مدیر کل بهزیستی استان زنجان:

عوامل اصلی ایجاد معلولیت را بشناسیم

زنجان (پانا) - مدیر کل بهزیستی استان زنجان خطاهای انسانی، اختلالات ژنتیکی و استاندارد نبودن خودرو و جاده را از عوامل اصلی ایجاد معلولیت دانست و برنامه‌های پیشگیرانه و توانمندسازی سازمان را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۲۳۵۵۰۵
لینک کوتاه کپی شد
عوامل اصلی ایجاد معلولیت را بشناسیم

محمد محمدی، در نشست خبری هفته معلولان گفت: مردم بهزیستی را با دو رویکرد پیشگیری و توانمندسازی می‌شناسند. وظیفه بهزیستی پیشگیری از ایجاد معلولیت است.

وی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات بزرگ پیشگیری و آگاه سازی سطوح مختلف از جمله افراد در شرف ازدواج برای مشاوره ژنتیکی است، گفت : ۵۰ درصد علت معلولیت ها ناشی از اختلالات ژنتیکی است و باید به زوجین قبل از ازدواج مشاوره ژنتیک داده شود.

محمدی بیان کرد: غربالگری کودکان باید بین ۱ تا ۱۰ روز اول انجام شود که بسیار حائز اهمیت است.
وی ادامه داد: سن زبان آموزی کودکان تا هفت سالگی است و قبل از اتمام این دوره طلایی باید معلولیت شناسایی شود.

محمدی افزود: یکی از علل نابینایی یا کم‌بینایی، تنبلی چشم است، به همین سبب کودکان ۳ تا ۶ سال باید همه ساله مورد معاینه چشمی قرار گیرند.

محمدی با بیان پیشگیری از معلولیت گفت: علاوه بر خطاهای انسانی و اختلالات ژنتیکی، استاندارد نبودن خودرو ها و جاده یکی دیگر از عوامل ایجاد معلولیت هستند که در استان ۳۱۲ ضایعه نخاعی وجود دارد که از عواملی چون تصادف به وجود آمده اند که باید استانداردسازی شوند.

وی همچنین ادامه داد: بعد از پیشگیری بحث توانمندسازی معلولان بسیار حائز اهمیت است. توانبخشی مبتنی بر جامعه در روستاها حدودا 10 سال است آغاز شده و معلولان در روستاها شناسایی شده و تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

محمدی در خصوص توانمند سازی معلولین بیان کرد: از اقدامات مهمی که به توانمندسازی معلولین منجر می‌شود ورزش و هنر است که در عرصه های مختلف از معلولین حمایت می‌شود. همچنین در این حوزه، توانمندسازی دانش آموزان در اولویت قرار دارد که هزار و ۱۳۹ دانش آموز و دانشجوی دارای معلولیت، کمک هزینه تحصیلی دریافت می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار