از قول نساختن فیلم مبتذل در سینما تا رسیدگی به قوانین مالیاتی هنرمندان

خزاعی در مجلس چه قول‌هایی درباره سینما داد؟

تهران (پانا) - «محمد خزاعی» در بدو حضور اقدام به تشکیل کارگروه‌های تخصصی و شوراهای راهبری برای آسیب‌شناسی و ظرفیت شناسی سینما کرد با این هدف که پی ببرد چرا علی‌رغم تغییر مدیران در دوره‌های مختلف هیچ تحولی در حوزه سینما رخ نمی‌دهد. خزاعی روز گذشته به مجلس شورای اسلامی رفت تا حاصل تحقیق چندماهه‌اش را در اختیار نمایندگان مجلس قرار دهد شاید بعد از این اتفاق بهتری برای سینمای ایران بیافتد.

کد مطلب: ۱۲۳۲۶۳۰
لینک کوتاه کپی شد
خزاعی در مجلس چه قول‌هایی درباره سینما داد؟

1- بازنگری در آیین‌نامه‌های ساخت و نمایش: رئیس سازمان سینمایی با اشاره به لزوم بازنگری و تغییر در آیین‌نامه‌های ساخت و تولید، ارزشیابی، تحلیل حوزه‌های عملکردی و ساختارها و انطباق با الزامات و مقتضیات فرهنگی کشور عنوان کرد: چهار دهه بر مدار پیشین حرکت کردیم. هنوز، آیین‌نامه‌های ساخت و نمایش ما بر اساس مصوبات سه دهه قبل است و قطعاً، در این زمینه نیاز به تغییر داریم.
2- وضعیت صدور پروانه نمایش: رئیس سازمان سینمایی بابیان اینکه سینمای ایران در کنار رشد علمی و نظامی مهم‌ترین شناسه و شاخصه بین‌المللی ما است، بیان کرد که به نقطه ایده آل و مطلوب نرسیده است. وی بیان کرد که بخشی از تولیدات سینمایی، قابل دفاع نیستند و در شان یک خانواده ایرانی و مسلمان نیست. قطعاً، از این پس به آثار ضعیف و سخیف پروانه ساخت و نمایش نمی‌دهیم زیرا سینمای ایران سینمای فرهنگی، اندیشه محور و سینمای خانواده مدار است. رئیس سازمان سینمایی بابیان اینکه مردم دوست دارند فیلم سالم ببینند و تلاش خواهیم کرد که این خواسته برآورده شود، گفت: ما مخالف ساخت فیلم در حوزه‌های سیاسی یا ژانرهای دیگر نیستیم اما دیگر در میان آثار تولیدی، فیلم مبتذل نخواهیم داشت. اگرچه سازمان سینمایی الان با انبوهی از تولیدات دپو شده مواجه است که باید مشکلات و اشکالات آن‌ها مدیریت شود اما در دولت جدید هیچ مجوزی برای ساخت فیلم‌های سخیف و مبتذل صادر نمی‌کنیم. اگر طرحی دارای ایراد است در صورت اصلاح کامل، مجوز ساخت خواهد گرفت و با این روش دیگر کارگردان و سازندگان فیلم بعد از ساخت اثر گرفتار موانع و آسیب نمی‌شود.
3- اصلاح آیین‌نامه‌های شوراهای مختلف، مؤسسات و جشنواره‌ها: رئیس سازمان سینمایی از اصلاح آیین‌نامه‌های شوراهای مختلف، مؤسسات و جشنواره‌ها خبر داد و با بیان اینکه احیای سینمای خانواده محور ازجمله مأموریت‌های مهم سازمان سینمایی در دوره جدید است عنوان کرد که می‌توان چشم‌انداز سینمای ایران در سال ۱۴۰۱ را تحقق سینمای خانواده محور، قصه‌گو و اخلاق مدار دانست.
4- وضعیت قوانین مالیاتی هنرمندان: معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آسیب‌های کرونا خاطرنشان کرد: کرونا به سینما و نمایش فیلم‌ها مانند دیگر فعالیت‌های فرهنگی و اقتصادی ضربه زده است، متأسفانه تعداد زیادی از سینماگران در این ایام دچار آسیب شدند که اگر به آن‌ها توجه نکنیم با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهند بود. وی با انتقاد از فضاسازی اشتباهی که درباره میزان درآمد اهالی سینما و همچنین مباحث مالیاتی پیرامون دستمزدها مطرح شده است، بیان کرد: واقعیت این است که تنها چند سلبریتی محدود و انگشت شمار شاید وضعیت مالی خوبی داشته باشند و بیش از 95 درصد فعالان صنوف مختلف هنری و سینماگران فاقد فعالیت مستمر شغلی در طول سال هستند و با مصائب بیکاری، فقر، فقدان ثبات اقتصادی و رفاه نسبی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. خزاعی ادامه داد:‌ قوانین مالیاتی نباید به شکلی باشد که معیشت اکثریت قریب به‌اتفاق سینماگران که درآمد خوبی ندارند را تضعیف کند زیرا آسیب بیشتری به این گروه وارد خواهد شد. پیشنهاد می‌دهم کمک کنید تا قانون اخذ مالیات از هنرمندان بازنگری و اصلاح شود.
5- تمرکززدایی از سینما: رئیس سازمان سینمایی با تأکید بر تمرکززدایی از تهران و لزوم توجه به شهرستان‌ها و تحقق عدالت فرهنگی گفت: یکی از مراکز مهم سینمایی فعال در شهرستان‌ها در حال حاضر دفاتر انجمن سینمای جوانان است. متأسفانه این دفاتر امکانات خوبی ندارند و نیاز است برای حمایت از استعدادها و ظرفیت‌های شهرستان‌ها و استان‌ها تقویت شوند و برای تقویت آن‌ها باید منابع و بودجه مکفی در نظر گرفته شود. وی ادامه داد: اکنون سرانه بودجه‌ای برای تولید فیلم در هر شهرستان حدود نفری ۱۰ هزار تومان است که با این بودجه امکان ساخت فیلم وجود ندارد درحالی‌که از ما انتظار می‌رود تا حداقل در سال در استان‌ها ۲۰ فیلم با موضوعات مختلف ساخته شود و این امر نیاز به بودجه مشخصی دارد. حمایت و همراهی با خانواده فرهنگ، هنر و رسانه کشور و کمک به توسعه و تعالی فرهنگ به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منویات مقام معظم رهبری ضرورتی ملموس و اجتناب‌ناپذیر است که با بازنگری و شناسایی حفره‌ها و ایرادات این میسر هموار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار