یک تحلیلگر مسائل راهبردی در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد:

«معادله» مذاکرات وین

دولت بایدن نیاز دارد که زودتر به یک توافق حداقلی با ایران برسد که بتواند در انتخابات سال ۲۰۲۲ (انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره) حداقل بختی داشته باشد/ استراتژی دولت سیزدهم اما لغو یکجای تحریم‌هاست

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل راهبردی معتقد است که مذاکرات وین با یک معادله دو طرفه مواجه است، از یک طرف عجله و نیاز دولت آمریکا برای رسیدن به یک توافق حداقلی به خاطر انتخابات کنگره و از طرف دیگر استراتژی لغو یکجای تحریم‌های ناقض برجام است تا نشان دهد که دولت سیزدهم فوریتی را برای اتمام مذاکرات حداقل برای خودش قائل نیست.   

کد مطلب: ۱۲۳۶۲۲۵
لینک کوتاه کپی شد
«معادله» مذاکرات وین

دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۴ که از روز دوشنبه هشتم آذر (۲۹ نوامبر) در وین اتریش برگزار شد، روز جمعه سوم دسامبر (۱۲ آذر) به پایان رسید. در نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام که با حضور نمایندگان ایران، گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شد، شرکت‌کنندگان به بررسی نتایج به دست‌آمده و پیشرفت‌های صورت‌گرفته در این دور از گفت‌وگوها با توجه به متون ارائه‌شده از سوی جمهوری اسلامی ایران پرداختند.

ایران چهارشنبه‌شب متن پیشنهادی خود را در قالب دو موضوع لغو تحریم‌های ظالمانه و مسائل هسته‌ای به طرف‌های مقابل ارائه کرد. با توجه به درخواست برخی از هیأت‌ها جهت بازگشت به پایتخت‌هایشان جهت مشورت و دریافت دستورالعمل‌های تازه، در نشست جمعه مقرر شد تا در گفت‌وگوها وقفه‌ای ایجاد شده و گفت‌وگوها هفته آینده بعد از بازگشت هیأت‌ها از پایتخت‌هایشان، از سر گرفته شود.

علیرضا مکی، تحلیلگر مسائل راهبردی در گفت‌وگو با پانا درباره این دور از مذاکرات با بیان اینکه هنوز صحبت کردن درباره عملکرد تیم مذاکره‌کننده زود است، اظهار کرد: «سیاست‌های دولت آقای رئیسی این است که لغو یکباره تحریم‌ها در برابر بازگشت تدریجی و معکوس اقدامات هسته‌ای ایران به سمت برجام اتفاق بیافتد. این سیاست جمهوری اسلامی ایران است و باید دید که طرف مقابل این را تا چه حد خواهد پذیرفت.»

وی ادامه داد: «برنامه‌های مختلفی تاکنون از سوی دولت بایدن پیشنهاد شده است از جمله توافق موقت محدود و بازگشت مشترک و ... اما سیاستی که در دولت سیزدهم مورد تاکید است، لغو یکجای تحریم‌هاست.»

این تحلیلگر مسائل راهبردی اضافه کرد: «باید در نظر داشت که تحریم‌های هسته‌ای آمریکا به لحاظ ماهوی و به دلیل پیچیدگی‌هایش و در هم تنیده شدن با سایر مباحث بین ایران و آمریکا از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای، مباحث حقوق بشری و ... بسیار پیچیده هستند و لغو یکباره همه این تحریم‌ها از نظر منطقی در کوتاه‌مدت نمی‌تواند اتفاق بیافتد.»

مکی تصریح کرد: «این کار در زمان کوتاه صورت نخواهد گرفت، حتی اگر با لغو تحریم‌ها موافقت شود مدت زمانی برای لغو آن‌ها زمان نیاز است و زمانی هم اتفاقا صرف این خواهد شد که ایران اقدامات جبرانی خود را انجام دهد.»

وی به صحبت‌های روز گذشته جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان اشاره کرد و گفت: «اینکه دو طرف اظهار امیدواری کرده و فضای مذاکرات را مثبت اعلام کرده‌اند، تعارفات معمول دیپلماتیک است و سرخوردگی‌ها و مباحث احتمالی را در همان دور اول در فضای عمومی اعلام نمی‌کنند. قطعا مباحثی شکل گرفته است اما دو طرف قصد دارند جو و فضای رسانه‌ای را مثبت نگاه دارند.»

این تحلیلگر مسائل راهبردی خاطرنشان کرد: «اینکه لغو تحریم‌ها شامل چه مواردی خواهد شد بستگی به این دارد که پیش‌نویس‌های ارائه شده ایران به طرف مقابل شامل چه مواردی بوده است. اما این پیشن‌نویس‌ها به گونه‌ای بوده است که اروپایی‌ها لازم دانسته‌اند به پایتخت‌هایشان مراجعه کنند و مشورت‌های لازم را بگیرند.»

علیرضا مکی تصریح کرد: «تصمیم‌گیر نهایی در پایان، آمریکایی‌ها هستند نه اروپایی‌ها، مذاکرات ما و آمریکایی‌ها هم‌اکنون به صورت غیرمستقیم انجام می‌شود. اروپایی‌ها هم باید مواضع خود را با مواضع آمریکایی‌ها هماهنگ کنند.»

وی با اشاره به برخی نشانه‌ها از دست‌یابی به توافق، گفت:‌ «طبق آخرین گزارش محمدجواد ظریف به مجلس، آمریکایی‌ها حاضر شدند امتیازات خوبی به ایران بدهند؛ مضاف بر این، دست دولت بایدن هم در حوزه سیاست خارجی و اقتصادی و داخلی تقریبا خالی است، بنابراین دولت بایدن نیاز دارد که زودتر به یک توافق حداقلی با ایران برسد که بتواند در انتخابات سال 2022 (انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره) حداقل بختی برای بالا نگه‌داشتن صندلی‌های خودش در کنگره داشته باشد.»

این تحلیلگر مسائل راهبردی در پایان تاکید کرد: «بنابراین ما با یک معادله دو طرفه مواجه هستیم، از یک طرف ما عجله و نیاز دولت آمریکا را داریم برای رسیدن به یک توافق حداقلی و از طرف دیگر بحث استراتژی لغو یکجای تحریم‌های ناقض برجام است که نشان دهد دولت سیزدهم فوریتی را برای اتمام مذاکرات حداقل برای خودش قائل نیست.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار