دلایل ناکامی سرخ‌ها برابر الهلال

تهران (پانا) - رؤیای کسب جام در آسیا برای سرخپوشان پایتخت یکبار دیگر دست نیافتنی باقی ماند. پرسپولیس که تجربه دو بار حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا در سه دوره گذشته را دارد این بار در مرحله یک چهارم نهایی از تورنمنت کنار رفت. گل‌محمدی و شاگردانش وداع تلخی داشتند و در یک بازی نه چندان خوب و دور از انتظار، متحمل شکست سنگین 3-0 برابر تیم پرمهره الهلال عربستان شدند.

کد مطلب: ۱۲۲۳۶۹۷
لینک کوتاه کپی شد
دلایل ناکامی سرخ‌ها برابر الهلال

به‌گزارش ایران، برای واکاوی این شکست و دلایل آن با حسین کلانی و ادموند بزیک گفت‌وگویی انجام دادیم و دو پیشکسوت سرخ‌ها نظرات کارشناسی خود را بیان کردند.

در ورزش حرفه‌ای مشکل داریم
مهاجم پرسپولیس در دهه‌های 40 و 50 در مراسم بدرقه تیم به عربستان حضـور داشت. کاروان پرسپولیس به دلیل مشکلات پرواز با یک روز تأخیر به ریاض رفت و حسین کلانی با اشاره به این موضوع صحبت‌هایش را آغاز کرد:‌ «از ساعت 9 صبح تا 3 بعد ازظهر در فرودگاه بودم و از نزدیک اتفاقات را دیدم. مشکلات از خود باشگاه بود و برای اعزام تیم به عربستان دیر اقدام کرد و این موضوع باعث شد شرایط بدی از نظر روحی برای بچه‌ها به وجود بیاید و بدون برنامه به خانه‌هایشان بازگشتند. باید فکری اساسی برای چنین موضوعاتی کرد چرا که این بار اول نبود و پیش از این تیم استقلال هم با چنین مشکلی مواجه شده بود.»

او اظهار داشت:‌ «باید دپارتمانی در فدراسیون فوتبال تشکیل شود که وظیفه آن ارائه تسهیلات ویژه برای سفر فوتبالیست‌ها باشد. تیمی که بدون حضور در مسابقات رسمی باید برای چنین دیدار حساسی اعزام می‌شد، هنگام عزیمت هم در فرودگاه معطل شد و بعد از استقرار در ریاض شرایط به گونه‌ای شد که نتواند شناخت مناسبی از جو داشته باشد. اینها مواردی است که باعث شد ضربه‌ای اساسی به تیم وارد شود. در چنین شرایطی همه ما توقع داریم که تیم نتیجه بگیرد؛ در حالی که ما هنوز گرفتار مسائل ابتدایی هستیم، رقبا برای حضور در مسابقاتی در این سطح سازماندهی فوق‌العاده‌ای دارند.» این پیشکسوت باشگاه پرسپولیس افزود:‌ «ورزش تنها به فیزیک بدنی وابسته نیست و 50 درصد آن به موضوع آرامش ذهن و روان مربوط می‌شود. وقتی بازیکنی آرامش نداشته باشد، نمی‌تواند به موفقیت برسد. ما در ورزش حرفه‌ای مشکل داریم و این به دلیل عدم رعایت قوانین درست حرفه‌ای است که باعث مشکلات فراوانی می‌شود و تنها مختص فوتبال نیست. هیچ کدام از بازیکنان ما حتی یک مدیر برنامه حرفه‌ای ندارند و از یک روانشناس خوب برای تطهیر روح و روان خود بهره نمی‌برند.»

کلانی گفت: ‌«همیشه بین هوادار با بازیکن، بازیکن با باشگاه یا بالعکس اختلاف وجود دارد و این به دلیل فرهنگ اشتباه فوتبال در کشور است. فوتبال یک رشته وارداتی است و در کشور ما سعی شده تا این رشته با فرهنگ پهلوانی عجین شود که البته این عجین شدن می‌توانست اتفاق خوبی باشد اما خیلی مسائل را در کنار فرهنگ پهلوانی در نظر نگرفتیم و تنها توقع‌مان را بالا بردیم. هیچ کدام از بازیکنان ما در زمین کم نمی‌گذارند و هیچ کدام‌شان کیفیت‌شان از بازیکنان آسیایی پایین‌تر نیست.» او در پایان گفت: «خیلی از موارد چون سخت‌افزار، امکانات و پول را همه می‌دانند و اینکه چه اختلاف سطحی از این لحاظ با کشورهای عربی و شرق آسیا داریم. بنابراین نمایندگان ایران در مسابقات قاره‌ای، خارج از زمین از حریفان خود عقب هستند.»

پرسپولیس در شرایط عادی نبود
مهاجم پرسپولیس در دهه 70 درخصوص بــاخت این تیم اظهار داشت: ‌«الهلال بازی روان‌تری نسبت به پرسپولیس ارائه داد و این را نمی‌توان کتمان کرد، باید واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم. پرسپولیس از کوران مسابقات دور بود و تنها برای این بازی مهم چند بازی تدارکاتی نه چندان سطح بالا برگزار کرد و این روی عملکرد تیم تأثیر زیادی داشت. تیم برای آماده شدن در آسیا تنها دو ماه تمرین کرد و هیچ مسابقه رسمی‌ای نداشت. این موضوع باعث می‌شود بازیکن از نظر ذهنی خسته شود و آمادگی حضور در چنین بازی مهمی را نداشته باشد.» ادموند بزیک صحبت‌هایش را این گونه ادامه داد:‌ «تیم در بازی با الهلال هماهنگی لازم را نداشت و در زمان اعزام هم با مشکلاتی مواجه شد. مشکلاتی که متأسفانه برای فوتبال ایران عادی شده و هیچ فردی به دنبال رفع آن نیست. پرسپولیس نتوانست از بازیکن خارجی سود ببرد در حالی که الهلال چند بازیکن باکیفیت خارجی داشت. ما هنوز در بحث جذب بازیکن خارجی دچار تردید هستیم، البته این موضوع با توجه به حضور بازیکنان خارجی بی کیفیت تا حدودی طبیعی است.»

این کارشناس فوتبال به حضور هواداران الهلال در ورزشگاه اشاره کرد و افزود: ‌«حدود دو سال است که فوتبال ایران از حضور هواداران محروم است و در واقع بازیکنان ما بازی کردن در چنین جوی را فراموش کرده‌اند. کشور ما بیشترین ضربه را به دلیل شیوع کرونا خورد و این موضوع در ورزش کاملاً مشهود است. اگر این دیدار در تهران برگزار می‌شد، قطعاً استراتژی پرسپولیس در برگزاری این دیدار حساس تغییر می‌کرد.» او درخصوص ترکیب پرسپولیس هم صحبت کرد:‌ «مربی در کنار تیم است و قطعاً بهترین فرد برای انتخاب ترکیب تیم به حساب می‌آید. قطعاً یحیی و همکارانش الهلال را آنالیز کرده بودند و اگر پرسپولیس در شرایط عادی قرار داشت، شاید می‌توانست با تکیه بر خلاقیت‌های فردی، الهلال را شکست دهد. در حال حاضر نکته مهم این است که پرسپولیس برای بازگشت به لیگ و شروع قدرتمندانه نیازمند ریکاوری روحی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار