مرکز یادگیری محلی سوادآموزی نباید به مرکز فنی و حرفه ای تبدیل شود
شیراز (پانا) - به گفته مدیرکل دفتر برنامهریزی دورههای سوادآموزی سازمان نهضت سوادآموزی، مراکز یادگیری محلی محل تلفیق علم و هنر است و با توجه به اهمیت و جایگاه مراکز یادگیری محلی در حل مسائل و مشکلات بومی و محلی فراگیران و مخاطبان شایسته است این مراکز زیر نظر استاندار هر استان به عنوان عالیترین مقام هر استان می باشد به فعالیت خود ادامه دهد تا اثربخشی این مراکز بیشتر و پررنگ تر مشخص شود.
عابدین بازگیر، در وبینار آموزشی با کارشناسان سوادآموزی فارس که به منظور تشریح وظایف و روند فعالیتهای مراکز یادگیری محلی برگزار شد ضمن برشمردن چالشها و مسائل و مشکلات پیش روی این مراکز گفت: در مرکز یادگیری محلی با خلق و توسعه فرصتهای یادگیری جدید، تقویت مشارکت محلی، تعامل اثربخش و ارائه آموزشهای آیندهنگر، سوادآموزان به سطحی از توانمندی و مهارتهای پایه برای بهتر زیستن دست مییابند.
مدیرکل دفتر برنامهریزی دورههای سوادآموزی سازمان نهضت سوادآموزی گفت: رویکرد این مراکز تقویت مشارکت و مدیریت محلی بوده و در همه مناطق شهری و روستایی خصوصاً در مناطق غیر برخوردار میتوانند نقش و رسالت مهمی در رسیدن به اهداف توسعه فرهنگی اجتماعی کشور داشته باشند.
بازگیر گفت: ایجاد، تاسیس و توسعه کمی و کیفی این مراکز الگوی است که سازمان علمی فرهنگی یونسکو آن را ترویج داده و علت توجه ویژه یک سازمان و نهاد بینالمللی نظیر یونسکو به مراکز یادگیری محلی و ترویج آن نقش مهم و کم نظیری است که این مراکز در حل مسائل و مشکلات بومی و محلی مخاطبان و فراگیران خود دارند .
وی خاستگاه اصلی تشکیل مراکز یادگیری محلی را در جنوب شرق آسیا دانست و افزود: تاسیس این مراکز از آنجا نشأت گرفته و آغاز گردیده و سپس به دیگر کشورها نیز تسری یافته است.
بازگیر گفت: مرکزی میتواند موفق عمل کند که درست و اصولی تاسیس شده باشد به این به این معنا که بر اساس نیازسنجی منطقه ای با در نظر گرفتن اقبال عمومی جامعه محلی تاسیس شده باشد و در راستای حل و یا کاستن از مشکلات و مسائل بومی و منطقهای گام بردارد.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی دوره های سوادآموزی سازمان نهضت سوادآموزی گفت: مرکز یادگیری محلی محل تلفیق علم و هنر است و با توجه به اهمیت و جایگاه این مراکز در حل مسائل و مشکلات بومی و محلی فراگیران و مخاطبان شایسته است این مراکز زیر نظر استاندار هر استان به عنوان عالیترین مقام هر استان می باشد به فعالیت خود ادامه دهد تا اثربخشی این مراکز بیشتر و پررنگ تر مشخص شود.
بازگیر گفت: عدم تشریح درست و به موقع وظایف مرکز یادگیری محلی و مدیر آن ،عدم توجه به شاخصها در تشکیل این مراکز، نبود فضای آموزشی مطلوب و مناسب، عدم توجه جدی به نقش و جایگاه مرکز یادگیری محلی و عدم توجه به فرهنگ و اعتقادات مردم در تاسیس مراکز یادگیری محلی از جمله چالشهای مهم و اساسی در این زمینه است.
بازگیر افزود: نیازسنجی یکی از موضوعات مهم و حائز اهمیت در تاسیس یک مرکز یادگیری محلی است و باید توجه داشته باشیم که نیازسنجی یک فرایند علمی است و با نظرسنجی و خواسته سنجی فرق میکند .
وی گفت: در امر دایر نمودن مراکز یادگیری محلی باید ابتدا هنر تبدیل نیاز به خواسته را داشته باشیم یعنی ابتدا باید نیاز بومی محلی یک منطقه را بسنجیم و سپس آن نیاز را به یک خواسته عمومی تبدیل کنیم و در گام بعدی با تاسیس مرکز یادگیری محلی در پی برآورده نمودن آن نیاز باشیم .
مدیرکل دفتر برنامهریزی دورههای سوادآموزی سازمان نهضت سوادآموزی گفت: یکی از مباحث اصلی دیگر در بحث مراکز یادگیری محلی توجه به آموزش مهارتهای شغلی و مهارتهای حرفهای است و باید بدانیم که این دو مقوله با هم تفاوت دارد.
وی افزود: مهارت شغلی آن چیزی است که با ایجاد شغل و کار در ارتباط است و جنبه اقتصادی و مالی پیدا میکند اما مهارت حرفهای با هنر سر و کار دارد یعنی فرد بتواند با استفاده از آموختههای خود از آن استفاده بهینه در زندگی فردی و اجتماعی خود کند.
ارسال دیدگاه