جهانگیر کوثری*

لیگ برتر؛ بازار پررونق برای فوتبال ملی

بیست و یکمین دوره لیگ برتر فوتبال از امروز آغاز می‌شود و 16 تیم حاضر در مسابقات، فصل دیگری از حیات و فعالیت خود را برای قهرمانی، بقا و یا حتی پدیده بودن در فوتبال ایران ورق خواهند زد.

کد مطلب: ۱۲۲۳۹۸۱
لینک کوتاه کپی شد
لیگ برتر؛ بازار پررونق برای فوتبال ملی

مسابقات لیگ فوتبال همانند بازار است که هر ساله باعث بالا رفتن رونق فوتبال در کشورمان می‌شود؛ بازاری که گردش فوتبال ملی ما به این مسابقات بستگی دارد. پیشرفت لیگ برتر فوتبال می‌تواند کند باشد یا ایراداتی داشته باشد اما به هر صورت فوتبال کشور 85 میلیون نفری ما با لکوموتیو لیگ برتر در حال حرکت است. خوشبختانه فوتبال ما به دلیل نیروی انسانی پتانسیل بالایی دارد و توانسته موقعیت خوبی برای بازیکنان ایجاد کند. بازیکنانی که با عملکرد خوب‌شان در لیگ برتر مشتریان اروپایی پیدا کردند و حضور در تیم‌های خارجی یعنی رسیدن به یک آمادگی نسبی برای بازیکنان ما که در واقع خودشان را با معیارهای فوتبال حرفه‌ای دنیا وفق می‌دهند و فوتبال حرفه‌ای دنیا می‌تواند هم اخلاق حرفه‌ای و هم رفتارهای فنی حرفه‌ای را به بازیکنان ما بیاموزد و این موضوع باعث شده تا مربیان تیم ملی ترجیح دهند بیشتر از بازیکنان لژیونر در ترکیب تیم استفاده کنند.

از سویی دانش بازیکنان ملی می‌تواند به بازیکنان داخلی منتقل شود و رفتار حرفه‌ای روز دنیا در بین بازیکنان لیگ همه‌گیر شود. موضوعی که در سال‌های گذشته باعث شد تا حتی برخی از بازیکنان درجه چندمان که در تیم ملی حضور ندارند هم لژیونر شوند و در اروپا بازی کنند و پس از آن به کشور بازگردند. فرهنگ اروپایی به نوعی در لیگ فوتبال ما تزریق شده و این اهمیت زیادی برای تیم‌های باشگاهی دارد. البته در حال حاضر و با وجود شرایط اقتصادی نامناسب در جامعه، تیم‌ها از این نظر شرایط خوبی ندارند و 16 تیمی که باید در فصل پیش رو حضور یابند با مشکلات زیادی مواجه هستند و شاید چالش‌های اصلی لیگ برتر همین مشکلات مالی تیم‌ها باشد و تفاوت عمده تیم‌ها نسبت به سال گذشته مسائل مالی خواهد بود که امسال باید با هزینه بالاتری در مسابقات حاضر شوند اما جدا از این موضوع، تیم‌های باشگاهی ما بخوبی در حال اجرای مسائل حرفه‌ای هستند.

در هر حال لیگ ما با همین شرایط خون فوتبال ماست که بخوبی در چند سال گذشته در گردش بوده و امسال هم رونق خود را نشان خواهد داد. تفاوت فوتبال ما با فوتبال کشورهای حوزه خلیج فارس پتانسیل غنی نیروی انسانی است و شاهد هستیم که فوتبال ما با وجود هزینه‌های فراوان آنها، از کشورهای عربی جلوتر است و می‌توان در هر گوشه‌ای از کشور بازیکنان خوب و طراز اول به لیگ تزریق کرد. موضوع اصلی در فوتبال و ورزش همین نیروی انسانی است و اولویت بعدی را می‌توان موارد مالی دانست. فوتبال ما می‌تواند با آموزش صحیح نیروی انسانی مشکلات مالی خود را تاحدودی جبران کند، ما در بحث مسائل روحی و روانی با مشکلاتی مواجه هستیم که می‌توانیم با حل این مشکل در آسیا به نتیجه دلخواه برسیم. به عنوان مثال پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا همه چیز داشت بجز ریکاوری روحی و روانی. این تیم به خوبی تا مرحله یک چهارم نهایی پیش رفت اما مشکلات روحی باعث شد تا سرخ‌ها در بازی با الهلال 3 گل بخورند و با وجود شایستگی زیاد از دور مسابقات کنار بروند. ما می‌توانیم با یک برنامه و رفتارهای درست مربیان‌مان نتایج بهتری در آسیا بگیریم که متأسفانه این موضوع در چند سال اخیر به هیچ وجه رعایت نشد.

مثلث قهرمانی امسال همانند فصول گذشته قرمز و زرد و آبی است و تغییری در تیم‌های مدعی برای قهرمانی نسبت به فصول گذشته دیده نمی‌شود. در برخی از فصول تیم‌هایی همچون سایپا و پدیده جزو تیم‌هایی بودند که معیارها را تغییر دادند و به عنوان پدیده لیگ درخشیدند اما در لیگ 21 بعید به نظر می‌رسد که تیمی پدیده باشد. تیم‌هایی که در فوتبال ما به عنوان حاضران همیشگی شناخته می‌شوند مثل ذوب آهن، پیکان و فولاد برای پدیده شدن نیازمند ابزار هستند که در حال حاضر این ابزار را در اختیار ندارند. فولاد به عنوان قهرمان جام حذفی با تغییرات بسیار زیادی در رأس مدیریت، مربی و بازیکن مواجه و این موضوع باعث شد تا ثبات خود را برای کسب نتیجه در فصل جاری لیگ برتر از دست بدهد. برای اینکه بخواهیم انتظار بالا از لیگ‌مان داشته باشیم باید ببینیم که تیم‌ها چه زیرساخت‌هایی دارند. شما در نظر بگیرید که تیم استقلال به عنوان یکی از تیم‌های همیشه مدعی در حال حاضر زمین تمرینی مناسب ندارد و حالا آیا می‌توان انتظار داشت که این تیم کیفیت بالایی برای لیگ 21 داشته باشد یا خیر؟ چنین مشکلی تنها برای این فصل استقلال نبود و این تیم در تمامی فصول با مشکل مواجه شد و بارها از چالش‌های فراوان خود عبور کرد و خود را در قامت یک تیم مدعی معرفی کرد که قطعاً در این فصل هم این اتفاق خواهد افتاد و آبی‌ها یکی از مدعیان اصلی قهرمانی خواهند بود.

*کارشناس فوتبال

منبع: ایران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار