شاهین؛ خطرناک‌ترین مخاطره جوی دریای عمان در 10 سال اخیر

هشدارهای هواشناسی ۱۶۰۰ میلیارد تومان از خسارت‌های طوفان شاهین کاست

زاهدان(پانا) - مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه طوفان شاهین خطرناک‌ترین مخاطره جوی دریای عمان در 10 سال اخیر بود، گفت هشدارهای هواشناسی در جریان طوفان شاهین از وقوع 1625 میلیارد تومان خسارت در شناورهای دریایی جلوگیری کرد.

کد مطلب: ۱۲۲۶۹۲۱
لینک کوتاه کپی شد
شاهین؛ خطرناک‌ترین مخاطره جوی دریای عمان در 10 سال اخیر

به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان، محسن حیدری اظهار کرد: بررسی داده های تاریخچه ای طوفان های حاره ای نشان می دهد که طوفان شاهین خطرناکترین مخاطره جوی دریای عمان در بیش از 10 سال اخیر بوده است.

وی افزود: سال 2010 آخرین باری بوده که یک طوفان حاره ای وارد دریای عمان شده و برای برخی سواحل جنوب شرق کشور خساراتی را هم در پی داشت.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در 15 سال اخیر تنها 3 طوفان «فت»، «گونو» و «شاهین» وارد دریای عمان شده و مخاطرات ناشی از آن به طور مستقیم سواحل جنوب کشور را فرا گرفته است که از میان آنها طوفان شاهین با حفظ فاصله حدود 70 تا 100 کیلومتری از سواحل، تمام 300 کیلومتر نوار ساحلی جنوب سیستان و بلوچستان را طی کرده است.

حیدری گفت: در جریان طوفان شاهین اقدامات مدیریتی خیلی خوبی قبل، حین و پس از بحران انجام شد. برای نمونه هشدارهای پیش از بحران هواشناسی سبب شد تا مدیران دریایی استان با اعمال مدیریت قبل از وقوع بحران و دستور انتقال شناورهای به خارج از دریا، تا حد زیادی از خسارت های جلوگیری کنند.

وی افزود: بر اساس استعلامی که همکاران ما در چابهار از مسئولان محلی شیلات گرفته اند، قبل از ورود طوفان به دریای عمان، حدود 900 قایق به خارج از دریا و حدود 200 لنج در دریا ایمن سازی شده است که این اقدامات سبب شد تا به طور متوسط 1625 میلیارد تومان از خسارت احتمالی جلوگیری شود.

عضو ستاد مدیریت بحران جوی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بر اساس اعلام مسئولان کشور عمان طوفان شاهین بین 30 تا 50 میلیون ریال عمان، معادل 78 تا 130 میلیون دلار در این کشور خسارت برجای گذاشته است که حدود 9 برابر خسارت های طوفان در سیستان و بلوچستان است.

حیدری عنوان کرد: با وجود ضعف شبکه پایش دریایی منطقه و عدم دسترسی به داده های سطح آب و جو آن، رصد مسیر حرکت این طوفان گرمسیری بسیار بسیار دشوار بود اما به خوبی پیش بینی شد. البته گذر زبانه های طوفان از سواحل جنوب استان حتمی بود، که بر اساس آن بالاترین سطح هشدار جوی سازمان هواشناسی برای کاهش خسارت های احتمالی صادر شد.

زبانه های موثر طوفان شاهین تا عمق 120 کیلومتری سواحل ایران نفوذ کرد

حیدری خاطرنشان کرد: بررسی و تحلیل تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که زبانه های اصلی طوفان شاهین تا عمق 120 کیلومتری از سواحل جنوب سیستان و بلوچستان پیش روی کرد و حدود 25 هزار کیلومترمربع از مساحت سیستان‌وبلوچستان را فرا گرفت.

وی ادامه داد: این طوفان موجب فعالیت بارشی در 10 شهرستان و 35 ایستگاه شد که بیشترین بارش ها به ترتیب با میزان 72 میلی‌متر بارش‌در بریس، 68 میلی‌متر چابهار، 59 میلی‌مترنگور و48 میلی‌متر درکنارک ثبت شد.

عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان افزود: علاوه براین، وزش بادهای ناشی از این طوفان سبب شد تا بیشینه سرعت باد در چابهار به 42 نات برسد که نه تنها در این موقع از سال بلکه در تمام طول فصل پاییز این شهر در 40 سال اخیر بی سابقه بوده است.

طوفان حاره ای، مخاطره‌ای بی پایان در دریای عمان

حیدری گفت: سواحل دریای عمان به دلیل قرارگیری در آب‌های مجاور اقیانوس هند، همواره در معرض تأثیر پدیده‌های مخرب جوی-اقیانوسی نظیر طوفان‌های حاره‌ای است.

وی با بیان اینکه تاکنون چندین طوفان به دریای عمان وارد شده است، ادامه داد: علاوه بر طوفان های وارد شده به دریای عمان، طوفان‌های فعال در فراساحل نیز می‌تواند برای سواحل ایران خسارت زا باشد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: برای نمونه طوفان «کیار» در سال 2019 با وجود فعالیت در فاصله بیش از 600 کیلومتری از سواحل استان، بازهم خسارت برجای گذاشت و سواحل جنوب استان به صورت غیر مستقیم درگیر شدند.

حیدری اضافه کرد: به همین دلیل توسعه زیرساخت‌های هواشناسی برای رصد و پیش‌بینی بهنگام و دقیق این پدیده ها ضروری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار