در گفت‌وگو با پانا بررسی شد

چرا هوای تهران در پاییز امسال آلوده‌تر از سال‌های گذشته است

تهران (پانا) - هرچند هر ساله تعداد روزهای آلوده شهر تهران همزمان با سرد شدن هوا افزایش می‌یابد اما مهرماه امسال در حالی به پایان می‌رسد که به‌لحاظ تعداد روزهای آلوده در چند سال گذشته رکورد بی‌سابقه‌ای را ثبت کرده است.

کد مطلب: ۱۲۲۳۹۶۴
لینک کوتاه کپی شد
چرا هوای تهران در پاییز امسال آلوده‌تر از سال‌های گذشته است

بهزاد اشجعی، کارشناس آلودگی هوا و دبیر سابق کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با پانا با اشاره به وضعیت آلودگی هوای پایتخت از ابتدای پاییز امسال اظهار کرد: «آلودگی هوا دو عامل دارد که یکی از شاخص‌ها، میزان انتشار آلاینده‌ها است و دومی شرایط جوی است. میزان انتشار آلاینده‌ها در اختیار ما قرار دارد ولی شرایط جوی در اختیار ما نیست. بنابراین عقل حکم می‌کند تا حدی که می‌توانیم در کاهش انتشار آلاینده‌ها دخالت کنیم. بنابراین تنها کاری که می‌توان انجام داد این است که با اقدامات صورت گرفته، میزان انتشار آلاینده را کاهش داد.»

این کارشناس آلودگی هوا با بیان اینکه راهکارهای کاهش میزان آلاینده‌ها مشخص است، گفت: «تمامی راهکارها در مصوبات مربوط به کاهش آلودگی هوا اعلام شده است و راهکارهای مشخصی دارد اما از سال قبل تاکنون برای اجرای مصوبات مربوط به کاهش آلودگی هوا اتفاق خاصی نیفتاده و اقدام خاصی نیز صورت نگرفته است.»

وی تاکید کرد: «نوسازی ناوگان حمل و نقل، معاینه فنی خودروها، اصلاح سوخت نیروگاه‌ها، اسقاط خودروهای فرسوده و کاهش منابع موثر در آلودگی هوا به ویژه در فصل زمستان، بخشی از مصوبات در زمینه کاهش آلودگی هوا هستند که درخصوص آن، از سال پیش تاکنون اتفاق خاصی نیفتاده است و می‌توان نتیجه گرفت که امسال انتشار آلاینده‌ها نسبت به سال پیش قطعا کمتر نخواهد شد و پیش‌بینی این است که بیشتر هم خواهد شد.»

سرعت باد در تهران در اردیبهشت ماه بیشترین مقدار را دارد و معمولا 13 کیلومتر برساعت است و کمترین سرعت باد هم مربوط به آذرماه و به‌طور میانگین 7 کیلومتر برساعت است. ‏به همین دلیل است که بیشترین آلودگی ذرات معلق در آذر و دی و کمترین آن در اردیبهشت و خرداد اتفاق می‌افتد

اشجعی درباره چرایی افزایش آلودگی هوا در نیمه دوم سال جاری اظهار کرد:‌ « درباره انتشار آلاینده‌ها، سالانه با روند طبیعی افزایش تعداد خودروها روبرو هستیم و تعداد خودروها سال به سال افزایش می‌یابد و در مقابل، تعداد خودروهای فرسوده نیز افزایش می‌یابد و هر سال یک میلیون خودرو به ناوگان افزوده می‌شود که معادل آن باید خودروهای فرسوده نیز اسقاط شود اما شاید در نهایت 10 هزار خودرو در سال اسقاط شود که این مساله عاملی برای افزایش انتشار آلاینده‌ها است.»

برای کاهش سهم آلایندگی موتورهای کاربراتوری اقدامی انجام نشده است

وی با اشاره به سهم موتورهای کاربراتوری در آلودگی هوای تهران نیز گفت: «بر اساس آمار آخرین سیاهه انتشار، موتورسیکلت‌ها حدود 10 درصد در آلودگی هوا سهم دارند که عمدتا به دلیل کاربراتوری بودن و فرسوده بودن آنها است و برای کاهش سهم موتورسیکلت‌ها اقدام خاصی انجام نشده است. اکنون برای خودروهای سواری معاینه فنی انجام می‌شود اما برای موتورسیکلت‌ها علی‌رغم اینکه قانون وجود دارد، کسی از معاینه فنی استقبال نمی‌کند و بنا به گفته مسئولان ستاد معاینه فنی، سالانه 100 دستگاه موتورسیکلت گواهی معاینه فنی دریافت می‌کنند که فاجعه است.»

اشجعی ادامه داد: «همچنین مصرف سوخت و انرژی نیز با توجه به افزایش جمعیت در تهران، بیشتر شده است و هر سال واحدهای مسکونی و تجاری افزوده می‌شود و این عاملی برای افزایش انتشار آلاینده‌ها است.»

افزایش بار ترافیکی در پی برداشتن محدودیت‌های کرونایی

این کارشناس آلودگی هوا در ادامه، افزایش تردد در پی واکسینه شدن جمعیت در برابر کرونا را عامل دیگری برای آلودگی هوای تهران در فصل پاییز عنوان کرد و گفت:‌ «با تکمیل واکسیناسیون شهروندان در برابر بیماری کرونا، ترددها نیز افزایش می‌یابد و محدودیت‌ها برداشته می‌شود که این مساله منجر به افزایش بار ترافیکی خواهد شد و در نهایت انتشار آلاینده‌ها افزایش می‌یابد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود، انتشار آلاینده‌ها نه تنها نسبت به سال پیش کمتر نخواهد شد بلکه بیشتر هم خواهد شد.»

بهبود کیفیت هوا فقط تحت تاثیر عامل جوی است

اشجعی همچنین به عامل دوم آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: «عامل دوم هم شرایط جوی است که سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌کند آیا امسال شرایط جو ناپایدارتر یا پایدارتر است. اگر شرایط جوی پایدارتر باشد قطعا در آلودگی هوا تاثیرگذار خواهد بود.»

موتورسیکلت‌ها حدود 10 درصد در آلودگی هوا سهم دارند که عمدتا به دلیل کاربراتوری بودن و فرسوده بودن آنها است و برای کاهش سهم موتورسیکلت‌ها اقدام خاصی انجام نشده است

دبیر سابق کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اثرگذاری آلودگی هوا بر سیستم تنفسی بیان کرد:‌ «آلودگی هوا بر روی سیستم تنفسی افراد اثرگذار است و بیماری کرونا نیز بر روی سیستم تنفسی افرادی که دستگاه تنفسی آسیب دیده دارند، بیشتر تاثیر می‌گذارد. بنابراین می‌توان گفت که در عامل اول پیش‌بینی خوبی نداریم و اگر بخواهیم کیفیت هوای بهتری داشته باشیم فقط عامل دوم می‌تواند اثرگذار باشد.»

سقف آسمان تهران در آذر و دی ماه به کمترین حد می‌رسد

وی در پاسخ به نحوه آگاهی از روزهای آلوده توضیح داد: «سقف آسمان شهر(ارتفاع لایه مرزی) و سرعت باد 2 عامل در تعیین مجموع ضریب تهویه شهر هستند. روزهایی که سقف آسمان کوتاه و سرعت باد کم باشد، ضریب تهویه پایین است و هوا آلوده خواهد بود. سقف آسمان تهران در خرداد و تیر بیشترین مقدار را دارد و به 1000 متر می‌رسد، در آذر و دی هم که کمترین است به حدود 200 متر می‌رسد.»

وی افزود: «سرعت باد در تهران در اردیبهشت ماه بیشترین مقدار را دارد و معمولا 13 کیلومتر برساعت است و کمترین سرعت باد هم مربوط به آذرماه و به‌طور میانگین 7 کیلومتر برساعت است. ‏به همین دلیل است که بیشترین آلودگی ذرات معلق در آذر و دی و کمترین آن در اردیبهشت و خرداد اتفاق می‌افتد. بنابراین اگر بخواهیم در پاییز و زمستان پیش‌بینی کنیم که روز بعد آلوده خواهد بود یا نه، کافیست هواشناسی روز بعد را چک کنیم و اگر سرعت باد زیر 14 کیلومتر برساعت بود، احتمالا هوا آلوده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار