کارگردان نمایش «نوکر شیطان» در گفت‌وگو با پانا:

چرا بزرگان حوزه تئاتر به تماشای نمایش جوانان نمی‌روند

تئاتر برای من یعنی قرار گرفتن در یک چالش و تحمل کردن/ در تئاتر بیش از اینکه استعدادیابی باشد ورکشاپ و آموزش است/ باید با چشم دل به عرصه تئاتر وارد شد نه چشم مادی

تهران (پانا) - «مهدی وزوائی» که این روزها تئاترش در تماشاخانه اهورا در حال اجرا است از سختی‌های ورود جوانان به این عرصه سخن گفت و عنوان کرد که ای‌کاش قدیمی‌های تئاتر و بزرگان این عرصه به تماشای تئاتر جوانان بیایند.

کد مطلب: ۱۲۳۶۱۵۰
لینک کوتاه کپی شد
چرا بزرگان حوزه تئاتر به تماشای نمایش جوانان نمی‌روند

«مهدی وزوائی» در گفت‌وگو با پانا درباره داستان این نمایش عنوان کرد: «این نمایش بیانگر روزمرگی افرادی است که در یک محله با هم زندگی می‌کنند و تمام اتفاق‌ها و زدوخوردهایی که ممکن است برای یک گروه از رفقا به وجود بیاید و عکس‌العمل هرکدام از این آدم‌ها به‌اتفاق های خوب و بد پیش آمده در این تئاتر نمایش داده می‌شود. هر آدمی در هر جایگاهی اگر حرفی بزند یا تصمیمی بگیرد مهم است که عاقبتش چه می‌شود.»
مطمئنم مخاطب با این نمایش هم ذات پنداری می‌کند
وزوائی اظهار کرد: «این نمایش تراژدی جذابی از مقوله‌ای به نام غیرت در جامعه خرد و کلان است و من تک تک افراد این نمایش را درون خانواده خودم و حتی اجتماع و شهرم می‌توانم ببینم. مطمئنم در این داستان یک هم ذات پنداری جذاب در مخاطب به وجود می‌آورد.»
کارگردان نمایش «نوکر شیطان» با اشاره به اینکه ظاهر نمایش ممکن است این شائبه را ایجاد کند که تئاتر ساختار زن‌ستیزی دارد، اظهار کرد: «ساختار کلی این نمایش و اگر مخاطب در بازی تک تک بازیگران دقیق شود متوجه می‌شود این است که این نمایش حامی حقوق زنان است. نکته دیگر اینکه تک تک دیالوگ‌ها و چالش‌های این نمایش تلنگری به زندگی ما می‌زند و صادقانه می‌گویم کوچک‌ترین حرف‌هایی که در این اثر زده می‌شود تلنگر به تصمیم‌ها و نگاه‌های ما به اجتماع و دیدی است که به زندگی داریم.»
تئاتر برای من یعنی قرار گرفتن در یک چالش و تحمل کردن
«مهدی وزوائی» درباره تمرین و اجرای تئاتر در شرایط کرونا عنوان کرد: «متأسفانه در حین این کار 5 نفر از اقوام درجه‌یک بازیگران ما فوت کردند، ازجمله مادر یکی از دوستان یا دو نفر پدرشان را از دست دادند و من پدربزرگم فوت کرد و مشاور این تئاتر مادربزرگش فوت شد و همه به دلیل ویروس منحوس کرونا بود. تعدادی از بازیگران این تئاتر کرونا گرفتند و متأسفانه خیلی از کار عقب افتادیم. این اجرا حداقل باید دو ماه و نیم پیش انجام می‌شد و در مبحث تمرین‌ها واقعاً اذیت شدیم. در زمانی بود که ما فقط دو نفر از بچه‌ها را برای تمرین داشتیم که کرونا مانع پیشبرد کارمان می‌شد. یک جورایی تئاتر برای من یعنی قرار دادن خود در یک چالش و اینکه ببینیم چقدر تحمل داریم.»

عمدتاً در حوزه هنر تئاتر شاهد برگزاری ورکشاپ و کلاس آموزشی هستیم اما جایی ندیدم که بخواهند استعدادیابی کنند. چرا از بزرگ‌ترهای حوزه تئاتر از جوان حمایت نمی‌کنند حتی در این حد که وقت بگذارند و به تماشای کار ما بیایند. مگر ما جوانان و آینده‌سازان این مرزوبوم نیستیم؟ چرا کسانی را به تئاتر می‌آورند که درگذشته در رشته هنری دیگری معروف بوده‌اند. همه‌چیز سودجویی شده و این درست نیست


در تئاتر بیش از اینکه استعدادیابی باشد ورکشاپ و آموزش است
وزوائی درباره حمایت هنرهای نمایشی و سالن‌های خصوصی اظهار کرد: «متأسفانه از ما هیچ حمایتی که نشد تازه بسیار زیاد مورد هجمه قرار گرفتیم، مخصوصاً در سالن‌های خصوصی و پشت مان به پشت خودمان گرم و است و دست مان در جیب خودمان است. هیچ حمایتی نمی‌شویم و ما بچه‌های تئاتر به معنای واقعی صورتمان را با سیلی سرخ نگه می‌داریم تا این کار لذت‌بخش و هنرمان را زنده نگه داریم.»
وی افزود: «نکته دیگری که وجود دارد این است که عمدتاً در حوزه هنر تئاتر شاهد برگزاری ورکشاپ و کلاس آموزشی هستیم اما جایی ندیدم که بخواهند استعدادیابی کنند. چرا از بزرگ‌ترهای حوزه تئاتر از جوان حمایت نمی‌کنند حتی در این حد که وقت بگذارند و به تماشای کار ما بیایند. مگر ما جوانان و آینده‌سازان این مرزوبوم نیستیم؟ چرا کسانی را به تئاتر می‌آورند که درگذشته در رشته هنری دیگری معروف بوده‌اند. همه‌چیز سودجویی شده و این درست نیست.»
باید با چشم دل به عرصه تئاتر وارد شد نه چشم مادی
مهدی وزوائی درباره سختی‌های ورود جوانان به عرصه تئاتر در شرایط فعلی عنوان کرد: «ورود جوانان به عرصه تئاتر واقعاً سخت است و کسی که می‌خواهد وارد این عرصه شود باید با چشم دل بیاید و نه با چشم مادی. آن کسی که به این عرصه وارد می‌شود باید پی همه‌چیز را به خود بمالد و سخت کار کند و حتی هزینه‌ای که درمی‌آورد به همین کار بزند. با عشق و اقتدار و انگیزه قدرتمندی وارد این عرصه شود و با جنگیدن می‌تواند به آنچه می‌خواهد برسد.»
وی عنوان کرد: «آدمی باید برای آنچه می‌خواهد تلاش کند و نباید نگران حرف کسانی باشد که از این عشق چیزی نمی‌دانند اما باید خودش را هم جمع‌وجور کند که اگر دستش به‌جایی نرسید بتواند خودش را جمع کند. به‌هرحال جدا از عرصه تئاتر ما زندگی هم داریم که باید برایش وقت بگذاریم. در این حوزه باید تمرین و مطالعه زیاد باشد تا به نتیجه برسیم.»
وزوائی اظهار کرد: «ما این نمایش را با سختی و خون دل خوردن به اینجا رسانده‌ایم و از آقای شانعی سپاسگزارم که به‌عنوان مشاور در تمام مدت همراه من بودند. همچنین از سایر عوامل این کار قدردانی می‌کنم که در این مسیر همواره حضور داشتند.
نمایش «نوکر شیطان» از فردا در تماشاخانه اهورا روی صحنه می‌رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار