ضرورت بهره‌گیری از نظرات کشاورزان در تصمیم‌های شورای ملی زعفران

تهران (پانا) - نبود برنامه‌ریزی منسجم و اصولی برای بسته‌بندی و فرآوری مناسب، خام فروشی و فروش فله‌ای محصول زعفران باعث شده است سود زعفران به‌جای اینکه به جیب کشاورزان برود، نصیب عده‌ای دیگر شود.

کد مطلب: ۱۲۳۷۹۲۴
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت بهره‌گیری از نظرات کشاورزان در تصمیم‌های  شورای ملی زعفران

زعفران یکی از مهم‌ترین منابع درآمد و اشتغال مردم خراسان رضوی به ویژه شهرهای تربت حیدریه و زاوه است که حدود ۶۰۰ هزار نفر روز و به مدت یک ماه مردم این منطقه را به کار برداشت و فراوری مشغول می کند اما نبود برنامه‌ریزی منسجم و اصولی برای بسته‌بندی و فرآوری مناسب، خام فروشی و فروش فله‌ای محصول زعفران باعث شده است سود زعفران به‌جای اینکه به جیب کشاورزان برود، نصیب عده‌ای دیگر شود که دراین‌بین نقش واسطه‌گران و دلالان و به قول نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی نقش مافیای طلای سرخ در منفعت‌طلبی بیشتر، به‌وضوح قابل‌مشاهده است.

این بازی مافیایی مربوط به امروز و دیروز هم نیست و سال هاست تیرهای مافیای زعفران یکی پس از دیگری به سمت کشاورزان ساده‌دل خراسانی نشانه می‌رود و دولت و دیگر نهادهای مسئول نیز هر بار با مسکن‌هایی موقتی و حرف‌هایی تکراری فصل زعفران را سر می‌کنند و در نهایت پیروز همیشگی این بازی با ثروت ملی به نفع مافیا به پایان می‌رسد.

بازار طلای سرخ ایران دو رو دارد، بخشی از آن کشاورزانی هستند که زعفران خوش رنگ و لعاب و برند ایرانی، حاصل دست های خالی پینه زده و کمرهای خمیده و یک سال زحمت شبانه روزی آن هاست و در مقابل آن قاچاق زعفران و مافیای عجیب در این حوزه است .امروزه بر همه مسجل شده که مافیایی که از آن سخن می‌گوییم وجود عینی و خارجی دارد و یک امر ذهنی نیست.

موج سواری مافیای زعفران در رسانه ها تلاش برای نابودی دسترنج زحمات کشاورزان است
محسن زنگنه، نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی، در مراسم تکریم از زعفرانکاران با اشاره به اینکه علی رغم دو برابر شدن میزان صادرات در حوزه زعفران، میزان ارز وارد شده به کشور 70 درصد کاهش یافته است، گفت: مافیای زعفران که در دولت قبل سر آن در پاستور و دمش در بازار رضای مشهد بود این روزها دائما با رسانه ها مصاحبه یا به دولت و مجلس نامه نگاری می کنند که قیمت زعفران کاذب و باید کاهش یابد.
نماینده مردم تربت حیدریه اظهار کرد: اگر واقعا بخاطر خشکسالی قیمت افزایش پیدا کرده است، چرا اینقدر عصبانی هستید و علیه زعفران مصاحبه و امضا جمع می کنید، این نشان می دهد عملکرد خوب وزارت جهاد و مجلس و عدم اعتماد به شورای ملی زعفران قیمت این محصول را به قیمت جهانی نزدیک کرده است. متاسفم برای کسانی که متعلق به این شهر هستند و با مافیای زعفران فالوده می خورند و صادر کننده نمونه زعفران هم می شوند.
عضو کمیسیون جهش تولید مجلس گفت: بعد از اینکه تعاون روستایی خرید حمایتی را اغاز کرده همین افراد با اکانت های فیک در کانال ها و گروهها به دنبال ضربه به قیمت زعفران بودند و متاسفانه برخی از شهروندان تربت حیدریه در گروهها و کانالها این مطالب را دست به دست منتشر می کنند، لذا توصیه می کنیم مراقب باشند که در زمین چه کسانی بازی می کنند.
همچنین حسین شرافتی راد، معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت حیدریه اظهار کرد: اقتصاد امروز باید دانش محور و مردم محور باشد. متاسفانه در حوزه زعفران بین تولید، سرمایه و درآمد فاصله است و کشاورزی که زحمت می کشد به درستی لذت آن را نمی بیند، لذا درآمد زعفران باید متعلق به کشاورز باشد و با دغدغه هایی که دارد به کشاورز امید بدهد.
بر اساس این گزارش ؛ مهدی جهانشیری، عضو شورای اسلامی تربت حیدریه نیز در این مراسم گفت: حاصل دسترنج زعفرانکاران خراسان رضوی برای اعضای شورای ملی زعفران هتل و زمین و ثروت در داخل و خارج کشور شده و هنوز با جمع کردن امضا و فشار به دولت و مجلس در پی کاهش قیمت این محصول جهانی هستند. این در حالی است که از هیچ کشاورزی نسبت به ایجاد این شورا و اعضای آن نظرخواهی نشده است؛ 9 نفر دور هم جمع شده اند و برای ۱۲۰ هزار خانوار زعفرانکار و کشاورز رنج دیده تصمیم می گیرند.

وی افزود: با دستور برخی از اعضای شورای ملی زعفران و اتحادیه صادرکنندگان زعفران کرکره فروشگاه های زعفران و قیمت آن در بازار رضای مشهد بالا و پایین می رفت اما حالا با ورود بازار سرمایه و بورس به صنعت زعفران مدیریت به نفع کشاورزان شده و آن ها نیز از فروش محصولات خود خوشحال هستند.

عضو شورای اسلامی تربت حیدریه تصریح کرد: مافیای زعفران در شورای ملی زعفران و اتحادیه صادر کنندگان زعفران ۱۴۰ امضا جمع کردند که قیمت زعفران کاذب است و از نفوذ خودشان در رسانه ها استفاده می کنند تا قیمت را کاهش دهند و این در حالی است که افزایش قیمت به سود کشاورز و به ضرر دلالان و مافیاست. ما از مسوولان تقاضا داریم شورای ملی زعفران و اتحادیه صادرکنندگان زعفران را یا منحل و یا کشاورزان در آن تصمیم گیری کنند.

در انتهای این جلسه نیز از کشاورزان نمونه حوزه زعفران توسط مسئولین شهرستان تقدیر به عمل آمد. همچنین بیانیه ای توسط کشاورزان حاضر در این مراسم قرائت و طوماری نیز امضا شد که به موجب آن کشاورزان اعتراض خود را نسبت به عملکرد شورای ملی زعفران و به تبع آن اتحادیه صادر‌کنندگان زعفران اعلام‌ کردند و نسبت به مسائلی نظیر: حضور افراد دارای سابقه نشر اکاذیب در این‌ شورا،‌ مکاتبات و نامه نگاری ها به ضرر کشاورزان، جلوگیری از ورود ایده‌ های نو و بدیع جوانان به این حوزه و بعضا مقابله با آن ها، فعالیت های سودجویانه در لباس حمایت از کشاورز، مقابله با افزایش قیمت زعفران که به نفع کشاورزان است، استفاده از برخی رسانه ها به منظور ایجاد جو روانی علیه منافع کشاورزان و رانت خواری توسط اعضای این شورا اعلام شکایت کرده و از مسئولان خواستار رسیدگی هرچه سریع تر به این موارد شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار