در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

امیرحسین شریفی: ورود نهادهای حاکمیتی به سینما اشکالی ندارد

تهران (پانا) - «امیرحسین شریفی» تهیه‌کننده سینما معتقد است نباید در هر سازمانی خودی و غیرخودی کرد و سازمان اوج نیز از حضور کارشناسانی بهره کند است که می‌توانند طیف‌های گسترده هنرمندان را شناسایی و از آن‌ها کمک بگیرند.

کد مطلب: ۱۲۲۷۵۰۸
لینک کوتاه کپی شد
امیرحسین شریفی: ورود نهادهای حاکمیتی به سینما اشکالی ندارد

«امیرحسین شریفی» تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در آستانه دهمین سال تأسیس سازمان هنری رسانه‌ای اوج درباره عملکرد این مجموعه در گفت‌وگو با پانا گفت: «به نظرم اوج در زمینه فیلمسازی و سریال‌سازی عملکرد خوبی داشته است. من بیش از 20 فیلم دفاع مقدس مثل «ضیافت»، «پری»، «اشک سرما» و... را تهیه کرده‌ام و توصیه و انتقادی دوستانه دارم. به نظر می‌رسد سازمان اوج کمی گرفتار اصطلاح دورهمی شده است و شاید طیف‌های مختلف فیلمسازان راه به همکاری با این سازمان ندارند.»
وی افزود: «اگر هنرمندان فرهیخته بیشتری که متعهد به حکومت و جریان انقلاب هستند فرصت بیابند با این سازمان همکاری کنند، شرایط بهتر می‌شود. اوج بسیار می‌تواند به آن گروه از هنرمندانی کمک کند که سابقه کارهای ملی و مذهبی در کارنامه کاری‌شان دارند و در حال حاضر به دلیل کمبود تولیدات ارزشی کم کار یا خانه‌نشین هستند. اوج فیلم‌های خیلی خوبی در سال‌های فعالیت خود تولید کرده است اما شاید همکاری با این هنرمندان عملکردش را ارتقای بیشتری ببخشد.»
اوج باید بتواند سینمای ایران را با تولیدات ارزشمند خود تسخیر کند
شریفی ادامه داد: «برای مثال خود من طرحی را به اوج ارائه داده‌ام که هنوز به نتیجه نرسیده است. این را نه صرفاً برای خودم می‌گویم بلکه تعداد زیادی از هنرمندان را با این ویژگی می‌شناسیم. اوج باید بتواند سینمای ایران را با تولیدات ارزشمند خود تسخیر کند. ضمن این‌که تلویزیون و شبکه افق به‌طور مشخص پذیرای آثارش هستند.»
این تهیه‌کننده عنوان کرد: «همچنین می‌توان هزینه‌های تولید را نیز کم کرد. با توجه به شرایط اقتصادی این روزها می‌توان با مدیریت بیشتر هزینه‌ها تولیدات بیشتری را جایگزین کرد. امیدوارم ادامه روند تولید در سازمان اوج متنوع‌تر باشد و فیلم‌های ارزشی بیشتری هم ساخته شود. در پشت پرده دفاع مقدس و پشت جبهه‌های جنگ قصه‌های زیبای زیادی داریم و نویسندگان خوب ما هم ده‌ها فیلمنامه تأثیرگذار در اختیار دارند اما مراجعه‌هایشان برای ساخت آن کارها به نتیجه نمی‌رسد. باید از این هنرمندان کمک گرفته شود. اوج می‌تواند سینمای ارزشی را رونق ببخشد کما اینکه تاکنون نیز چنین عمل کرده است.»
به نظرم ورود نهادهای حاکمیتی به سینما اشکالی ندارد
شریفی درباره اثر مورد پسندش از بین تولیدات اوج بیان کرد: «عمده فیلم‌هایی که از سازمان اوج دیدم دوست داشتم. نقدهای مربوط به برخی از فیلم‌ها را نیز می‌خواندم که در برخی نقد بر این بود که از اوج بعید است فلان فیلم را بسازد و می‌توان با تغییراتی به این نقدها هم پاسخ مثبت داد.»
وی درباره نقدهایی که به اوج به‌عنوان یک‌نهاد حاکمیتی فعال در فرهنگ و هنر می‌شود، نیز خاطرنشان کرد: «فیلم‌های ارزشی به امکانات نظامی و جنگی نیاز دارند و اوج می‌تواند برای فراهم کردن شان رایزنی کند. عده‌ای از همکاران ما مخالف سرسخت ورود نهادهای حاکمیتی به تولید فرهنگی و هنری هستند اما من معتقدم این ماجرا مشکلی ندارد. زیرا هر حکومتی در هر جای دنیا برای نشان دادن ارزش‌ها و حتی تبلیغ خود این کار را می‌کند. ضمن این‌که از حضور افرادی بهره‌مند است که از برخی رویدادها و جریانات باخبر هستند و امکانات ساخت و پرداختش را نیز در اختیار دارند.»
اوج تهیه‌کننده‌های مستقل را ارزیابی و برای کار کردن انتخاب کند
شریفی با اشاره به اهمیت تعامل بخش خصوصی با اوج توضیح داد: «اوج می‌تواند تهیه‌کنندگان مستقل را ارزیابی و انتخاب کند و کارگردانان و نویسندگان و فیلمبرداران مستقل را نیز دعوت به همکاری کند. در این شرایط هم حواشی و نقدها کمتر خواهد شد و هم از نظر موضوعی تنوع بیشتری در آثار ایجاد می‌شود. خود من فیلمی مثل «ضیافت» را با کارگردانی مسعود کیمیایی تهیه کردم و چند صحنه دفاع مقدس و یک شهید و یک جانباز دفاع مقدس در آن همراه با چند صحنه دفاع مقدس حضور داشت. اگرچه آقای کیمیایی معتقد بودند این کار ممکن است فیلم را سفارشی کند اما نتیجه‌اش کاری ماندگار شد. اساساً نباید در هر سازمانی خودی و غیرخودی کرد و سازمان اوج کارشناسانی دارد که می‌توانند طیف‌های گسترده هنرمندان را شناسایی و از آن‌ها کمک بگیرند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار