استاندار قزوین:

قرارداد انتقال آب سد طالقان به استان قزوین با بخش خصوصی منعقد شد

قزوین(پانا) - استاندار قزوین عنوان کرد با نهایی شدن عقد قرارداد با بخش خصوصی (کنسرسیوم سرمایه‌گذاری) بزرگترین پروژه عمرانی و استراتژیک استان برای انتقال آب از سد طالقان به 15 شهر و 194 روستا کلید خورد.

کد مطلب: ۱۲۲۴۵۲۲
لینک کوتاه کپی شد
قرارداد انتقال آب سد طالقان به استان قزوین با بخش خصوصی منعقد شد

هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین اظهار کرد: اجرای این طرح مهم چندین سال بود که به دلیل حجم سنگین اعتبارات مورد نیاز که از توان دولت خارج بود متوقف شده بود که در اولین روزهای حضورم در استان قزوین در بررسی های متعدد اقتصادی متوجه شدیم که اگر منتظر تامین اعتبار دولتی باشیم این کار هرگز عملی نخواهد شد و در خوشبینانه ترین حالت با تزریق قطره چکانی اعتبارات، شاید ده‌ها سال طول بکشد.

استاندار قزوین گفت: در این میان وضعیت آب شرب شهرستان آبیک بسیار نامطلوب بود و مردم این شهر از آب و هوای استاندارد برخوردار نبودند که به نظر می رسید باید اولویت ما در فاز اول تامین آب شرب گوارا و استاندارد و مرغوب برای مردم آبیک باشد، بنابراین این طرح را در دو بخش تعریف کردیم تا کارها تسریع شود.

وی بیان کرد: در سال‌های گذشته برای انتقال آب از سد طالقان به شهرستان آبیک می توانستند این پروژه را با 60 میلیارد تومان اجرا کنند که کار طولانی شد و برآورد ما برای اجرای این بخش حدود 270 میلیارد تومان بود که متاسفانه بدلیل مشکلات اقتصادی دولت هنوز به سرانجام نرسیده است. البته تاکنون حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که امیدواریم در دولت جدید با رویکرد رئیس جمهور و نگاه مثبتی که وی به مسئله آب دارند، این پروژه حیاتی را به سرانجام برسانیم و تلاش می کنیم تا قبل از دهه فجر با حمایت دولت، مشکل آب شرب شهرستان آبیک را حل کنیم.

استاندار قزوین اظهار کرد: از مردم فهیم، صبور و فرهنگی و مظلوم شهرستان آبیک که این مشکلات را تحمل کردند عذرخواهی می کنیم که این طرح در نیمه اول امسال و شهریور ماه به بهره برداری نرسیده است، زیرا هم مشکلات اعتباری داریم و هم با تغییر دولت مواجه شدیم اما کار با جدیت در این دولت پیگیری می شود تا دهه فجر این کار تکمیل شود.
جمالی پور تصریح کرد: مهمترین بخش پروژه آبرسانی تامین آب 15 شهر و 194 روستاست که باور داشتیم که سراغ دولت نباید برویم چون با این حجم اعتبار این کار سالهای سال طول خواهد کشید، بنابراین مدل جدیدی را در سطح استان طراحی کردیم که این مدل برای اولین بار در سطح کشور اجرا می شود.

وی اضافه کرد: در این مدل با تشکیل کنسرسیوم بخش خصوصی دنبال واگذاری این پروژه به بخش خصوصی برای اجرا بودیم تا حجم اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه که 2500 تا 2700 میلیارد تومان برآورد می شود را با مشارکت بخش خصوصی تامین کنیم.

استاندار قزوین بیان کرد: البته قرار شد یک کمیته کارشناسی، فرآیند یک ماهه انعقاد قرارداد برای شروع کار را هم بررسی کند، زیرا به دلیل شرایط اقتصادی با نوسان شدید قیمت ارز مواجهیم که کار ما را سخت می‌کند.

جمالی پور اضافه کرد: به هر حال با پیگیری کارشناسان آب منطقه ای و کمک نمایندگان و دادن مشوق و سهم دولت توانستیم از میان شرکت هایی که آماده سرمایه گذاری در این پروژه بودند امروز به تصمیم نهایی برسیم و سرمایه گذار نهایی مشخص شد.
وی گفت: فرآیند قانونی کار به سرعت رقم خواهد خورد و این پروژه با حجم اعتباری بالغ بر 2600 میلیارد تومان و با حمایت و پشتیبانی ( کنسرسیوم بانک خاورمیانه، شرکت عمران و سازندگی قزوین، لوله سازی هامون، سدید و فراسان) انجام خواهد شد که امیدواریم در کمترین مدت زمانی توسط بخش خصوصی انجام شود.

استاندار یادآور شد: البته برای بخش خصوصی مقرون به صرفه است که سرعت کار بالا برود و هر چه سریعتر تکمیل شود به سود بیشتری خواهد رسید، بر این اساس انتظار داریم این کار مهم نیز از مدت زمان پیش بینی شده زودتر به سرانجام برسد.

جمالی پور افزود: مدلی که انتخاب کرده ایم اگر در قزوین به خوبی و موفق اجرا شود، می تواند به عنوان یک الگوی بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی برای طرح های عمرانی و دولتی مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفت: آورده دولت تامین پساب و آب شرب است و در کنار آن مجوزهایی برای احداث شهرک صنتی، گلخانه ای و مناطق گردشگری است که انگیزه اقتصادی برای سرمایه گذار داشته باشد.

استاندار قزوین یادآورشد: البته مدلی که ما طراحی می کنیم بر اساس آمایش زیست محیطی استان خواهد بود و در مذاکراتی که با وزارت نیرو داشتیم کارشناسان استانی مسائل را طرح کردند و با سرمایه‌گذار صحبت شد چون استان قزوین قرار است به عنوان پایتخت صنایع تک و صنایع پیشرفته مطرح شود. از این به بعد ما به سمت ایجاد شهرک‌های نوین خواهیم رفت و سعی کردیم که با سرمایه‌گذاران وارد گفتگو شویم تا آثار زیست محیطی اجرای طرح ها برای استان بسیار پایین باشد.

جمالی پور افزود: مشکلات در اجرای انتقال آب از سد طالقان مورد توجه قرار گرفته و از نظر اقتصادی و ارزش آفرینی برای بخش خصوصی و هم از نظر ارزش آفرینی برای دولت، مورد توجه قرار گرفته و فرآیند این کار عملاً از این ساعت شروع خواهد شد و دستور آن را همین الان که در خدمت شما صحبت می‌کنم صادر کردیم و وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای استان این مسئله را پیگیری خواهند کرد.

وی بیان کرد: همه مسائل حقوقی و اجرایی در این مدت انجام شده و دغدغه‌های مردم استان قزوین را در بر می‌گیرد و قرار است به یاری خداوند رینگ آبی بسیار مهمی از قزوین به خرمدشت و از خرمدشت به بوِیین زهرا و از بویین زهرا به البرز و آبیک متصل شود.
استاندار قزوین تصریح کرد: همچنین سد بالاخانلو که اعتبار آن در دست انجام است برای تامین آب شرب جنوب استان پیش بینی شده که به این رینگ متصل می شود و مشکل 20 سال آینده آب شرب مردم قزوین حل خواهد شد تا دغدغه آب شرب وجود نداشته باشد.
جمالی پور تاکید کرد: این پروژه حیاتی است و از همه عزیزان که در این مدت تلاش کردند از جمله مجموعه مدیران شرکت آب منطقه ای استان، شرکت آب و فاضلاب وزارت نیرو، مجموعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور که ارزیابی کار را انجام دادند و بررسی های حقوقی اقتصادی را به سرانجام رساندند و سرمایه‌گذارانی هم که وارد کار شدند و نمایندگان مردم هم پیگیری کردند و کمک موثری شد تا کار به سرانجام برسد.

وی اضافه کرد: این کار بزرگ و استراتژیک بدون همراهی یک مجموعه مدیریتی و نمایندگان قابل اجرا نبود و جا دارد از همه دست اندرکاران در انجام مسئولیت و مشارکت جمعی که حجم عظیمی از عناصر استان در این کار همکاری کردند و مجموعه رسانه‌ها، خبرنگاران و همه عزیزانی که در فضای مجازی این مسئله را بعنوان دغدغه خود می دانستند تشکر کنم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار