طی دو سال گذشته صورت گرفت
افزایش مراکز مشاوره آموزشوپرورش استثنایی به ۵۵ مرکز
تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی در پنجمین نشست پارلمان اولیای دانشآموزان استثنایی که به مناسبت هفته پیوند اولیا و مربیان و با حضور مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزشوپرورش برگزار شد گفت پیوند بین اولیا با مدارس و مربیان نقش مؤثری بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان آموزشوپرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست که با حضور ویدئو کنفرانسی ۶۲ عضو پارلمان و رؤسای ادارات استثنایی استانها برگزار شد ضمن تبریک فرارسیدن هفته پیوند بین اولیاء و مربیان گفت: تدوین نظام جامع مشاوره و راهنمایی خانواده، ایجاد تغییرات ساختاری در اساسنامه انجمن اولیاومربیان، گسترش مراکز مشاوره و راهنمایی خانواده در کشور و تدوین و اجرای بسته تحولی مدرسه کانون تحولی محله از جمله فعالیتهای ارزنده انجمن اولیاء و مربیان وزارت آموزشوپرورش است.
حسینی با تاکید بر نقش بالای خانوادهها در نظام تعلیم تربیت گفت: در اسناد بالادستی بهویژه در سیاستهای کلی نظام ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، بیانه ارزشها، اهداف کلان، راهبردهای کلان و راهکارهای سند تحول بنیادین بر نقش انکارناپذیر خانوادهها در جامعه بهویژه نظام تعلیموتربیت تاکید شده است.
معاون وزیر با بیان اینکه یکی از استراتژیهای ۱۲ گانه سازمان آموزشوپرورش استثنایی نظام برنامهریزی مشارکت محور است گفت: با نگاه تأثیر مستقیم خانوادهها بر تعلیموتربیت فرزندان و مشارکت خانوادهها در امر تعلیموتربیت بسته تحولی آموزش، پرورش و توانبخشی خانواده محور با ۷ برنامه در آموزشوپرورش استثنایی تدوین و اجرایی شده است.
وی گفت: راهاندازی پارلمان مشورتی اولیاء در کشور و استانها، مدرسه یاری اولیاء، اولیای همیار معلم، سامانه تحت وب ندای همراه، مددکاری اجتماعی مبتنی بر محله، ایجاد دبیرخانه ۷ گانه ملی اطلاعرسانی و توانمندسازی اولیاء ۷ گروه تحت پوشش سازمان آموزشوپرورش استثنایی و توسعه کمی و کیفی مراکز مشاوره و راهنمایی خانواده ۷ برنامه این بسته تحولی هستند.
حسینی با بیان اینکه سال گذشته باهدف توسعه مشارکتها در آموزشوپرورش استثنایی بسته تحولی توسعه مشارکتها تدوین و اجرایی شد گفت: نتیجه فعالیتهای بسته تحولی توسعه مشارکتها در قالب کتاب توسعه مشارکتها در آموزشوپرورش استثنایی چاپ شده است.
معاون وزیر توسعه کمی و کیفی مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده آموزشوپرورش استثنایی را از برنامههای جدی آموزشوپرورش استثنایی دانست و گفت: مراکز مشاوره و راهنمایی پیوند آموزشوپرورش استثنایی از ۱۵ مرکز در دو سال گذشته به ۵۵ مرکز رسیده است و ارائه خدمات مشاورهای این مراکز نیز صددرصد رشد داشته است.
وی تصریح کرد: بهمرور مراکز مشاوره و راهنمایی پیوند به مراکز جامع آموزشی، مشاورهای و توانبخشی ارتقا پیدا خواهند کرد و از ۱۰ مرکز موجود تا پایان سال به ۳۲ مرکز خواهند رسید.
معاون وزیر با بیان اینکه خط تلفنی پاسخگویی به خانواده نیز در مراکز مشاوره و راهنمایی راهاندازی شده است گفت: سال گذشته ۷ هزار و ۷۴۵ جلسه مشاوره بهصورت حضوری و غیرحضوری توسط مراکز مشاوره خانواده برگزار شده است
وی در پایان گفت: آموزشوپرورش استثنایی برای رسیدن به استاندارد در زمینه خدمات مشاورهای به ۵۰۰ مشاور نیاز دارد که این کمبود از طریق استخدامهای سالانه جبران خواهد شد.
شایانذکر است در این نشست نورعلی عباسپور مدیرکل انجمن اولیاء و مربیان وزارت آموزشوپرورش نیز گفت: در مدارس عادی تلاش میشود والدین همکاری داشته باشند اما در آموزشوپرورش استثنایی حضور خانواده از ضروریات است و ارتباط خانواده و مدرسه به یکدیگر پیوند خورده است که این موضوع برای سازمان آموزشوپرورش استثنایی یک فرصت است.
وی بر آموزش مدیران و معلمان در ارتباط با خانوادهها تاکید کرد و گفت: بحث ارتباط مدرسه با خانوادهها باید جزو دروس دانشگاه فرهنگیان قرار گیرد و در بعضی از کشورها یک ساعت از فعالیت موظف معلمان برای ارتباط با خانوادهها گذاشته شده است.
عباسپور با بیان اینکه ۴۰۰ مرکز مشاوره در کشور وجود دارد ولیکن هنوز نیاز به مراکز مشاوره احساس میشود، گفت: میتوان از دو جهت به این موضوع گسترش مراکز مشاوره نگاه کرد، یک نگاه این است که توسعهیافتگی جامعه را نشان میدهد و نگاه دوم این است که بحران جامعه را نشان میدهد.
وی با اشاره به برنامههای انجمن اولیاومربیان گفت: اساسنامه انجمن اولیاء و مربیان در شورایعالی آموزشوپرورش در حال بررسی است و در آن انجمن اولیاومربیان یک سازمان مستقل دیده شده است و تدوین نظام جامع مشاوره نیز در دستور کار انجمن اولیاومربیان قرار دارد.
ارسال دیدگاه