کاظمینی: امنیت غذایی با هدفمندی تحقیقات کشاورزی به‌دست می‌آید

تهران ( پانا) - قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی بر نقش سلامت غذا و اهمیت تحقیقات عمیق، پیوسته و هدفدار در ایجاد امنیت غذایی کشور تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۳۷۵۹۶
لینک کوتاه کپی شد
کاظمینی: امنیت غذایی با هدفمندی تحقیقات کشاورزی به‌دست می‌آید

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، «محسن کاظمینی» در بازدید از موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور افزود: نگاه امنیت غذایی به سلامت غذایی مربوط است که در موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور انجام می‌گیرد و تامین مواد غذایی فراوان و سالم در سبد غذایی مردم مرهون تحقیقات و زحمات محققان آن است.

به گفته وی، چنانچه عملیات گیاه‌پزشکی به موقع در بخش کشاورزی و تولید غذا صورت نگرفته بود، هم اکنون با وجود آفات و بیماری‌ها به عنوان عوامل خسارتزا، غذایی وجود نداشت، بنابراین همه مردم و مسئولان باید قدردان مجموعه تحقیقات و محققان آن باشند.

قائم مقام وزیر در قرارگاه امنیت غذایی وزارت جهاد کشاورزی موزه‌های موسسه تحقیقات گیاه پزشکی را بسیار ارزشمند برشمرد و از آن به عنوان یک مجموعه فوق العاده و ملی یاد کرد که قابل ارزش‌گذاری مادی نبوده و اظهار امیدواری کرد که در برنامه سال آینده کشور توجه ویژه‌ای به تحقیقات و حمایت از محققین مبذول شود.

وی ضمن تبریک روز دانشجو و فرا رسیدن هفته پژوهش و اظهار رضایت از حضور در مجموعه‌های تحقیقاتی و موزه‌های موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور، این بازدید را موجب رفع خستگی فعالیت‌های دو ماهه ایشان از زمان تصدی در پست جدید دانست.

«خیام نکویی» معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز ضمن تبریک هفته پژوهش بر لزوم تشکیل جلسات مفصل با موسسات تحقیقاتی در برنامه کاری خود بر قول مساعد وزیر جهاد کشاورزی در حمایت از تحقیقات در زمان قبول مسوولیت ریاست سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی توسط وی، بر لزوم حمایت تمامی معاونت‌ها و سازمان های تابعه وزارت جهاد کشاورزی از این مهم تاکید کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که دوره اخیر دوره پیشرفت بخش تحقیقات در وزارت جهاد کشاورزی باشد و بخش مهمی از آن به مدیریت کلان در سطح وزارتخانه برمی گردد. در این راستا، در صورت عدم حمایت از دستاوردهای تحقیقاتی، پیاده سازی نتایج تحقیقات و این دستاوردها در بخش‌های اجرایی و عرصه های کشاورزی کشور صورت نخواهد گرفت.

نکویی ضمن ارزشمند شمردن حضور قائم مقام وزیر در قرارگاه امنیت غذایی وزارت جهاد کشاورزی در این جلسه و دغدغه وی در خصوص فعالیت‌های تحقیقاتی گفت: اهمیت بحث امنیت غذایی در جوامع امروزی به قدری است که عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در این مبحث در ارزیابی عملکرد دولت‌ها مورد توجه قرار می گیرد.

معاون وزیر در سازمان تحقیقات، با اشاره به ظرفیت منحصر به فرد سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در سطح خاورمیانه با حدود ٢ هزار عضو هیات علمی و هشت هزار نیروی کارشناس و پشتیبان افزود: مجموعه تحقیقات حاصل دسترنج گروه بزرگی از محققین از سال‌های قبل است و تکریم جایگاه محققین و حمایت مطلوب مادی و معنوی از ایشان باعث اعتلای تحقیقات و توسعه کشور خواهد شد.

موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی از طرح‌های قرارگاه امنیت غذایی کشور پشتیبانی می‌کند

«حسین جعفری» رییس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور نیز در این مراسم گفت: تمام ماموریت‌های این موسسه در راستای تامین امنیت غذایی کشور در دو محور سلامت غذا و تامین غذا بوده و شعار موسسه نیز «غذای بیشتر، غذای بهتر» است.

وی همچنین آمادگی موسسه را برای پشتیبانی علمی از طرح‌های قرارگاه امنیت غذایی کشور اعلام کرد.

قائم مقام وزیر در قرارگاه امنیت غذایی وزارت جهاد کشاورزی به همراه معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور، امکانات، ‌ موزه‌ها و فعالیت‌های در دست انجام آن بازدید کردند.

این مسئولان ضمن بازدید از آزمایشگاه‌های تحقیقات فرومون‌ها، باقیمانده آفتکش‌ها، آنالیز دستگاهی و فرمولاسیون آفتکش‌های گیاهی در بخش تحقیقات آفتکش‌ها و آزمایشگاه‌های پروکاریوت‌ها و مایکوتوکسین‌ها در بخش تحقیقات بیماری‌های گیاهی، در جریان آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی، فعالیت‌های انجام شده در حوزه آفت‌کش‌ها و بیماری‌های گیاهی و پیشرفت‌های حاصل از تحقیقات در دست انجام در موسسه اطلاع قرار گرفتند.

بازدیدکنندگان در ادامه، ضمن حضور در «موزه حشرات هایک میرزایانس» و «هرباریوم وزارت جهادکشاورزی» واقع در موسسه تحقیقات گیاه‌ پزشکی کشور از تاریخچه‌ این موزه‌ها، نمونه‌های موجود در آنها و اهمیت‌شان در تحقیقات کشاورزی، تنوع زیستی و امنیت غذایی مطلع شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار