رئیس‌جمهوری در دیدار ایرانیان مقیم ترکمنستان:

سهم صادرات ایران در منطقه را می‌توان به ۵۰ میلیارد دلار افزایش داد

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دولت نسبت به ایرانیان خارج از کشور احساس مسئولیت می‌کند، اظهار داشت ایرانیان مقیم خارج از کشور شهروند جمهوری اسلامی ایران هستند و سفارتخانه‌های کشورمان در سراسر جهان، باید زمینه رفت و آمد، اشتغال و سرمایه‌گذاری آنان را در ایران تسهیل کنند.

کد مطلب: ۱۲۳۴۴۵۰
لینک کوتاه کپی شد
سهم صادرات ایران در منطقه را می‌توان به ۵۰ میلیارد دلار افزایش داد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی شنبه شب در دیدار ایرانیان مقیم ترکمنستان در سفارت کشورمان در عشق آباد با تاکید بر اینکه باید ارتباط ایرانیان مقیم خارج از کشور با فرهنگ، آداب، رسوم و تمدن کهن ایرانی اسلامی حفظ شود، افزود: باید شرایط مناسبی برای ارتباط مستمر و همیشگی ایرانیان با داخل کشور فراهم شود و زمینه جذب، اشتغال و سرمایه‌گذاری آنان در کشور وجود داشته باشد و چنانچه کسی خواهان سرمایه‌گذاری در ایران بود مطمئن باشد که سرمایه او تضمین شده است.

رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: ایرانیان مقیم خارج از کشور سفیران جمهوری اسلامی ایران هستند و از فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و ملت بزرگی نمایندگی می‌کنند که بیش از چهل سال است که در مقابل زیاده‌خواهی‌ها و سلطه‌طلبی‌ها ایستادگی و مقاومت کرده است و این افتخار بزرگی برای هر ایرانی است.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اشتراکات فرهنگی، تاریخی، دینی و قلبی دو ملت ایران و ترکمنستان، گفت: ایران و ترکمنستان فراتر از رابطه دوستی و برادری، رابطه خویشاوندی و ارتباط قلبی، عقیدتی، فرهنگی و تمدنی با یکدیگر دارند.

رئیس‌جمهوری با اشاره به ارادت و اعتقاد مردم ترکمنستان به امام رضا علیه السلام و دلدادگی این مردم به اسلام و تمدن اسلامی، گفت: ایرانیان مقیم ترکمنستان نیز فرهنگ، تمدن و دین‌مداری ملت ایران را نمایندگی می‌کنند و لازم است رایزنان فرهنگی کشورمان فرهنگ و تمدن ایرانی و پیوندهای عمیق دو ملت ایران و ترکمنستان را معرفی کنند.

رئیس‌جمهوری در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه دولت به دنبال گسترش روابط با همه کشورها به ویژه کشورهای همسایه و منطقه است، گفت: معتقدیم سطح روابط و همکاری‌های کنونی کشورمان با کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان در بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کافی نیست و می‌توان سطح این مناسبات و همکاری‌ها را در همه حوزه‌ها افزایش داد.

رئیسی افزود: کشورهای همسایه و منطقه به خدمات و تولیدات ایرانی علاقه و اعتماد دارند و باید از این ظرفیت به درستی استفاده کنیم.

رئیس‌جمهوری با اشاره به زمینه‌های گسترش و ارتقای سطح روابط ایران و ترکمنستان اظهار داشت: دو کشور در زمینه‌های گوناگون به ویژه نفت و گاز، انرژی و ترانزیت از ظرفیت‌های زیادی برای توسعه روابط برخوردار هستند و مصمم هستیم سطح همکاری‌های خود را در همه این عرصه‌ها هر چه بیشتر افزایش دهیم.

رئیسی با اشاره به گفت‌وگوهای نسبتا مفصل خود با رئیس‌جمهوری ترکمنستان در فرودگاه عشق آباد، گفت: در این گفت و گوی طولانی بر تصمیم و اراده دو طرف مبنی بر گسترش و توسعه هر چه بیشتر روابط تاکید کردیم و مصمم هستیم با رفع موانع، سطح همکاری‌ها و تبادلات دو کشور به حد قابل قبول برسد.

رئیس‌جمهوری گفت: با نگاه جدیدی که امروز در کشورمان به وجود آمده است، امیدوارم بتوانیم اقداماتی در جهت رشد و توسعه ارتباطات و روابط کشورمان با کشورهای منطقه و همسایه و نیز شکوفا شدن ظرفیت‌های موجود در ایران عزیز انجام دهیم.

رئیسی خاطرنشان کرد: به راحتی می‌توان سهم صادرات کشورمان در بازار اقتصادی منطقه را به دو برابر و حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار افزایش داد و باید از همه ظرفیت‌ها برای رسیدن به این هدف استفاده شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار