اظهارات تخت روانچی در دومین نشست کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی

تهران (پانا) - دومین نشست کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی با سخنرانی دبیرکل سازمان ملل و رئیس کنفرانس، روز دوشنبه در محل دبیرخانه سازمان ملل در نیویورک آغاز به کار کرد.

کد مطلب: ۱۲۳۵۱۷۴
لینک کوتاه کپی شد
اظهارات تخت روانچی در دومین نشست کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی

مجید تخت روانچی نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل در این نشست دیدگاه‌ها و نظرات جمهوری اسلامی ایران را در خصوص موضوع اصلی کنفرانس تشریح کرد.

وی گفت: سلاح‌های کشتار جمعی تهدیدی برای حیات بشریت است و با توجه به سابقه کاربرد سلاح‌های مزبور در منطقه و از جمله کاربرد سلاح شیمیایی توسط نیروهای تحت حاکمیت صدام در جنگ علیه ایران در دهه ۱۹۸۰، این خطر مخصوصا برای کشورهای خاورمیانه آشناست.

وی ادامه داد تاسیس منطقه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی تصمیم کنفرانس بازنگری ان پی تی در سال ۱۹۹۵ بود که از همه کشورها می‌خواهد برای اطمینان از تحقق این تصمیم همکاری کنند و یکی از راه‌های این امر در تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل منعکس شده است. البته لازم به تاکید است که فرایند کنونی آغاز شده تحت نظر سازمان ملل به هیچ وجه جایگزین فرایند مورد درخواست «ان پی تی» نخواهد بود؛ زیرا این دو فرایند مکمل هم و نه جایگزین هم هستند.

روانچی اظهار کرد برگزاری موفق کنفرانس البته مطلوب برخی نیست و در حالی که همه مدعوین از منطقه و چهار قدرت هسته‌ای در کنفرانس شرکت می‌کنند، امریکا و اسرائیل همچنان با آن مخالفت کرده و در نشست‌های کنفرانس شرکت نمی‌کنند. در چنین شرایطی، اولین راه رفع این موانع، الحاق اسرائیل به ان پی تی به عنوان عضو غیر هسته‌ای و قبول بازرسی‌های آژانس بر تمام فعالیت‌های هسته‌ای آن می‌باشد. در اثر حمایت و چشم پوشی امریکا نسبت به برنامه هسته‌ای اسرائیل است که تحقق منطقه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه غیر ممکن شده است.

نماینده ایران گفت: با توجه به وضعیت خاص خاورمیانه، مذاکره برای انعقاد معاهده مورد نظر بسیار زمانبر خواهد بود و در این فرایند بایستی هر گونه پیش شرط کنار گذاشته شده و با اجماع کارها را پیش برد. در این زمینه از میان برداشتن دو مانع فوق الذکر اولویت بسیار مهمی است. دامنه شمول معاهده، باید شامل سلاح‌های هسته‌ای، شیمیایی و میکربی باشد و تا زمان انعقاد آن تضمین های امنیتی لازم توسط قدرت‌های هسته‌ای به کشورهای خاورمیانه داده شود.در عین استفاده از سیستم‌های موجود راستی آزمایی در خصوص سلاح‌های هسته‌ای و شیمیایی، باید توجه کرد که برای سلاح‌های میکربی سیستمی هنوز مورد توافق قرار نگرفته است.

نماینده کشورمان در پایان با اشاره به تبعات مثبت انعقاد و اجرای این معاهده بر آمادگی کشورمان برای هرگونه کمک در این راستا تاکید کرد.
وی همچنین با اشاره به برخی از بیانیه‌ها برای اشاره به برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد که ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران توسط آژانس تائید شده و این بیانات ما را از توجه به تهدید اصلی که برنامه سلاح‌های کشتار جمعی اسرائیل است، دور می کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار