پاسخگویی شرط بودجه

تهران (پانا) - این روزها فصل بودجه است و تمام دستگاه‌ها و سازمان‌ها برای گرفتن سهم بیشتر از بودجه 1401 در حال تلاش هستند.

کد مطلب: ۱۲۲۵۸۷۸
لینک کوتاه کپی شد
پاسخگویی شرط بودجه

به‌گزارش ایران،‌ دولت سیزدهم قرار است 15 آذرماه بودجه‌ای متفاوت از تمام دولت‌ها تقدیم مجلس کند؛ یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی که قرار است بودجه سال آینده داشته باشد، پاسخگویی است که رئیس سازمان برنامه و بودجه بر آن تأکید زیادی دارد. 20 مهرماه سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۱ را به دستگاه‌های اجرایی کشور ابلاغ کرد و از آنها خواست که انضباط مالی بیشتری داشته باشند. در بخشنامه بودجه 1401 تأکید شده است که تمام دستگاه‌ها با محوریت سازمان برنامه و بودجه کشور با اهتمام جدی و مساعی جمعی و با تدوین برنامه‌ای منظم و تلاشی فراگیر و منضبط، کشور را برای رشد اقتصادی 8 درصد و تحقق جهش اقتصادی در سال آینده مهیا کنند.

سیدمسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در نوزدهمین جلسه ستاد تهیه و تدوین لایحه بودجه سال 1401 کل کشور گفت: تحقق رشد اقتصادی، برنامه‌محور بودن و ساماندهی ردیف‌های بودجه، محور اصلی بودجه 1401 است لذا برای تحقق این مهم، بودجه باید ساده، قابل اندازه‌گیری و قابل نظارت باشد.
در این میان معاون رئیس‌جمهوری با بیان اینکه نگاه اجمالی به بودجه سال‌های گذشته نشان می‌دهد کسی در قبال مسئولیت‌ها پاسخگو نیست، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف اصلی از اصلاح ساختار بودجه 1401 این است که روند گذشته تداوم نداشته باشد و جداول و توافقنامه‌ها به گونه‌ای تنظیم شود که استان‌ها و دستگاه‌ها در برابر منابع و اختیارات پاسخگو باشند.

میرکاظمی تأکید کرد: هدف از ساماندهی ردیف‌های بودجه و محدود کردن تعداد دستگاه‌ها در بودجه 1401 این است که هر موضوعی یک مسئول داشته باشد تا در برابر سیاست‌ها و برنامه‌های کلان پاسخگو باشد و سیاست‌های کلان دولت در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سایر حوزه‌ها با نظارت دقیق، علمی و کارشناسی رو به جلو حرکت کند و اهداف و سیاست‌های کلان اقتصادی فراموش نشود.

در این میان در بخشنامه بودجه 1401 که رئیس‌جمهوری ابلاغ کرد آمده بود وجود ردیف‌های بودجه‌ای متعدد و دستگاه‌های متکثر و طرح‌های فراوان نیمه‌تمام، کارایی بودجه عمومی را به حداقل رسانده است و بودجه را از برنامه‌محوری به‌ سمت ردیف ‌محوری و دستگاه‌ محوری سوق داده است. هزینه‌ها متصلب و رو به تزاید شده و قدرت برنامه‌ریزی و انعطاف و اولویت‌بندی را از دستگاه‌های سیاستگذار گرفته است، در این شرایط، ظرفیت پاسخگویی دستگاه‌ها نسبت به عملکرد خود و امکان نظارت مجلس شورای اسلامی بر عملکرد و تحقق برنامه‌ها به حداقل رسیده است و هیچ نهادی پاسخگوی عملکرد شاخص‌های کلان اقتصادی نیست.
به هر ترتیب دولت سیزدهم در شرایطی اولین لایحه بودجه خود را نهایی می‌کند که اقتصاد کشور با آسیب‌های جدی روبه‌رو است و به اعتقاد کارشناسان اقتصاد ایران شکننده شده است. از طرفی خیلی‌ها نگران این موضوع هستند که اگر وضعیت موجود ادامه پیدا کند واحدهای صنعتی با شرایط بدتری مواجه می‌شوند و رکود دامنگیر فعالیت آنها می‌شود.

پاسخگویی شرط بودجه
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه نگاه به بودجه سال‌های گذشته نشان می‌دهد کسی در قبال مسئولیت‌ها پاسخگو نیست، گفت: یکی از اهداف اصلی از اصلاح ساختار بودجه ۱۴۰۱ این است که استان‌ها و دستگاه‌ها در برابر منابع و اختیارات پاسخگو باشند.
وی با عنوان اینکه تحقق رشد اقتصادی از الزامات مهم و اساسی است، یادآور شد: برای تحقق رشد اقتصادی که از اهداف کلان بودجه 1401 است سهم استان‌ها و شهرستان‌ها مشخص شود و براساس همین شاخص‌ها برنامه‌ریزی و سیاستگذاری شود.
میرکاظمی با اشاره به نقش استان‌ها و شهرستان‌ها در بودجه 1401 افزود: استان‌ها و شهرستان‌ها در خلق منابع، مشارکت جدی داشته باشند. در مقابل مشوق‌هایی در نظر گرفته شود و سازمان برنامه و بودجه در قبال مشوق‌هایی که در نظر می‌گیرد مسئول و پاسخگو خواهد بود.

بودجه با اصلاح ساختار به مجلس می‌رود
رئیس سازمان برنامه و بودجه با تشکر از کارشناسان سازمان برنامه و بودجه، معاونان، مرکز آمار و رؤسای سازمان برنامه و بودجه استان‌ها خاطرنشان کرد: اصلاح ساختار بودجه کاری سخت و زمان‌بَر است و این مهم با رویکرد جدید، کار کارشناسی و علمی قابل تحقق است و بودجه 1401 با اصلاحات ساختاری تا 15 آذر به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.
گفتنی است، نوزدهمین جلسه ستاد تهیه و تدوین لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه، مشاور عالی رئیس مجلس شورای اسلامی، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای ستاد، مشاوران و رؤسای سازمان برنامه و بودجه استان‌ها، با موضوع جایگاه استان‌ها و شهرستان‌ها برای تحقق رشد اقتصادی مد نظر و برنامه‌محور بودن بودجه 1401 برگزار شد.

دستگاه‌ها هم به سمت اقتصاد مقاومتی بروند
علی قنبری، استاد دانشگاه درباره ویژگی‌هایی که بودجه 1401 باید داشته باشد گفت: یکی از موضوعاتی که بشدت بودجه کشور را با مشکل مواجه کرده و سال‌های متمادی به آن اشاره شده، عدم پاسخگویی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها نسبت به بودجه دریافت شده است؛ اگر دستگاه‌ها نسبت به بودجه‌هایی که دریافت می‌کنند گزارش شفاف ارائه دهند شاهد هیچ انحرافی در بودجه نخواهیم بود.
وی ادامه داد: نظام بودجه‌بندی و بودجه‌ریزی در کشور با چالش مواجه است و هیچ زمان اراده برای حل آن وجود نداشته است اما با بخشنامه ابلاغی این امیدواری وجود دارد که دولت سیزدهم نسبت به جراحی اولین بودجه تقدیمی خود به مجلس اقدام کند.

این استاد دانشگاه گفت: اگر دولت به‌دنبال رشد اقتصادی است باید نسبت به بودجه 1401 حساس‌تر باشد و اجازه ندهد در این دوره اشتباهات گذشته تکرار شود، برخی از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها بودجه زیادی دریافت می‌کنند و با توجه به کاری که انجام می‌دهند، نیازی به دریافت بودجه‌های سرسام‌آور ندارند. لذا یکی از خواسته‌های ما این است که اعداد بودجه مورد نظارت بیشتری قرار گیرد.
وی با بیان اینکه نمی‌توان اقتصاد مقاومتی داشت اما دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها بریز و بپاش پولی داشته باشند، گفت: بودجه تمام دستگاه‌ها را می‌توان کم کرد و در برابر تمام مقاومت‌ها ایستاد.
با توجه به آسیب‌هایی که به اقتصاد وارد شده، رئیس‌جمهوری 4 جهت‌گیری را برای بودجه 1401 تعیین کرده که شامل رشد اقتصادی با تمرکز بر ارتقای بهره‌وری، ثبات اقتصادی، عدالت‌محوری و تغییر ساختار بودجه و تأمین مالی اقتصاد است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار