همه‌چیز درباره پرفروش‌های این هفته سینما

کارگردانی که فکرش را هم نمی‌کرد فیلمش پرفروش شود/ ایده اول فرهادی برای ساخت قهرمان از کجا آمد؟/ کارگردان پرحاشیه‌ای که نه مخملباف سینماست و نه حاتمی‌کیا

تهران (پانا) – اکران ناگهانی فیلم‌های جشنواره‌های بین‌المللی گذشته است و فروش 3 میلیاردی این فیلم در عرض دو هفته مهم‌ترین اتفاق این روزهای سینمای ایران است.

کد مطلب: ۱۲۲۷۹۶۷
لینک کوتاه کپی شد
همه‌چیز درباره پرفروش‌های این هفته سینما

بر اساس جدول فروش فیلم‌های در حال اکران سینما تا شب گذشته، 13 آبان 1400 فیلم «دینامیت» با فروش بیش از 19 میلیارد همچنان پرفروش‌ترین فیلم سینماهای کشور است و بعد از آن فیلم «قهرمان» با فروش 3 میلیاردی در سکوی دوم قرار گرفته است و «درخت گردو» با فروش نزدیک به 3 میلیاردی در رتبه سوم پرفروش‌های سینما قرار دارد.

کارگردانی که فکرش را هم نمی‌کرد فیلمش پرفروش شود

کارگردان فیلم سینمایی «دینامیت» خودش هم فکرش را نمی‌کرد که فیلمش این‌گونه بر اسب مراد سینمای کرونا زده بتازد و به فروشی نزدیک به 20 میلیارد تومان برسد. «مسعود اطیابی» تیرماه 1400 که به‌تازگی دینامیت اکران شده بود در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد که از اکران فیلمش راضی نیست زیرا مایل بود که همان 3 سال پیش و در شرایط عادی اکران شود و سالن‌های سینما تجربه شلوغی اجتماعی را داشته باشند و مردم با ازدحام کنار هم فیلم را ببینند.

وی همچنین عنوان کرده بود که بهترین سکانس‌های فیلم سینمایی «دینامیت» که اتفاقاً سکانس‌های خوب و مثبت این فیلم بودند و در آن‌ها توصیه به صبر، حق و اعتدال می‌شد و هر چه پیام درست اجتماعی داشت، از فیلم درآوردند.

زمان گذشت و حالا حق به‌حق دار رسیده و زحمت‌هایی که برای این فیلم کشیده شده است علی‌رغم همه محدودیت‌هایی که طی کرد به ثمر نشسته است و این فیلم در مدت‌زمان 4 ماه اکران به فروش نزدیک به 20 میلیارد تومان رسیده است.

موضوع فیلم دینامیت

فیلم سینمایی دینامیت به کارگردانی مسعود اطیابی و تهیه‌کنندگی ابراهیم عامریان، با بازی پژمان جمشیدی، محسن کیایی، احمد مهرانفر، نازنین بیاتی، نادر سلیمانی، زیبا کرمعلی و میرطاهر مطلومی در سال 1398 ساخته شده است. پخش فیلم دینامیت با خانه فیلم است. خلاصه فیلم: با نقل مکان کردن دو جوان دانشجو به ساختمانی با همسایه‌های متفاوت، چالش‌ها و مشکلاتی پیش روی آن‌ها قرار می‌گیرد.

گفت‌وگوی «مسعود اطیابی» کارگردان فیلم «دینامیت» با خبرگزاری پانا را اینجا بخوانید.

ایده اول فرهادی برای ساخت قهرمان از کجا آمد؟

کمتر از 2 هفته از اکران فیلم «قهرمان» گذشته است و این فیلم توانسته با فروش 3 میلیاردی رتبه دوم پرفروش‌ترین‌های سینمای ایران را کسب کند. این فیلم که نخستین بار در جشنواره کن به نمایش درآمد با تشویق ایستاده پنج‌دقیقه‌ای حضار مواجه شد و در نهایت جایزه بزرگ هیات‌ داوران را برد.

فرهادی که در فصل اهدای جوایز سینمایی لندن به‌صورت ویدیویی و با حضور مترجم با خبرنگار ددلاین گفت‌وگو کرد، گفته بود: «وقتی ۲ سال پیش شروع به نوشتن فیلم‌نامه کردم - که وقت زیادی هم گرفت - ایده‌های زیادی در سر داشتم. یکی از ایده‌های اصلی این بود که فردی را تصویر کنم که بالا می‌رود و بعد مثل سقوط آزاد پایین می‌آید.»

ماجرای انصراف قهرمان فیلم «قهرمان» از حضور در تیم ملی تنیس

جالب است که بدانید قهرمان فیلم «قهرمان» یک‌بار از فرصت قهرمانی در تیم ملی تنیس انصراف می‌دهد و تنها علتش این بود که ستاره بودنش در سینما و دعوتش به اردوی تیم ملی تنیس برایش حاشیه‌ساز شده بود. اگرچه درنهایت مشخص شد این ستاره سینمای ایران از بازیکنان حرفه‌ای تنیس بوده و بر اساس شایستگی خود به تیم ملی دعوت شده؛ اما «امیر جدیدی» از حضور در مسابقات انصراف داد تا رقابت‌ها بدون حضور او برگزار شود.

موضوع فیلم قهرمان

فیلم سینمایی «قهرمان» به کارگردانی و نویسندگی «اصغر فرهادی» در شیراز فیلم‌برداری و ساخته شده است. در فیلم قهرمان امیر جدیدی، محسن تنابنده، سحر گلدوست، فرشته صدرعرفایی و سارینا فرهادی ایفای نقش می‌کنند. این فیلم در جشنواره کن 2021 حضور داشت و توانست جایزه ویژه هیات‌ داوران جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص دهد. خلاصه داستان: رحیم که به دلیل بدهی، زندانی بند مالی است برای دو روز به مرخصی می‌آید شاید بتواند طلبکارش را متقاعد کند که رضایت دهد تا او آزاد شود اما او در این دو روز با ماجرایی روبه‌رو می‌شود که هیچ‌گاه پیش‌بینی‌اش را نکرده بود...

گفت‌وگوی «اصغر فرهادی» کارگردان فیلم «قهرمان» را اینجا بخوانید.

کارگردان پرحاشیه‌ای که نه مخملباف سینماست و نه حاتمی کیا

محمدحسین مهدویان کارگردان درخت گردو که فیلمش در مدت دوماهی که اکران شده است به فروش 3 میلیاردی رسیده در گفت‌وگو با پانا از دردسرهای ساخت این فیلم سخن گفته بود و اینکه چطور دو جناح رقیب در سینمای ایران او را تشبیه به مخملباف یا حاتمی‌کیای سینمای ایران بیان می‌کردند.

مهدویان گفته بود: «اتفاقی که بعد از «درخت گردو» افتاد و ماجراهایی که شروع شد، از ابتدا هم وجود داشت؛ یعنی من از «ایستاده در غبار» که آمدم، یک کسانی در بدنه مثلاً رفقای حزب‌اللهی بودند که می‌گفتند این شبیه ما نیست؛ حواستان باشد، ببینید چه دارد می‌گوید. یک کسانی هم مثلاً با خوش‌بینی بیشتر می‌گفتند یک کاری دارد برای یک قهرمان ملی می‌کند و فیلمش هم خوب است و به او سخت نگیریم. از آن‌طرف، به‌خصوص بعد از «ماجرای نیم روز»، از طرف مقابل هم یک‌چیزهایی می‌گفتند که این آدم‌ به یکجایی وصل است. این از آنجا آمده، فیلم قبلی‌اش برای فلان ارگان بوده است. این حرف‌های دو طرف از ابتدا بوده، فقط اوایل به شکل خفیفی بود. نکته اینجاست که هر فیلمی که من رفتم جلو و ساختم، تعداد تماشاگرانم که بیشتر شد، این حرف‌ها هم بیشتر و این چالش مدام شدیدتر شده است. این شبیه‌سازی مثلاً به آقای مخملباف و یا آقای حاتمی‌کیا، واقعاً این‌ها خیلی بامزه است. سریع مثلاً اینور حزب‌اللهی‌ها دارند شبیه‌سازی می‌کنند که بگویند این مثل مخملباف است، آن‌طرف هم روشنفکرها و اپوزیسیون می‌گویند ببین این حاتمی‌کیای نسل جدید است.»

موضوع فیلم درخت گردو

فیلم سینمایی «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی سید مصطفی احمدی در سال 1398 ساخته شده است. در این فیلم پیمان معادی، مهران مدیری، مینا ساداتی و مینو شریفی پور ایفای نقش می‌کنند. این فیلم برای اولین بار در جشنواره فجر سال 1398 به نمایش درآمد که توانست برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول مرد از همان جشنواره باشد. همچنین در سال 1399، این فیلم به مدت یک هفته در کردستان اکران شد. خلاصه فیلم: داستان بمباران شیمیایی سردشت است این روایت در روستاهای غرب کشور اتفاق می‌افتد.

گفت‌وگوی «محمدحسین مهدویان» کارگردان فیلم «درخت گردو» با خبرگزاری پانا را اینجا بخوانید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار