وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد:
روابط عمومی پویا و موثر به حل مشکلات جامعه کمک میکند
تهران (پانا) - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست با مدیران روابط عمومیهای دستگاهها و سازمانهای اجرایی کشور گفت روابط عمومی باید در حل مشکلات کمککننده باشد و در همپوشانی با افکار عومی باید کار اطلاعرسانی را انجام داد تا طراحی خوبی برای اصلاح کار داشته باشیم. اگر روابط عمومیها پویا و موثر باشند و مشکلات سطح جامعه را به خوبی منعکس کنند مشکلات مرتفع خواهد شد.
به گزارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی در نشست با مدیران روابط عمومیهای دستگاهها و سازمانهای اجرایی کشور با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارگان رسمی در حوزه اطلاعرسانی و خبری دولت است، اظهار داشت: خبرگزاری ایرنا و معاونت مطبوعاتی در ساختار این وزارتخانه تعریف شدهاند که مسئول اصلی راهبری و نظارت بر نشریهها و خبرگزاریها است.
وی ادامه داد: تیمهای رسانهای خوبی وجود دارد که در خدمت مجموعه حاکمیت هستند، در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت به دنبال بازیهای جناحی و باندی نیستم و دولت آقای رئیسی متعلق به گروه و جناحی نیست، در انتخابات هم ایشان گفت که من با هیچ گروهی ائتلاف ندارم و جناح من مردم هستند و به همین دلیل نام دولت هم مردمی شد.
اسماعیلی یادآور شد: ما به دنبال برجستهسازی سیاسی نیستیم و سعی داریم خدمات دولت و نظام اسلامی را بیان کنیم. توقعی که از روابط عمومیها وجود دارد این است که نقش خود را با یک طراحی خوب و با یک آرایش رسانهای مطلوب ارائه و با جمعبندی مناسبی که دوستان در نشستها به آن میرسند و همافزاییهایی که رخ میدهد بتوانند یک کار بزرگ در حوزه اطلاعرسانی از زحمات و تلاشهای مجموعه دولت داشته باشند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در حال حاضر در نقطه آغازین کار هستیم و با آغاز دور جدید شورای اطلاعرسانی دولت آرایش مناسبی در حوزه اطلاعرسانی کشور روبرو شویم ارتقا این شورای و با ارتقا شورای اطلاعرسانی دولت از ظرفیتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز برای تسهیلگری در این حوزه استفاده حداکثری خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: امروز تیم خبره خوبی کار رسانهای دولت را در اختیار دارد، امید است این تیم خوب در کنار شبکه اطلاعرسانی منسجم فعالیتهای دولت را به درستی ترسیم کند و با احصا نقاط ضعفی که از سوی مردم به مسئولین منتقل میکنند بتوانند نقش موثرتری در اطلاعرسانی دو سویه بین مردم و حاکمیت داشته باشند.
اسماعیلی ابراز داشت: ما به دنبال این نیستیم که اشکال و نقدهای سازنده عنوان نشود. اگر روابط عمومیها پویا و موثر باشند و مشکلات سطح جامعه را به خوبی منعکس کنند مشکلات مرتفع خواهد شد. البته این کارها نیاز به طراحیها جدی دارد که در جلسات آینده با شروع دوباره فعالیتهای شورای اطلاع رسانی دولت به این مهم دست پیدا خواهیم کرد.
در بخش دیگری از این جلسه کاوه اشتهاردی دستیار ارشد معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در مورد روابط عمومی دستگاهها باید دقت کرد که بحث ما انتشار اخبار نیست بلکه تدبیر در خصوص هر واقعهی مهم است، ممکن است در خصوص یک اتفاق برخی از مسئولین سکوت کنند ولی این سکوت هم باید یک پیوست رسانهای داشته باشد، در واقع آن چیزی که به ما آسیب میزند جهل و ندانستن برخی از رویدادها و موضوعات است.
وی ادامه داد: در اطلاعرسانی و تبلیغات ضعف داریم و آن جایی که سیلی میخوریم و هزینه میدهیم در عملیات روانی است.
اشتهاردی افزود: افکار عمومی مطلبی را که در فضای مجازی منتشر میشود میخواند و صحت آن موضوع را نمیداند و ما باید پیگیر منبع و بیان شفافیت باشیم. روشنگری در زمان رخداد موضوع توسط روابط عمومی مهم است و افکار عمومی باید ماهیت منابع نامعلوم را بداند.
در ادامه این جلسه فرشاد مهدیپور معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی با تاکید بر مدیریت انتظارات غیر منطقی از دولت، به نقش تعاملی روابطعمومیها و رسانهها اشاره کرد و گفت: مطابق پایشهای انجام شده، هماکنون دولت و رئیس جمهوری از اقبال بالای عمومی برخوردار هستند و این اعتماد باید از طریق تعامل مناسب میان روابطعمومیها و رسانهها تداوم یابد.
مهدی پور با اشاره به نقش موثر اظهارات مقامات رسمی دستگاههای اجرایی در موضوع اختلال ایجاد شده در سامانههای سوخترسانی کشور و آرامشی که از این طریق بر افکار عمومی وارد شد، بر لزوم معرفی یک سخنگو برای هر یک از وزارتخانهها تاکید و تصریح کرد: مردم در مواجهه با شایعات و موضوعات مبهم نیازمند پاسخگویی سریع و شفاف دستگاهها هستند و نقش سخنگو در این بین از اهمیت بسیاری برخوردار است.
گفتنی است در این جلسه تعدادی از مدیران روابط عمومیهای دستگاهها و سازمانهای اجرایی کشور به بیان نقطه نظرات خود در حوزه روابط عمومی و اطلاعرسانی پرداختند.
ارسال دیدگاه