دپوی پرحاشیه 1300 تُن سرم در گمرک؛ مسئولان چه می‌گویند؟

تهران (پانا) - اختلاف نظر گمرک و سازمان غذا و دارو بر سر موضوع تخلیه و دپوی 1300 تُن سرم در دو ماه اخیر در گمرک و بلاتکلیفی آن با وجود دستور دادستانی، همچنان ادامه دارد و به تازگی رئیس سازمان غذا و دارو، دپوی 1300 تُن سرم را متعلق به سال 95 اعلام کرده است.

کد مطلب: ۱۲۲۴۲۶۰
لینک کوتاه کپی شد
دپوی پرحاشیه 1300 تُن سرم در گمرک؛ مسئولان چه می‌گویند؟

واردات سرم درمانی برای تامین نیاز داخل از نیمه مردادماه و با کمبود سرم در کشور آغاز شد اما مدتی نگذشت که مسئولان گمرک در شهریورماه اعلام کردند که حدود 1300 تُن سرم وارد شده ولی با توجه به این‌که وزارت بهداشت هنوز تاییدی بر آن ندارد، ترخیص نشده است. بلاتکلیفی این سرم‌ها تا جایی پیش رفت که در نهایت با بازدید معاونان دادستان تهران از گمرک، در هفته پایانی شهریور ماه دستور تعیین تکلیف محموله های مذکور تا حداکثر دو روز ساعت صادر شد اما حالا با گذشت دو ماه از این ماجرا، همچنان این سرم‌ها تعیین تکلیف نشده است. در حالی که اوایل مهرماه، مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک ایران در مکاتبه‌ای با سازمان غذا و دارو درخواست کرد تا تکلیف سرم‌های مربوط به چهار شرکت را مشخص کند.

مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک، با عنوان این مطلب که مدتی است اخباری مبنی بر کمبود سرم در بعضی از استان‌ها شنیده می‌شود در حالی که 1300 تُن سرم مدت‌ها است در انبارهای گمرک دپو شده است، گفت: «اکنون دو شرکت که 95 درصد سرم‌های دپو شده متعلق به آنها است طی نامه نگاری با گمرک اعلام کرده‌اند که ثبت سفارش معتبر و مجوزهای وزارت بهداشت را دارند که البته مدارک خود را برای گمرک ارسال کرده‌اند، اما با اینکه ما این اطلاعات را بیش از دو هفته پیش برای وزارت بهداشت ارسال کرده‌ایم تاکنون هیچ پاسخی از این وزارتخانه و یا شرکت‌های وارد کننده برای ترخیص این داروها دریافت نکرده‌‌ایم.»

این اعلام گمرک با واکنش سازمان غذا و دارو همراه شد و محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو دو روز گذشته و در حاشیه گردهمایی معاونان غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور درباره ترخیص نشدن ۱۳۰۰ تن سرم از گمرک، گفت: «این سرمی که از آن صحبت می‌کنند، وارداتش برای سال ۱۳۹۵ بوده است و در سال ۱۳۹۹ منقضی شده است. نمی‌دانم چرا عده ای اکنون یادشان آمده است. محموله هایی که ثبت سفارش شده، بلافاصله پای بار ظرف کسری از ساعت ترخیص شده و وارد بازار می‌شود. البته قسمتی از آن بدون اطلاع ما وارد گمرک می‌شود. واردکننده نباید بدون ثبت سفارش چیزی را وارد کند. زیرا بسیاری از آن‌ها می‌تواند مضر باشد. اتفاقی که در بندر بیروت افتاد، باید برای همه ما درس عبرت باشد که ممکن است بدون هیچ ثبت و ضبطی محموله وارد گمرکات ما کنند و اتفاقی اعم از بیولوژیک تا اتفاقاتی مانند بندر بیروت رخ دهد. حرف ما این است که چیزی بدون ثبت سفارش وارد گمرک نشود. ورود بی‌حساب و کتاب اقلام و کالاها با گمرک کار اشتباهی است. بندر بیروت نمونه است و گمرک ما باید حساسیتش را روی این موضوع بیشتر کند.»

به دنبال اظهارات رئیس سازمان غذا و دارو که از وضعیت بی حساب و کتاب ورود کالا به گمرک انتقاد کرد، مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک ایران طی مکاتبه‌‌ای با سازمان غذا و دارو در واکنش به این اظهارات اعلام کرد: «با عنایت به امکان استفاده از اطلاعات مراجع تحویل گیرنده توسط وزارت بهداشت از طریق سازمان جامع تجارت، مسئولیت اظهارنظر و تعیین تکلیف اقلام سلامت محور با توجه به تخصصی بودن موضوع برعهده آن مرجع بوده و سازمان گمرک نیز آمادگی کامل خود را جهت همکاری برای تعیین تکلیف مواردی که از سوی وزارت بهداشت منعکس خواهد شد اعلام می‌کند.»

در بخش دیگری از این مکاتبه گمرک به سازمان غذا و دارو در رابطه با دسترسی برخط اطلاعات از طریق سامانه جامع تجارت یادآوری و اعلام کرده که وزارت بهداشت می‌تواند با هماهنگی با متصدیان سامانه تجارت و شرکت انبارهای عمومی نسبت به اخذ اطلاعات اقدام کند.

سید حیدر محمدی - مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو نیز روز گذشته درباره تعیین تکلیف ترخیص سرم‌های دپو شده در گمرکات، گفت: «بر اساس قانون، اقلامی که ثبت سفارش داشته و از نهاد مربوطه مجوز دارند، می‌توانند به گمرک وارد شده و پس از طی تشریفات مربوطه ترخیص شوند. بخش زیادی از کالاهایی که در گمرک هستند ثبت سفارش ندارند و جالب این است که گمرک هم نمی‌داند کدام کالاهای موجود مجوز داشته و کدام محموله‌ها مجوز ندارند.»

او تاکید کرد: «بارها درباره این موضوع با گمرک نامه‌نگاری کرده و اعلام کرده‌ایم برای ترخیص کالاهایی که به گمرک می‌رسند به سازمان غذا و دارو دسترسی برخط داده تا اقدامات لازم را انجام دهیم. اینکه این موضوع، تعیین تکلیف نمی‌شود و گمرک مدام توپ را در زمین دیگر سازمان‌ها می‌اندازد، جای تعجب دارد. سازمان غذا و دارو اعلام کرده است هر محموله ای که مجوز دارد، ترخیص شده و نباید در گمرک دپو شود. آنچه که اکنون در گمرکات مانده احتمالا محموله هایی هستند که مجوز ندارند.»

در این شرایط انتظار می‌رود برای شفاف سازی ماجرای 1300 تُن سرم، مسئولان و متولیان امر ورود جدی‌تری داشته باشند زیرا مراکز درمانی و بیمارستان‌های کشور در ایام کرونایی، نیازمند سرم هستند اما اختلاف نظر مسئولان باعث شده این میزان از کالای سلامت محور در گمرک خاک بخورد و در نهایت فاسد شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار