یک روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد:

کدام یک از آسیب های اجتماعی در میان نوجوانان شایع است؟

همدان (پانا) - یک روانشناس و مشاور استان همدان معتقد است هم‌اکنون در میان آسیب‌های اجتماعی، فقر،طلاق و خودکشی مهم‌ترین آسیب های کشور هستند.

کد مطلب: ۱۲۲۶۵۸۷
لینک کوتاه کپی شد
کدام یک از آسیب های اجتماعی در میان نوجوانان شایع است؟

منوچهر ترک در گفت و گو با پانا در ابتدا به تعریف آسیب اجتماعی پرداخت و گفت: «به طور کلی به هر خطری که به جامعه و اشخاص جامعه آسیب بزند، آسیب اجتماعی گفته می‌شود.»

این روانشناس در پاسخ به اینکه کدام یک از آسیب های اجتماعی، در جوامع خطرآفرین هستند، عنوان کرد: «بر اساس بافت جامعه خطر آسیب ها در هر جامعه متفاوت است. برای مثال در ایران خطر فقر، خودکشی و طلاق بیشتر از سایر آسیب ها است؛ در صورتی که طلاق در اروپا امری نسبتا عادی است و آسیب اجتماعی مهمی شناخته نمی‌شود.»

وی در خصوص گروه‌های در معرض خطر آسیب‌های اجتماعی در جامعه ایران بیان کرد: «نوجوانان بیشتر از دیگر اقشار در معرض آسیب های اجتماعی قرار دارند و دلیل این امر آن است که نوجوانان در این دوره دچار تغییرات جدی در جسم و روح خود می‌شوند. نوجوانان در این دوره نه وابسته به پدر و مادر هستند و نه کاملا مستقل. همچنین غرور نیز زمینه ساز پدید آمدن آسیب های اجتماعی در نوجوانان است.»

ترک، محل زندگی را یکی از عوامل مؤثر در افزایش آسیب های اجتماعی خواند و گفت: «قطعا محل زندگی(محیط)بر در معرض خطر آسیب قرار گرفتن تأثیر دارد، اما بیش از محل زندگی این ذات فرد و بافت خانواده است که در این مورد مؤثر است.»

وی ادامه داد: «نوجوانان نیز می‌توانند از دوستان در معرض خطر آسیب های اجتماعی خود محافظت کنند؛ مهم ترین این محافظت ها این است که نوجوان از خود محافظت کند و سعی کند الگوی خوبی در این زمینه برای دوستان خود باشد. همچنین نوجوانان باید با روش های پیشگیرانه از خود و دوستان خود محافظت کنند.»

این روانشناس به نقش همیار مشاوران در حفظ دانش‌آموزان از آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت: «در تعریف همیار مشاور عنوان شده است «بسیار کمک کننده»، اما در عمل با توجه به اینکه از لحاظ زمانی و اطلاعات دارای محدودیت است، می‌توان از آن به عنوان یک بازوی ارتباطی و تأثیرگذار بین دانش آموزان و مشاور یاد کرد. در زمانی که دانش آموزان در گفتن مشکلات خود به مشاور راحت نباشند، نقش همیار مشاور بسیار پررنگ می‌شود. البته آموزش های همیار مشاور اگر به صورت ناقص و اشتباه باشد می‌تواند خطرآفرین باشد.»

وی در پاسخ به اینکه کدام یک از آسیب های اجتماعی بیشتر در نوجوانان شایع است، عنوان کرد: «اعتیاد به دخانیات و آموزش های غلط فضاهای مجازی از جمله مهم ترین آسیب هایی است که در نوجوانان شایع هستند.»

ترک در ادامه گفت: «از سوی مسئولین طی سالهای اخیر به صورت دغدغه‌مند به مسئله آسیب های اجتماعی نگاه شده و تلاش های خوبی در این زمینه انجام شده. همچنین هزینه های کلانی در این زمینه صرف شده است.»

وی در پایان به مشاوران و دانش آموزان توصیه کرد: «اطلاعات و آگاهی های خود را به روز نگه دارند و ضمن تمرکز بر روی شخصیت و رفتار خود سعی کنند ابتدا در راستای اصلاح خود قدم بردارند و سپس به اصلاح دیگران بپردازند، همچنین دانش آموزان اهداف خود را در زندگی شناسایی و در مسیر اهداف خود حرکت کنند تا به مقصد و جایگاه ایده‌آل و مناسب خود برسند.»

خبرنگار: حسین زرنقاب

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار