هوای تهران در آبان امسال آلوده‌تر از سال گذشته

تهران (پانا) - اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که کیفیت هوای تهران در آبان ماه امسال ۱۳روز در شرایط آلوده قرار داشت این در حالیست که در مدت مشابه سال گذشته ۱۰ روز آلوده گزارش شد.

کد مطلب: ۱۲۳۲۹۸۰
لینک کوتاه کپی شد
هوای تهران در آبان امسال آلوده‌تر از سال گذشته

کیفیت هوای تهران طی آبان ماه امسال ۱۷ روز در شرایط قابل قبول و ۱۳ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت و در تمام روزهای آلوده «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» آلاینده شاخص بود.

آلوده‌ترین روز طی این مدت ۳۰ آبان ماه بود که آلاینده شاخص «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» با میانگین ۱۵۰ هوای ‌پایتخت را در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داد.

کیفیت هوای تهران طی آبان ماه سال گذشته ۲۰ روز قابل قبول و ۱۰ روز برای گروه‌های حساس ناسالم بود همچنین کیفیت هوای ‌پایتخت در آبان ماه سال ۹۸ نیز ۱۹ روز در محدوده قابل قبول و ۱۱ روز در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت که آلاینده شاخص طی این مدت نیز ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بود. برای آبان ماه سال ۹۷ چهار روز هوای پاک، ۲۲ روز قابل قبول و چهار روز ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شد.

مهمترین علت آلودگی هوا در ماه‌های سرد سال افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است. بر اساس آخرین سیاهه انتشار شهر تهران، سهم منابع متحرک مانند تاکسی‌ها، خودروهای شخصی، اتوبوس‌ها و... در تولید ذرات معلق ۶۰ درصد است که در این بین خودروهای دیزلی پررنگ‌ترین نقش را دارند. ذرات معلق یکی از خطرناک‌ترین آلاینده‌های موجود در هوا هستند و می‌توانند بیماری‌های قلبی و ریوی را تشدید کنند و در مواجهه طولانی‌مدت سبب بروز حملات قلبی و ابتلا به آسم شوند.

ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون به‌عنوان مهمترین آلاینده هوا شناخته می‌شوند که در سال ۲۰۱۶ میلادی ۴.۱ میلیون مرگ زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی، سکته، سرطان ریه، بیماری‌های ریوی و اختلالات تنفسی به این آلاینده نسبت داده شد.

براساس این گزارش، کیفیت هوای ‌پایتخت از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه ۲ روز در شرایط پاک، ۱۹۱ روز در شرایط قابل قبول، ۵۳ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار داشت. طی مدت مشابه سال گذشته هوای ‌پایتخت ۱۵ روز در شرایط ‌پاک، ۱۶۹ روز در وضعیت قابل قبول، ۶۰ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و دو روز در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار داشت یعنی هوای ‌پایتخت طی ۸ ماه نخست امسال ۵۳ روز و در مدت مشابه سال گذشته ۶۲ روز آلوده بود.

گفتنی است شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول(سالم) یا متوسط، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار