بیگدلی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

راهی جز مذاکره برای احیای برجام وجود ندارد

ایران و آمریکا باید انتظارات خود را طوری روی میز بگذارند که این مذاکرات به نتیجه برسد/ رژیم صهیونیستی در تکاپوی شکل‌دهی ائتلافی ضد ایران برآمده است/ مساله تحریم‌ها با برجام حل خواهد شد

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه راهی جز مذاکره برای احیای برجام و لغو تحریم‌ها وجود ندارد تاکید کرد راه نجات از فشارهای داخلی و سنگینی وضعیت اقتصادی، رهاشدن از مسأله تحریم‌ها است و با برجام حل خواهد شد.

کد مطلب: ۱۲۲۹۲۷۸
لینک کوتاه کپی شد
راهی جز مذاکره برای احیای برجام وجود ندارد

علی بیگدلی در گفت‌وگو با پانا درباره برگزاری دور هفتم مذاکرات توافق هسته‌ای (برجام) که طبق اعلام رسمی جمهوری اسلامی ایران قرار است 29 نوامبر به میزبانی پایتخت اتریش از سرگرفته شود، اظهار کرد: «راهی جز مذاکره برای احیای برجام وجود ندارد. در ابتدای شروع به کار دولت، مدتی بر روی انجام مذاکرات فکر شد تا اینکه اعلام کردند که مذاکرات انجام می‌شود، در مرحله دیگر مروری بر روی شش دور مذاکره قبلی انجام شد و به تازگی ایران تاریخی را برای برگزاری دور هفتم به هماهنگ کننده برجام اعلام کرده است.»

وی ادامه داد: «ابتدا اعلام شد که باید آمریکا ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران را به نشانه حسن نیت آزاد کند. چنین اقدامی صورت نگرفت. آقای رئیسی هم اعلام کردند که ما مذاکره می‌کنیم به شرطی که آمریکا تحریم‌ها را بردارد.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه هم آمریکا و هم ایران به دنبال امتیازاتی در این مذاکرات هستند، تصریح کرد: «اما به نظر می‌رسد غیر از مذاکره راهی برای رفع تحریم‌ها وجود ندارد.»

بیگدلی با اشاره به اینکه غربی‌ها تاکنون به این درخواست‌ها پاسخی نداده‌اند و همه چیز هم منوط به مذاکرات شده است، گفت: «همچنین بحث‌هایی در این مدت صورت گرفته که مذاکرات از ابتدا یا نه از دور هفتم ادامه پیدا کند که نهایتا بر ادامه مذاکرات و از سرگیری مذاکرات از دور هفتم توافق شد.»

وی با اشاره به اینکه با قبول این مسائل، مذاکرات در دور هفتم از ۲۹ نوامبر یعنی ۸ آذر آغاز می‌شود؛ اضافه کرد: «پیشنهاد من به مقامات مذاکره‌کننده این است که دو طرف باید از این مذاکرات راضی بیرون بیاییم در غیر این صورت وضعیت‌های مختلفی تغییر خواهد کرد. هر دو طرف باید انتظارات خود را طوری روی میز بگذارند که این مذاکرات به نتیجه برسد. همه باید به آنچه در برجام آمده است، متعهد شوند.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل افزود: «هر چند طرف‌های مقابل هم ادعاهای مختلف حقوق بشری، مسائل منطقه‌ای و ... را مطرح می‌کنند اما باید تمرکز عمده را بر روی متن برجام بگذارند.»

علی بیگدلی با تاکید بر اینکه باید از حلقه‌های امنیتی اطراف کشور مراقبت کرد، گفت: «اخیرا رژیم صهیونیستی به تکاپو افتاده تا یک ائتلاف منطقه‌ای و بین‌المللی علیه کشورمان به وجود بیاورد. نباید بی‌خیال این تهدیدات شد. نباید سبک گرفت بلکه می‌تواند خیلی جدی باشد.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در این باره گفت: «یک جبهه‌ای در منطقه در حال شکل‌گیری است که چهار عضو اصلی آن ترکیه، عربستان، اسرائیل و مصر است. رژیم صهیونیستی اکنون در حال ساخت گنبد آهنین برای امارات و بحرین است. نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرده که اتحاد ضد ایران در منطقه شکل قوی‌تری می‌گیرد. این جبهه می‌تواند خطرناک باشد و برای ما تهدید محسوب شد.»

این استاد دانشگاه تاکید کرد: «باید با حالت مسالمت‌آمیز مذاکرات آغاز شود. هیچ کشوری چه چین و چه روسیه قادر نخواهند بود اقتصاد ما را نجات دهند. ما باید سعی کنیم این تحریم‌ها علیه ما برداشته شود. راه نجات از فشارهای داخلی و سنگینی وضعیت اقتصادی رهاشدن از مسأله تحریم‌ها است و با برجام حل خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار