت به سهم اعتبارات پژوهش در تولید ناخالص ملی که چهار دهم درصد است، اشاره کرد و افزود: قرار بود سهم اعتبارات پژوهش و فناوری از تولید ناخالص ملی سه درصد باشد اما چهار دهم درصد است و به نیم درصد هم نمیرسد و در سالهای مختلف به صورت نزولی بوده است.
وی ادامه داد: در بحث درآمدزایی دانشگاه ها در کشورهای مختلف بودجههای مشخصی دارند. به عنوان نمونه بودجه دانشگاه استنفورد در سال ۲۰۱۴ حدود ۱۲ میلیارد دلار بود و شرکتهایی که از این دانشگاه زایش میکردند، ۱۸ میلیارد دلار به دانشگاه کمک می کردند. این درحالی است که بعد وابستگی دانشگاه های ایران به بودجه بسیار بالا است و از نظر بودجه ۹۰ درصد به دولت وابسته هستیم و نتوانستیم تحقیقات را به خوبی به فروش و علم را تجاری سازی کنیم.
خیرالدین معتقد است: باید ریلگذاری جدیدی شروع شود. اکنون با قانون همسان سازی حقوق امور مالی دانشگاه ها تعطیل شده و همه بودجه به پرداخت حقوق کارکنان اختصاص می یابد و دانشگاه ها کار خاصی انجام نمیدهند. اکنون هشدار می دهم با این ریل گذاری دانشگاه ها به انزوا کشیده میشوند.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به نسلهای دانشگاه ها نیز اشاره کرد و اظهار داشت: نسل اول آموزش محور، نسل دوم پژوهش محور، نسل سوم کارآفرین و نسل چهارم اگر کارآفرینی می کنیم باید مسئولیت اجتماعی را هم ملاک قرار دهیم و باید جامعه محور باشد.
وی ادامه داد: در حال حاضر ایران ۸۰۰ هزار دانشجوی ارشد و دکتری دارد و تعداد زیادی پایان نامه و رساله دکتری داریم اما از این امکانات و پتانسیل استفاده نشده است. از نظر نوآوری به عنوان مثال در کشور آمریکا از هر ۵۰۰ پژوهش یک نوآوری ایجاد می کند اما عدد ایران خیلی بالاست و از ۱۷۰ هزار مقاله یک نوآوری با ارزش ایجاد می کند و این نشان می دهد که ما در این بخش موفقیت مطلوبی نداشتیم.
۵۰ هزار فارغالتحصیل در شرکتهای دانشبنیان فعالیت دارند
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ۵۰ هزار فارغالتحصیل در شرکتهای دانش بنیان فعالیت دارند و این آمارها نشان میدهد که فناوری میتواند جایگاه خوبی برای بحث اشتغال ایجاد کند.
وی افزود: ما باید دانشجویان را برای بازار کار به خوبی آماده کنیم و باید تمرکز روی کارآفرینی باشد چون کارآفرینی مبحث فرهنگ سازی شده برای مهارت آموزی است. اکنون بیش از ۴۰ درصد بیکاران ما فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند که باید به آن توجه شود.
خیرالدین ادامه داد: پیشنهاد می شود مدرسه اشتغال در تمام دانشگاه ها ایجاد شود. با توجه به اینکه اکنون در دانشگاه صنعتی شریف این مدرسه ایجاد شده و بسیار موفق بوده است، میتوان در دیگر دانشگاه ها هم آن را ایجاد کرد، البته ایجاد یک مرکز هدایت شغلی در دانشگاه ها نیز باید برنامه ریزی شود تا زمان ورود دانشجویان به دانشگاه ها آینده درخشانی داشته باشند.
اغلب پژوهشهای ما بنیادی است
خیرالدین به موضوع تحقیقات نیز اشاره کرد و افزود: از نظر تحقیقات بنیادی ۲۵ درصد، تحقیقات کاربردی ۵۰ درصد و تحقیقات توسعه ای هم ۲۵ درصد باید باشد، یعنی از هر چهار کار پژوهشی باید سه مورد آن به قرارداد منجر شود در صورتی که اکنون همه فعالیت های ما به صورت پژوهش های بنیادی است.
معاون وزیر علوم ادامه داد: ما نمی گوییم کار بنیادی نباشد اما باید تعادل در این زمینه برقرار باشد. در این زمینه باید تحقیقات کاربردی شود تا تولید ثروت صورت بگیرد و استقلال مالی دانشگاه ها رقم بخورد؛ اکنون ما مقاله محور شدهایم و به بحثهای فناوری و شرکتهای دانش بنیان کمتر پرداخته میشود.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در وزارت علوم معاونت فناوری و نوآوری شکل گرفته است و در گذشته جای این معاونت خالی بود و روی بحث فناوری سرمایه گذاری نشده بود اما امیدواریم با تشکیل این معاونت، گفتمان فناوری را نهادینه کنیم و معتقدیم کسانی که کار فناوری انجام میدهند، باید بازار را فراموش نکنند و محصولات را با کیفیت بالا به فروش برسانند.
خیرالدین اضافه کرد: ۴۹ پارک علم و فناوری داریم که از این تعداد چهار پارک مربوط به وزارتخانه های نیرو، نفت و جهاد کشاورزی و ارتباطات است. پارک وزارت ارتباطات فعال است اما فعالیت پارک های سه وزارتخانه دیگر هنوز به صورت جدی پیگیری نشده است.
وی در ادامه به وجود ۲۲۳ مرکز رشد اشاره کرد و اظهار داشت: اکنون بحث اشتغال دانشجویان به عنوان یک مشکل جدی مطرح است و دانشجویان آینده خوبی برای خودشان تصور نمیکنند زیرا ما اشتغال خوبی برای دانشجویان فراهم نکردیم.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم به تشکیل سه اتاق فکر در وزارت علوم و نظام ایده ها و نیازها تحت عنوان «نان» اشاره کرد و گفت: این نظام بسیار جالب است زیرا سامانه ای ایجادشده که ۸۰ میلیون ایرانی نیازهای خود را در این سامانه مطرح کنند و هرکس می تواند ایده ارایه دهد. در این سامانه ایده و نیاز داریم و سرمایه گذاران می توانند روی این ایده ها و نیازها برنامه ریزی کنند و در شهرهای مختلف می توان نیازها و ایده ها را رصد کرد تا مشخص می شود که در هر شهری چه مشکلی وجود دارد و چه اندیشمندانی برای حل مشکلات فعالیت دارند.
دانشگاه علم و صنعت پارک علم و فناوری ندارد
وی با طرح این موضوع که چرا دانشگاه علم و صنعت، پارک علم و فناوری ندارد، اظهار داشت:اکنون همه دانشگاه ها پارک علم و فناوری دارند و اگر مسئولان دانشگاه تقاضای آن را ارایه دهند، در شورای گسترش با ایجاد پارک علم و فناوی این دانشگاه هم موافقت میشود و مجوز آن صادر خواهد شد.
خیرالدین تصریح کرد: در هفته پژوهش یک روز را به توسعه مرجعیت و دیپلماسی علمی اختصاص دادهاند تا بتوانیم در توسعه علم و فناوری پیشتاز باشیم.
وی به برخی از برنامههای هفته پژوهش اشاره کرد و افزود: قرار است نمایشگاهی از فردا سهشنبه تحت عنوان تقاضای ساخت و تولید ایرانی (تستا) و همچنین ۲ نمایشگاه دیگر در زمینه دستاوردهای علم و فناوری وزارت علوم و نمایشگاه فناوری های نوپدید و آینده نگر افتتاح شود. نمایشگاه تستا یک بستر بسیار خوبی برای ارایه محصولات پارک های علم و فناوری شرکت های دانش بنیان است و دانشگاه هایی که امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی نیاز دارند، می توانند در این نمایشگاه حضور پیدا کنند.
ارسال دیدگاه