محمدرضا شرف‌الدین در گفت‌وگو با پانا:

«اوج» به دلیل اینکه تلویزیون پاسخگوی نیازهای انقلابی نبود راه‌اندازی شد

تهران (پانا) - تهیه کننده سینما معتقد است سازمان هنری رسانه‌ای اوج یک تشکیلات برآمده از نیازها و مطالباتی انقلابی است که نمی‌توانست در چارچوب نهادهای دولتی که بر ساختارهای غربی شکل گرفته و رشد یافته بود، تامین و برآورده شود.

کد مطلب: ۱۲۲۷۸۵۶
لینک کوتاه کپی شد
«اوج» به دلیل اینکه تلویزیون پاسخگوی نیازهای انقلابی نبود راه‌اندازی شد

«محمدرضا شرف‌الدین» تهیه کننده سینما با اشاره به مقدمه‌ای از اهداف و رویکردهای شکل‌گیری و راه‌اندازی نهادهای حاکمیتی بیان کرد: «وقتی انقلاب اسلامی ایران پیروز شد، ما یکسری تشکل‌ها و تشکیلات دولتی داشتیم که آن‌‌ها در واقع برای انقلاب به ارث رسیده بودند. بخش قابل توجهی از ساختار این تشکیلات توسط غربی‌ها طراحی شده بود. اساسا دولت خود ساختاری است که چارچوب اش از اختیار حکومت انقلابی ایران خارج بوده است. مثلا بانک را روس‌ها و بعد از آن هلندی‌ها تاسیس و گسترده کرده‌اند یا ژاندرمری نیز بنیان‌های غربی دارد. سایر تشکیلات دولتی نیز در تاریخ خود تحت تاثیر مدیریت غرب رشد و گسترش یافته‌اند.»

این تهیه کننده سینما عنوان کرد: «در بخش رسانه‌ای نیز اگرچه در مقاطعی مانند دهه 1330 روزنامه‌ها و رسانه‌ها تاثیرگذار عمل کردند و منجر به ملی شدن صنعت نفت شدند اما باز هم بنیان و ساختاری غربی دارند. چنانچه بعد از کودتای 1332 هم باز ساختار استعماری ادامه می‌یابد. تا این که به زمان پیروزی انقلاب اسلامی می‌رسیم که نمی‌تواند علیرغم تحولات گسترده، بنیان‌های ساختاری دولت را که بر پایه اصول غربی تدوین و گسترش یافته تغییر دهد. چنانچه همین حالا هم ساختار تلویزیون با معضلات زیادی مثل تعداد زیاد کارمندان روبه‌رو است و این نیروی انسانی گسترده که باید حقوق بگیرد، کارآمدی و ارزش افزوده بسیار پایینی دارد.»

شرف الدین ادامه داد: «مقایسه تعداد کارکنان صداوسیما به لحاظ بازدهی با هیچ تلویزیونی در هیچ جای دنیا قابل مقایسه نیست. در چنین شرایطی در اوایل انقلاب یکی از مهم ترین نهادهایی که با تدبیر امام خمینی(ره) تاسیس می شود، سپاه و بعد بسیج و جهاد است. این ارگان‌ها پای کار می‌آیند تا تشکل‌های غربی را یا هدایت کرده و به تشکلی انقلابی تبدیل کنند یا خودشان به عنوان تشکلی در متن انقلاب جاری باشند. بنابراین زمانی می‌توانیم از کامل شدن انقلاب و فراگیری اش یاد کنیم که تمام نهادهای مورد نیاز دولت و حکومت به صورت انقلابی دایر شوند. برای مثال ارتش توانسته به جرگه انقلاب وارد شود با این که سپاه هم همیشه در کنار آن فعالیت کرده و وزن امنیتی و حفاظتی سیستم را برعهده گرفته است.»

این سینماگر خاطرنشان کرد: «اگر خدمات سپاه را از راه‌سازی، وزارت بهداشت و... فاکتور می‌گرفتیم و همان ساختار قبل از انقلاب به کار خود ادامه می‌داد، هرگز نمی‌توانست پاسخگوی نیاز ساختار جامعه انقلابی ما باشد. بنابراین ورود سپاه به عرصه‌های گوناگون تحول‌آفرین و تاثیرگذار است. جنگ تحمیلی نیز پدیده شگرفی است و حضور سپاه در جریان آن اظهرمن الشمس است و بیگانگان نیز به آن معترف‌اند. همچنین خدمات عمرانی سپاه بعد از جنگ نیز بر کسی پوشیده نیست. جاده‌سازی، پل‌ها و تابلوهای قرارگاه خاتم الانبیا و حفاظت اطلاعات آن در زمینه‌هایی نظیر حفاظت پرواز، همگی شاکله انقلابی دارند و منطبق با آرمان‌ها و جریان رهبری کشور است. اگر قرار بود این نهادها به خود واگذار شوند به لجاظ ساختاری در خدمت منافع غربی‌ها قرار می گرفتند.»

تهیه کننده فیلم «فرزند صبح» ادامه داد: «تدبیر راه‌اندازی سازمان اوج نیز وقتی کلید می‌خورد که رادیو و تلویزیون به دلیل بوروکراسی پیچیده‌اش و ساختار غربی‌اش پاسخگوی نیازهای انقلابی نیست. امروز این ابزار نمی تواند کارآمد باشد و در این شرایط نیاز به نهاد و مجموعه ای است که از هر دو جنبه ساختار و تشکیلات و هدف و اجرای منطبق بر انقلاب برخوردار باشد و سازمان اوج مطابق با این الگو راه‌اندازی شده است. به کمک وضعیت فرهنگی و ایده‌های انقلابی رسانه و تبلیغات می‌آید. هم ساختار، هم هدف و هم اجرای انقلابی دارد.»

محمدرضا شرف‌الدین افزود: «به شدت این سازمان را تایید و زحمات احسان محمدحسنی را تحسین می‌کنم. نمی‌توان نتیجه تلاش‌های او و حبیب والی نژاد و همه همکاران اوج را نادیده گرفت. آن‌ها شبکه تاثیرگذار افق را احداث کرده‌اند و بسیار تاثیرگذار است و همچنین تولیدات انقلابی دارند. فقط پیشنهاد می‌دهم تاثیر رسانه‌های مجازی را بسیار جدی‌تر بگیرند و شبیه به تشکل‌هایی که برای برنامه‌سازی تلویزیونی دارند، برای فضای مجازی نیز ایجاد کنند. البته نیاز به تشکیلات عریض و طویل برای این منظور نیست اما گروه‌هایی برای برنامه‌سازی متناسب با فضای مجازی نیاز است فعالیت داشته باشند و به روزرسانی و سرعت توزیع اطلاعات مورد توجه قرار بگیرد.»

شرف‌الدین خاطر نشان کرد: «همچنین تمرکز و کار روی مخاطبان ایرانی ساکن خارج از کشور که می‌توانند در آینده هم فرصت و هم تهدید برای انقلاب باشند، اهمیت زیادی دارد.»

وی تصریح کرد: «باید این جمعیت را در سازمان اوج جدی بگیرند و این تهدید احتمالی را به فرصت تبدیل کنند. انصافا عده‌ای از مهاجران ایرانی در کشورهای دیگر هم هستند که دروغ را از واقعیت به خوبی تمیز می‌دهند.»

این سینماگر ادامه داد: «اوج در متن جریان انقلاب است و می‌تواند این وظیفه را برعهده بگیرد. وقتی مقام معظم رهبری می‌فرمایند «من انقلابی ام»، یعنی اگر دولت می خواهد طبق ساختارهای بین‌المللی و غربی گاورمنت و نسخه‌های آن عمل کند ایشان بر رویکرد انقلابی تاکید دارند و این که چقدر این ساختارها می‌توانند در خدمت ما و انقلاب قرار بگیرند، مهم است. مگر امنیت تامین شده برای غرب به دنبال برجام دستاوردی برای ما داشت؟! طی 200 سال گذشته بخش‌هایی از ایران را به تدریج از دست داده‌ایم اما در دفاع مقدس یک وجب از خاک ایران را به دشمن ندادیم تا این که استقلال ما را حسن فریدون گویی یکجا به اروپاییان داد و با امضای یک قرارداد جنایت کرد! اوج به عنوان ساختار رسانه‌ای انقلابی باید مقابل این‌ها بایستد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار