تشویق به کتابخوانی باید تبدیل به یک فرهنگ شود

قرچک(پانا)- نویسنده و خوش‌نویس شهرستان قرچک گفت بالا بردن سرانه مطالعه، سبب جهش همه‌ جانبه جامعه در همه زمینه‌ها از جمله ارتقاء سطح اقتصادی است.

کد مطلب: ۱۲۳۰۹۴۶
لینک کوتاه کپی شد
تشویق به کتابخوانی باید تبدیل به یک فرهنگ شود

فتانه زارعی نویسنده و خوش‌‌نویس شهرستان قرچک در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: کتاب موثرترین و سریع‌ترین وسیله برای دسترسی به اطلاعات نوین و تغییر باورهای پیشین است. همچنین امکان مراجعه مکرر، در دسترس بودن کتاب و آرامشی که ما با مطالعه کتاب بدست می‌آوریم از فواید کتاب و کتابخوانی است.

وی در ارتباط با کاهش مطالعه سرانه تصریح کرد: عدم توجه به ارزش و آثار مطالعه که ریشه در مسائل فرهنگی دارد و تقدم تامین نیازهای اولیه بر مطالعه اصلی‌ترین عامل کاهش مطالعه سرانه است. در حالی که بالا بردن سرانه مطالعه باعث جهش همه جانبه جامعه در همه زمینه‌ها از جمله ارتقا سطح اقتصادی خواهد شد.

زارعی افزود: متاسفانه در کشور ما تامین نیازهای اولیه زیستی مهمترین اولویت اکثریت افراد جامعه است و چون مشکلات اقتصادی متوجه بیشتر مردم است در واقع فرصت و انرژی کافی برای توجه به مطالعه باقی نمی‌ماند. همچنین افزایش استفاده بی‌رویه از فضای مجازی نیز میتواند عاملی بر کاهش مطالعه سرانه مردم ایران باشد.

نویسنده شهرستان قرچک تاکید کرد: تشویق به کتابخوانی باید به عنوان یک مسئله فرهنگی در بین مردم رایج شود و برای این کار باید کودکانمان را از کودکی به کتابخوانی تشویق کنیم. مانوس بودن کودک از بدو تولد، خواندن روزانه کتاب‌های مفید و جذاب برای ایشان مهمترین راهکار جذب کودک به کتاب و کتابخوانی است.

وی بیان کرد: قطعا آموزش و پرورش با توجه به گستره وسیعی که در همه حوزه‌های مربوط به دانش‌آموزان در اختیار دارد بالاترین وظیفه و نقش را می‌توانند ایفا کند؛ اما چون توجه و تمرکز مدیران بالادستی این اداره بسیار گسترده، معطوف به موارد دیگری است هیچگاه نتوانسته در جهت ارتقای سطح مطالعه اقدام موثر و همه جانبه داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: اگر چه پیشرفت‌های سریع، جذاب و کاربردی امروزه غیر قابل کتمان است اما قطعا نمی‌تواند جای یک مطالعه مفید را بگیرد. مطالعه کتاب کاغذی، ماندگاری و اثرگذاری بیشتر نسبت به مطالعه آنلاین دارد؛ همچنین مطالعه با کتاب‌های کاغذی لذتی بیشتری از مطالعه الکترونیکی و آنلاین دارند.

فتانه زارعی افزود: معنای دوست همدم بودن، در دسترس بودن، گذراندن وقت با دوست و مراجعه به او در وجهی بالاتر و موثرتر در مورد کتاب خوب مصداق دارد. بنابراین همه ما برای بالا بردن سطح سواد جامعه باید مطالعه کتاب را در پیش گیریم و با مطالعه به جنگ با جهل و نادانی برویم.

خبرنگار دانش‌آموز: ستایش پالیزوان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار