جعفر قادری*

با حفظ ارزش کتاب، فرهنگ کتابخوانی هم ترویج می‌شود

بدون‌ شک هر پیشرفت و رشدی که در جوامع مختلف اتفاق افتاده نتیجه توجه و استفاده از دانش مکتوب بوده است، چرا که هیچ علم و دانشی به صورت شفاهی قابل انتقال نیست و طبعا دانشی که به صورت مکتوب منتقل شود قابل استناد و نگهداری است.

کد مطلب: ۱۲۳۳۱۱۰
لینک کوتاه کپی شد
با حفظ ارزش کتاب، فرهنگ کتابخوانی هم ترویج می‌شود

بنابراین ما باید این مسئله را به جامعه نشان دهیم؛ یعنی باید ارزش کتاب را برای جامعه روشن کرده و افرادی که علاقه‌ای به مطالعه دارند را تشویق کنیم. اگر جایگاه و ارزش مطالعه و کتاب در جامعه روشن شود طبیعتا موفقیت‌های بسیاری را به همراه خواهد داشت و با حفظ ارزش کتاب، فرهنگ کتابخوانی هم ترویج می‌شود.

باید به دنبال ترویج فرهنگ کتابخوانی باشیم و برای این کار کتابخوانی باید برای ما به یک ارزش تبدیل شود. به عبارتی روشن‌تر باید دسترسی جامعه به کتاب آسان باشد و افراد کتابخوان به شکل ویژه‌ای تشویق شوند. در بسیاری از کشورها می‌بینیم که در فضای عمومی همچون مترو، اتوبوس‌ها و هر زمانی که مردم وقت آزاد دارند، زمان خود را صرف خواندن کتاب می‌کنند.

در کشور ما نیز باید با استفاده از منابعی که در نهادهای مربوطه برای ترویج فرهنگ کتابخوانی وجود دارد، جامعه را به سمت مطالعه کردن سوق دهیم. یکی دیگر از راه‌های ترویج فرهنگ کتابخوانی در نظر گرفتن مشوق‌ها و ایجاد مسابقه‌ها برای خواندن کتاب است؛ از این طریق زمینه برای خواندن کتاب فراهم می‌شود و افراد زیادی برای مطالعه تمایل پیدا می‌کنند. همانطور که می‌دانیم در نظر گرفتن جوایز ارزشمند سبب افزایش انگیزه می‌شود بنابراین می‌توان با اعطای جوایز، انگیزه برای مطالعه را در جامعه افزایش داد.

علاوه‌بر در نظر گرفتن جوایز ارزشمند، فرهنگ‌سازی از طریق برنامه‌های صداوسیما نیز امکان‌پذیر است. به عبارتی روشن‌تر تبلیغات می‌تواند به روش‌های مختلفی فرهنگ کتابخوانی را ترویج و ارزش و جایگاه کتاب را به جامعه نشان دهد. در مجموع اگر بتوانیم از سنین پایین کودکانمان را با جایگاه کتاب و ارزش کتابخوانی آشنا کنیم قطعا در آینده شاهد ترویج فرهنگ کتابخوانی و موفقیت‌های بعد از آن خواهیم بود.

*نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار