افزایش قیمت کالاهای اساسی به روایت وزارت صمت

تهران (پانا) - قیمت‌ 7 قلم کالای اساسی همچنان بالاست و در مهر ماه نسبت به ماه قبل از آن با افزایش زیادی روبه‌رو بوده است. به طوری که وزارت صمت خود آمار جدیدترین قیمت کالاهای اساسی را اعلام کرده‌است.

کد مطلب: ۱۲۳۵۷۷۴
لینک کوتاه کپی شد
افزایش قیمت کالاهای اساسی به روایت وزارت صمت

به گزارش اقتصاد آنلاین، قیمت کالاهای اساسی در بازار همچنان روند رو به رشد خود را ادامه می‌دهند. بازار راه خود را می‌رود و دولت راه خود را. رییس جمهور می‌گوید که اعضای کابینه باید سیاست تثبیت قیمت‌ها را در پیش گیرند و دولتمردان هم، سمت فروش اینترنتی کالاهای اساسی می‌روند تا به خیال خود، مسیری جذاب را برای کنترل قیمت‌ها و نظارت بر بازار در پیش گیرند، غافل از اینکه بازار راه و رسم خود را دارد و با این قصه‌ها به خواب خرگوشی نمی‌رود.

مدت زیادی است که دولت تلاش دارد بازار کالاهای اساسی را آرام نگاه دارد و اگرچه تا حدودی هم از التهابات حداکثری کاسته است، اما بازار با واقعیت‌هایی دست و پنجه نرم می‌کند که بعضا به دلیل رفتارها و گفته‌های برخی اعضای کابینه و گمانه‌زنی‌هایی است که برخی فعالان بازار انجام می‌دهند؛ به خصوص اینکه حرکت‌های رفت و برگشتی ارز 4200 تومانی هم در این میانه بی‌تاثیر نبوده و شوک‌های مقطعی را به بازار وارد کرده، بدون اینکه در عمل، حذف این ارزهای رانتی به واقعیت بپیوندند.

اکنون آمارهای رسمی منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت هم به خوبی نشان می‌دهد که بازار راه خود را در پیش گرفته و خیلی به سیاست‌ها و مجموعه تصمیمات و گفته‌هایی که از سوی دولت اعلام می‌شود کاری ندارد؛ به همین دلیل است که با وجود تاکیدات رییس دولت مبنی بر تثبیت قیمت‌ها و اعلام مکرر وزرای مسئول تنظیم بازار مبنی بر ایجاد آرامش در بازار، اما از میان 8 قلم کالای اساسی که در گزارشات وزارت صنعت، معدن و تجارت رصد و پایش می‌شود، 7 کالا با رشد قیمت در مهرماه نسبت به شهریور ماه مواجه شده‌اند و تنها یک کالا با ارزانی مواجه شده است.

در این گزارش، برنج پاکستانی باسماتی درجه یک 4 درصد، برنج تایلندی 2.4 درصد، برنج طارم 7.9 درصد، برنج هاشمی 8.4 درصد، شکر سفید 1.9 درصد، گوشت گوساله 2.3 درصد و گوشت مرغ تازه 2.3 درصد افزایش قیمت را در مهرماه امسال نسبت به شهریور ماه تجربه کرده‌اند و فقط گوشت گوسفندی است که 1.1 درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است.

بر اساس گزارش وزارت صمت، قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه در مهرماه به 27 هزار و 981 تومان، گوشت گوساله 132 هزار و 243 تومان، شکر سفید 14 هزار و 615 تومان، برنج هاشمی 46 هزار و 425 تومان، برنج طارم 47 هزار و 331 تومان، برنج تایلندی 16 هزار و 460 تومان و برنج پاکستانی 27 هزار و 390 تومان در مهرماه امسال رسیده‌است که این البته میانگین قیمت بازار است؛ در عین حال، قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی از 134 هزار و 192 تومان در شهریور ماه 1400 به 132 هزار و 739 تومان رسیده است.

نکته حائز اهمیت آن است که قیمت هر کیلوگرم برنج پاکستانی در مهرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 17 درصد، برنج تایلندی 29.8 درصد، برنج طارم 61.3 درصد، برنج هاشمی 61.8 درصد، شکر سفید 75.8 درصد، گوشت گوساله 60.4 درصد، گوشت گوسفندی 33.5 درصد و گوشت مرغ تازه 42.3 درصد رشد را در این بازه زمانی تجربه کرده اند.

حالا با وجود این گرانی‌ها، دولت صحبت از عرضه اینترنتی برنج، روغن و شکر از امروز چهارشنبه دهم آذرماه به میان آورده و آنگونه که مقامات دولتی اعلام کرده‌اند، قرار است در تهران علاوه بر عرضه مرغ منجمد و تخم مرغ با قیمت مصوب، شکر، روغن و برنج نیز از طریق سامانه بازرگان عرضه ‌شود که البته به موازات، کار توزیع اینترنتی مرغ منجمد و تخم مرغ در شهر‌های مشهد، شیراز و یزد نیز صورت خواهد گرفت.

نکته حائز اهمیت آن است که دولت برای توزیع این کالاها، یک مصرف سرانه برای مردم در نظر گرفته تا به اعتقاد خود، از احتکار و دلالی جلوگیری شود؛ در حالی‌که به نظر می‌رسد با این شیوه که دولت در پیش گرفته، باز هم بازار سیاهی برای اجاره کارت‌های ملی و مدارک هویتی افراد به وجود خواهد آمد؛ اگرچه دولت هدف از اجرای این طرح را، حذف واسطه‌ها و عرضه مستقیم محصولات و کالا‌های اساسی به مردم دانسته و می‌گوید هیچ کمبودی در عرضه محصولات وجود ندارد و به صورت هوشمند انبار عرضه محصولات شارژ می‌شود.

به هر حال این گونه سیاست‌ها بارها و بارها در پیشینه اقتصاد ایران به ثبت رسیده و مشخص نیست که چرا راهی که به بن بست می رسد دوباره به عنوان مسیری برای دستیابی به موفقیت از سوی دولتمردان انتخاب می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار