معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش قزوین:

۶۰ درصد دانش‌آموزان استان قزوین دچار ناهنجاری قامتی هستند

قزوین(پانا) - معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان قزوین با بیان اینکه بالغ بر۶۰ درصد دانش‌آموزان استان دچار ناهنجاری قامتی هستند، گفت سرانه فضای ورزشی مدارس در سطح استان ۳۶ صدم مترمربع بوده که با استانداردهای آن فاصله زیادی دارد.

کد مطلب: ۱۲۲۹۳۹۲
لینک کوتاه کپی شد
۶۰ درصد دانش‌آموزان استان قزوین دچار ناهنجاری قامتی هستند

عین الله صادقی، معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان با بیان اینکه بالغ بر ۶۰ درصد دانش‌آموزان استان دچار ناهنجاری قامتی هستند، گفت: سرانه فضای ورزشی مدارس در سطح استان ۳۶ صدم مترمربع بوده که با استانداردهای آن فاصله زیادی دارد. البته تعدادی فضاهای ورزشی نیمه کاره نیز وجود دارد که با تکمیل آن به سرانه فضای ورزشی استان افزوده می‌شود.

صادقی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه تربیت بدنی مدارس اظهار کرد: در سطح استان قزوین سه مدرسه تخصصی تربیت بدنی شامل دو مدرسه دخترانه و پسرانه دولتی و یک مدرسه غیردولتی وجود دارد.

وی افزود: در مدارس تخصصی تربیت بدنی ویژه دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم، مربی و معلم ورزشی تربیت می‌شوند که وارد دانشگاه شده و در رشته تربیت بدنی و گرایش‌های مختلف رشته تربیت بدنی مشغول به تحصیل می‌شوند.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان قزوین تصریح کرد: مدارس تخصصی تربیت بدنی باید دارای یک سری استانداردها از جمله سالن سرپوشیده، سقف کوتاه و بلند، استخر شنا و زمین چمن مصنوعی و طبیعی باشند، بنابراین برای استفاده از این امکانات با برون سپاری و انعقاد قرارداد با استخرها و فضاهای ورزشی بیرون از مدرسه، بخش عملی دروس تربیت بدنی در این فضاها انجام می‌شود.

وی بیان کرد: سرانه فضای ورزشی مدارس در سطح استان قزوین 36 صدم مترمربع بوده که با استانداردهای ملی و بین‌المللی آن فاصله زیادی دارد؛ البته تعدادی فضاهای ورزشی نیمه کاره نیز در استان وجود دارد. همچون استخر شهید رجایی در مجاورت اداره کل آموزش و پرورش استان، استخر ناحیه دو، استخر شنای البرز و آوج و سالن ورزشی چند منظوره گل‌ها که با احداث و تکمیل آن، به سرانه فضای ورزشی استان افزوده می‌شود.

صادقی عنوان کرد: سال گذشته 620 میلیون تومان تجهیزات ورزشی برای مناطق کم برخوردار ارسال شد که امسال این مبلغ 350 میلیون تومان بود و با اولویت مدارس مناطق محروم، دخترانه و کم برخوردار ارسال شد.

وی اضافه کرد: البته سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی مدارس تجهیزات ورزشی ارسال شده، مصرف نشد و تجهیزات ارسالی امسال به مناطق نیز به آن اضافه می‌شود که با بازگشایی مدارس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فعالیت 3 کانون حرکات اصلاحی و ساختار قامتی در سطح استان

این مقام مسئول با اشاره به ناهنجاری قامتی دانش‌آموزان گفت: غربالگری جدیدی در این رابطه انجام نشده اما نتایج حاصله از غربالگری‌های انجام شده پیش از کرونا نشان می‌داد بالغ بر 60 درصد دانش‌آموزان استان دچار ناهنجاری قامتی هستند.

وی بیان کرد: از جمله دلایل اصلی بروز ناهنجاری قامتی دانش‌آموزان استفاده بی رویه از تکنولوژی روز یعنی گوشی و تبلت، غیراستاندارد بودن میز و نیمکت‌ها و عادات حرکتی اشتباه در نحوه نشستن و ایستادن و خوابیدن است.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان قزوین گفت: به طور میانگین 60درصد دانش‌آموزان استان از یکی از عارضه‌های جسمانی رنج می‌برند که شایع‌ترین آن در بین دانش‌آموزان عارضه"سربه جلو" است که در نتیجه وضعیت نامطلوب در نحوه نشستن ایجاد می‌شود.

راه‌اندازی 24 حیاط پویا در مدارس استان قزوین

وی در ادامه بیان کرد: هم اکنون 3 کانون حرکات اصلاحی و ساختار قامتی در سطح استان وجود دارد که کار شناسایی و آموزش به اولیاء و دانش‌آموزان برای جلوگیری یا اصلاح مشکلات قامتی دانش‌آموزان را انجام می‌دهند.

صادقی عنوان کرد: هدف از راه‌اندازی حیاط پویا ایجاد شادی و نشاط در دانش‌آموزان، استفاده از ظرفیت فیزیکی مدارس اعم از راهروها، کلاس‌ها و حیاط مدرسه به منظور ایجاد تحرک و پویایی و فعالیت بدنی دانش‌آموزان است.

وی عنوان کرد: هم اکنون راه‌اندازی 24 حیاط پویا در مدارس سطح استان در دستور کار قرار دارد و تاکنون یک حیاط پویا راه اندازی و 10 حیاط پویای دیگر آماده و در دست اقدام است و 13 حیاط پویای دیگر طی سال تحصیلی افتتاح خواهد شد.

این مقام مسئول در پایان گفت: هم اکنون بالغ بر 630 دبیر ورزش آقا و خانم در مدارس استان مشغول فعالیت هستند البته در مدارس ابتدایی با کمبود مربی ورزش مواجه هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار