مبتلایان به کرونا ۲۸ روز بعد از بهبودی می‌توانند خون اهدا کنند

اردبیل(پانا) - مدیرکل انتقال خون اردبیل اعلام کرد افرادی که به کرونا مبتلا شدند ۲۸ روز بعد از بهبودی کامل می‌توانند برای اهدای خون به مراکز انتقال خون اقدام کنند.

کد مطلب: ۱۲۲۵۴۹۴
لینک کوتاه کپی شد
مبتلایان به کرونا ۲۸ روز بعد از بهبودی می‌توانند خون اهدا کنند

به گزارش اداره کل انتقال خون اردبیل،شراره دژکام، مدیرکل انتقال خون استان با بیان اینکه با پشت سر گذاشتن موج پنجم کرونا میزان عمل‌های جراحی و نیاز به خون افزایش یافته است، گفت: در ماه‌های اخیر با توجه به افزایش مبتلایان به کرونا، شاهد کاهش اهدا کنندگان خون در اردبیل بودیم و به دنبال آن فرآورده‌های خونی نیز به طور قابل توجهی کمتر شده است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به اعلام کارشناسان سالانه مردان ۳ بار و زنان ۲ بار می‌توانند خون اهدا کنند افزود: افرادی که به کرونا مبتلا شده اند می‌توانند ۲۸ روز بعد از بهبودی نسبت به اهدای خون اقدام کنند.

مدیر کل انتقال خون استان به نحوه اهدای خون دریافت کنندگان واکسن‌ها کرونا نیز اشاره کرد و گفت: افرادی که واکسن سینوفارم و برکت دریافت کردند می‌توانند، بلافاصله نسبت به اهدای خون اقدام کنند، اما دریافت کنندگان واکسن‌های اسپوتنیک و آسترازنکا ۱۴ روز بعد از واکسیناسیون می‌توانند خون اهدا کنند.

دژکام نیاز به خون را در بیماران تالاسمی و سرطانی همیشگی دانست و تصریح کرد: برخی از فرآورده‌های خون مانند پلاکت عمر کوتاه سه روزه دارد و حوادث و سوانح نیز همیشه اتفاق می‌افتد، بنابراین لازم است اهدا کنندگان خون هر چه سریع‌تر جهت اهدای خون اقدام کنند و با اهدای یک واحد خون خود نجات بخش جان 3 نفر باشند.

وی از رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و سلامت اهدا کنندگان خون در مراکز انتقال خون اردبیل خبر داد و افزود: تاکنون هیچ خبری از ابتلای به کرونا به دلیل اهدای خون گزارش نشده، چرا که مراکز انتقال خون، مرکز درمانی نیست که بیماران برای مداوای خود مراجعه کنند.

مدیر کل انتقال خون استان بیان کرد: با توجه به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و عدم تجمع در مراکز انتقال خون، اهدا کنندگان خون می‌توانند به آدرس http://nobatdehi.ibto.ir مراجعه کرده و نوبت اینترنتی جهت اهدای خون را دریافت کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار