نقش مهم برنامههای پرورشی با آموزش حضوری تبلور خواهد یافت
اسلامشهر(پانا) - معاون پرورشی دبیرستان دوره اول اندیشه در آموزش و پرورش اسلامشهر گفت در دوران سخت کرونایی تحصیل دانشآموزان در فضای مجازی، نگرانیهای والدین، انتظار آنها برای بازگشایی مدارس و همچنین نحوه فعالیت در حوزه پرورشی، نمونههایی از افکار جامعه درباره آموزش و پرورش بود.

شبنم مختاری، معاون پرورشی دبیرستان دوره اول اندیشه، آموزش و پرورش اسلامشهر در گفت و گو با پانا، در رابطه با کارکرد آموزش و پرورش در دوران کرونا اظهار کرد: «تیمقوی و کارآمد مدرسه تلویزیونی، از گستردهترین و موثرترین بستر و در کنار آن شبکه شاد،در بسیاری از مناطق کشور به عنوان ویژگی بسیار خوب در دوران کرونا بود، که این موارد آموزشی در یادگیری دانشآموزان نقش بسزایی داشت.»
وی با اشاره به چالشها و آسیبهای جدی دوران کرونا، بیان کرد: «کرونا با وجود همه سختیهای آموزشی و آسیبها، فرصتهای مناسبی نیز برای نظام آموزشی ایجاد کرد که از آن جمله میتوان به افزایش توانمندی معلمان در استفاده از فناوری در امر آموزش اشاره کرد.»
مختاری، در رابطه با تاثیر فضای مجازی بر رفتار دانشآموزان اظهار کرد: «تحصیل در فضای مجازی بهانهای برای دانشآموزان شد تا در کنار آن بیش از حد به رسانههای دیگر روی آورند و گاهی اوقات بیش از حد انتظار و دور از نظارت والدین از گوشی و برنامههای مختلف آن استفاده کردند. در این راستا در بعضی موارد آسیبهای جدی به تحصیل،اخلاق، رفتار و سبک زندگی دانشآموزان وارد شد و البته در این میان دانشآموزانی نیز بودند که توانستند از این فرصت فضای مجازی به خوبی استفاده کنند و بر علم و دانش خود بیفزایند.»
معاون پرورشی دبیرستان دوره اول اندیشه، آموزش و پرورش اسلامشهر تصریح کرد: «دانشآموزانی که در معرض خطر فضای مجازی قرار گرفتهاند و اوقات خود را در آن تلف میکنند، به رفتارهای نامناسبی از جمله، خشونت و پرخاشگری، اختلال ذهنی، تنبلی روزانه و. ..گرفتار خواهند شد و در اینجا والدین این دسته از دانشآموزان میبایست با استفاده از نظرات مشاوران و صاحبنظران امر تعلیم و تربیت به فرزندان خود آموزش دهند که چگونه از فضای مجازی به طور موثر استفاده کنند.»
مختاری در ادامه به تشریح فعالیت حوزه پرورشی در دوران کرونا نیز پرداخت و بیان کرد: «در شرایط کرونایی، راهاندازی تولید محتوا در بخشهای مختلف حوزه پرورشی با کمک دانشآموزان و خانوادهها، اقدامی بسیار موثر بود. تولید محتواهایی در قالب فیلم و انیمیشن، پاورپوینت و پوستر در فضایمجازی و دوران کرونا به نحو احسن شکل گرفت.»
وی افزود: «شرکت در مسابقات فرهنگی و هنری مجازی، در واقع مراحل آسانتری نسبت به دوران پیش از کرونا دارد. دانشآموزان آثار خود را به صورت فیزیکی به مدرسه تحویل و پس از گزینش تعدادی از آن، آثار در مراحل منطقهای، استانی و در صورت امکان در مرحله کشوری ارسال خواهند شد.»
مختاری گفت:«احتمال دارد امسال آموزش ترکیبی به صورت مجازی و حضوری باشد، اما باید در نظر داشت، هیچ سیستم آموزشی نمیتواند جایگزین آموزش حضوری شود و امیدواریم با تدابیر دولت، واکسیناسیون افراد جامعه و ایمنسازی آموزشگاهها و مدارس این امر مهم تحقق یابد.»
خبرنگار:فاطمه شکوری
ارسال دیدگاه