یک روانشناس البرزی در گفت و گو با پانا:

بهترین راهکار حفظ سلامت روان، یادگیری مهارت‌های ده‌گانه زندگی است

کرج (پانا)-بحث سلامت همیشه مهم‌ترین مسئله در طول زندگی بشر بوده که سلامت روان نقش بسزایی را در زندگی شخص ایفا می‌کند. اگر فردی از لحاظ روانی مشکل داشته باشد، بدون شک زندگی آرامی نخوهد داشت.

کد مطلب: ۱۲۲۳۴۱۴
لینک کوتاه کپی شد
بهترین راهکار حفظ سلامت روان، یادگیری مهارت‌های ده‌گانه زندگی است

فروزنده پوریوسفی، کارشناس ارشد روان‌سنجی‌ به مناسبت گرامیداشت هفته سلامت روان و با اشاره به اهمیت سلامتی افراد در جامعه در گفت گو با پانا عنوان کرد: «سلامت روان ارتباط تنگاتنگی با سلامت جسمی انسان دارد. اگر ما سلامت جسمی نداشته باشیم از لحاظ روحی نمی توانیم بگوییم حال خوبی داریم. برای مثال شخصی که یک سرماخوردگی ساده دارد ممکن است عصبی شود. این مسئله روی روان هم تاثیر می‌گذارد و همینطور بالعکس. کسی هم که از لحاظ روانی دچار مشکل باشد طبیعتاً روی جسمش هم تاثیر می گذارد و ممکن است رفتارهای ناشایستی از نگاه دیگران داشته باشد. پس رابطه تنگاتنگ این دو خیلی مهم است. اهمیتش این مسئله اینجاست که این دو مکمل یکدیگر هستند.»

وی در خصوص راهکار حفظ سلامت روان گفت:«در گام اول باید مهارت های زندگی مانند کنترل استرس و خشم را بیاموزیم. این راهکار اصلی ترین روش برای داشتن حال روحی خوب است و آرامش بیشتری به همراه خواهد داشت. اگر انسانها به این نتیجه برسند که چه توانایی ها و ضعف هایی دارند مسلماً کمتر آسیب می‌بینند. بعضا افرادی را می‌بینیم که به دنبال کاری رفته که توانایی انجام آن را نداشته و لطمه خورده اند، گام دوم این است که باید توانایی حل مسئله را داشته باشیم. باید این را بدانیم که در همه زندگی ها بالا و پایین وجود دارد، همه افراد کم و بیش مشکلات مالی داشته اند، دچار بیماری شده اند و همه ما تجربه از دست دادن کسی را داریم یا این اتفاق افتاده که گاه در انجام کاری در زندگی موفق نشویم و به آن چیزی که خواستیم نرسیم.»

این روانشناس تاکید کرد:«برای مثال دانش آموزی که امتحان دارد و آمادگی لازم را کسب کرده اما بنابر شرایطی آنطور که باید در آزمون موفق نبوده، اگر قدرت حل مسئله را داشته باشد نگاه مثبتی به مشکلات پیدا می‌کند و مثبت انگاری انجام می دهد، اول خود را آرام کرده و سپس به حل مشکل می پردازد. بنابراین بزرگترین مشکل انسان ها نگاه منفی و اهمیت دادن به قضاوت دیگران در زندگیشان است. ما باید به خودمان اعتماد کنیم و برای خود ارزش قائل باشیم این کار یعنی دوست داشتن خودمان و دیگران که به این کار ارتباط موثر گفته می شود.»

پوریوسفی با بیان مثالی عنوان کرد:«مانند آتش‌نشان‌ها که صبور هستند و در لحظه با سنجش شرایط، تصمیم درست را می‌گیرند. مهارت ارتباط موثر با دیگران یکی دیگر از مهارت های مهم در زندگی است که به آن اشاره کردم. در کل، انسان باید مهارت های ده گانه اصلی زندگی را بیاموزد تا سلامت روان داشته باشد. به نظر من هفته سلامت روان بسیار در این موضوع موثر است که با برنامه‌ریزی این مهارت ها را به همه آموزش دهند و همه بتوانند با نقد و بررسی روشی را که کمترین آسیب روحی به خود و دیگران می رساند انتخاب کنند.»

این روانشناس در ادامه بیان کرد:« اگر چنین کلاس هایی با محوریت داشتن سلامت روان برای همه اقشار جامعه دایر شود، مشکلات حل خواهد شد. بدون شک یک انسان آگاه می تواند انسان سالمی را تربیت کند مادری که افسردگی دارد، مطمئناً فرزند سالمی نخواهد داشت. برخی بیماری های روانی ارثی هستند و تا یک جایی ما می توانیم جلوی آنها را بگیریم پس آموزش های مناسب باید صورت بگیرد.»

وی در پایان تاکید کرد:«اگر از طریق رسانه ها و مدارس این اطلاع رسانی انجام شود و با برنامه‌ریزی‌های مشخص آموزش های مورد نیاز زندگی داده شود، یعنی کارگاه‌ های اجرایی برای اولیا و اقشار جامعه تشکیل شود، قطعا کمک حال جامعه بوده و در جلوگیری از بسیاری از مشکلات موثر خواهد بود.»

خبرنگار؛ مهشید عبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار