تشریح وضعیت کلاسگذاری سازمان نهضت سوادآموزی
تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی به بیان وضعیت کلاسگذاری این سازمان و عملکرد در سال ۱۴۰۰ پرداخت.
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی، دومین گردهمایی معاونین سوادآموزی استان ها با حضور حجت الاسلام و المسلمین قرائتی نماینده مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) و با حضور محمد زاده معاون وزیر و رئیس سازمان و اعضای شورای معاونین و مدیران سازمان و معاونین سوادآموزی استان های کشور در مجموعه آموزشی و رفاهی تهرانسر برگزار شد.
معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در ابتدای این گردهمایی با اهدای سلام و درود به روان پاک شهدا و امام شهیدان (ره) و بالاخص شهدای سوادآموزی و شهدای فرهنگی و دانش آموز و ارزوی سلامتی برای مقام معظم رهبری ( مدظله العالی) کلام خود را آغاز نمود و به حضور معاونین سوادآموزی استان ها و اعضای جلسه خیر مقدم گفت و این گردهمایی را فرصتی مغتنم برای تبادل نظر و تشریک مساعی دانست و همچنین به ماه ربیع الاول و مناسبت های این ماه بالاخص ولادت حضرت پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) و آغاز امامت و ولایت حضرت امام زمان (عج ) اشاره کرده و آنها را تبریک گفت.
شاپور محمدزاده در ادامه از رهنمودهای حجت الاسلام و المسلمین قرائتی تشکر و وجود ایشان را برای سوادآموزی بسیار مغتنم خوانده و از حضورشان در گردهمایی تشکر کرد و به معاونین جدید الانتصاب استان ها نیز آرزوی موفقیت کرده و تبریک گفت.
معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، به گزارش آسیب شناسی مرکز استراتزیک ریاست جمهوری از وضعیت آموزش در ایام کرونا اشاره نمود و توضیحاتی را در این زمینه بیان کرد و گفت: با شروع شدن سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ موضوع بازگشایی مدارس دوباره به یکی از مسائل خطیر کشور در دوران شیوع کرونا بدل شده است. علی رغم آنکه انتظار می رفت با شروع واکسیناسیون سراسری بازگشایی حضوری و محدود مدارس بدیهی به نظر می رسید لیکن با شیوع سویه جدید دلتا، پیشرفت کافی در واکسیناسیون عمومی و نگرانی از سویه جدید (لامبدا) تردیدها در بارۀ بازگشایی حضوری مدارس را شدت بخشیده است. در گزارش مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری با توجه به مطالعات و گزارشات متعدد گذشته هم در مسائل حوزۀ سلامت و هم مسئله مبتلا به آموزش و پرورش در این دوره ۱۱ ماهه، ابعاد بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید را بررسی کرده و پیشنهادات خود برای بازگشایی مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ را ارائه داده است. در این گزارش شامل دو بخش است. ابتدا خلاصه ای از پژوهش ها و گزارشات قبلی این مرکز در مسئله بازگشایی ارائه شده است و پس از آن ضمن بررسی ملاحظات سازمان بهداشت جهانی امکانها و پیش شرط های بازگشایی مدارس مورد بررسی قرار گرفته است که مجموع این اطلاعات نشان میدهد آموزشهای آنلاین برای یک سوم دانش آموزان مؤثر بوده است و ثلث دیگر دانش آموزان تا حدودی توانسته اند به آموزشی قابل قبول دسترسی داشته باشند و ثلث دیگر تقریبا از جریان آموزش کاملا عقب افتاده اند. هر چند این آمار مربوط به سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۹ است لیکن با تقریب مناسبی میتوان آن را به سال تحصیلی گذشته نیز نسبت داد چرا که در این یک سال آموزش و پرورش امکانات کمی برای آموزش معلمان و یا تمهیدات جانبی مؤثر برای مدیریت آموزش های از راه دور داشته است.
محمد زاده در ادامه بیان داشت: به طور خلاصه اهم دالیل ضعف یادگیری در آموزش های مجازی به این شرح است: محدودیت های ساختاری ازجمله فقدان امکان برگزاری کلاس آنلاین ، دشواری انتقال و دریافت فایل های آموزشی و همچنینمحدودیت های معلمان ؛فقدان دانش و مهـارت کـافی در زمینـه آمـوزش هـای مجازی،عدم ترسیم چارچوب مشـخص بـرای تنظـیم فعالیـت آموزشی معلم و محدودیت های دانش آموزان؛ عدم مشارکت کافی خانواده، عدم دسترسی به امکانات سخت افزاری آمـوزش از راه دور ، نداشتن تمرکز کافی ، وی همچنین توضیحاتی را در خصوص دلایل کیفیت پایین تر آموزش های از راه دور و توصیه هایی برای بهبود آموزش های از راه دوربر اساس یافته ها و بررسی های مرکز استراتزیک ریاست جمهوری برای بهبود آموزش های از راه دور بیان و تحلیلی از وضعیت کشور برای بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید ( ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ ) ارائه کرد.
وی به آنچه که باید در حوزه آموزش بزرگسالان و سوادآموزی در شرایط کرونا به آن پرداخته شود اشاره کرد و گفت: با توجه به متنوع بودن شیوه های آموزشی، سعی شود بیشتر از شیوه آموزش فرد به فرد و یا گروهی زیر ۵ نفر برای آموزش های حضوری استفاده شود و توجه جدی به آموزش ترکیبی (تلفیق آموزش حضوری و مجازی) و توسعه کمی و کیفی آموزش های مجازی با توجه به زیر ساخت های موجود در منطقه و محل و فراهم شدن امکان آموزش از راه دور ماننده آموزش از طریق تلویزیون، سینمای خانوادگی، شبکه شاد، سایت سازمان، سامانه سوادآموزی، رادیو اینترنتی، فایل صوتی و تصویری، سایر شبکه های اجتماعی و... ، برگزاری کلاس های حضوری در مناطقی که مصوبات ستاد ملی کرونا اجازه می دهد و نیز لازم است کلیه پروتکل های بهداشتی در تمامی شیوه های آموزشی در حال اجرا رعایت شود.
معاون وزیر و رئیس سازمان ، فرهنگ سازی و ساز و کارهای تقاضا محور کردن سوادآموزی را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی در حوزه سواد آموزی، کم رنگ بودن ارتباط صحیح بین بخش های مختلف رسانه های عمومی با سوادآموزی کشور است.در طول دهه های گذشته ساختار آموزشی سوادآموزی بیشتر بر پایه مباحث تئوریک بوده و آموزش بی سوادان و کم سوادان جامعه در دوره های مختلف سوادآموزی نیز بر همین اصل استوار است. به طوری که عدم توجه به مهارتهای اساسی و حل مسائل زندگی از جمله اقتصاد خانواده و پرورش فرزندان را به صورت عملی می تواند نقاط چالش نظام آموزش سوادآموزی کشور دانست. هرچند در سال های اخیر با راه اندازی مجدد مراکز یادگیری محلی تا حدودی توانسته آموزش خواندن ، نوشتن و حساب کردن را با آموزش مهارت های اساسی زندگی و کسب و کار زود بازده تلفیق کند و این فاصله را کاهش دهد . اما به طور حتم تا رسیدن به نقطه مطلوب کماکان فاصله زیادی وجود دارد. به هرحال باید فرهنگ آموزش مادام العمر ، آموزش همگانی و جامعه در حال یادگیری بر فضای کشور بخصوص جامعه بی سوادان و کم سوادان حاکم شود و در صورتی که سوادآموزی، تقاضا محوری را در اولویت کاری خود در امور پژوهشی قرار دهد، تعامل بسیار مناسبی بین رسانه و سوادآموزی پدیدار خواهد شد، وی همچنین به بررسی و واکاوی پژوهش های تقاضامحور پرداخت.
محمد زاده در ادامه مباحث خود ، تاکید بر اهمیت ارزیابی عملکرد در سوادآموزی و نظارت کرد و گفت: نظارت و ارزیابی مستمر عملکرد در ابعاد مختلف با استفاده از شاخصهای اثر بخش، به منظور آسیبشناسی مشکلات و ارائه راهکار برای حل و یا بهبود آنها با هدف ارتقاء کیفیت، از سیاستهای این سازمان است وبا توجه به گستردگی و پیچیدگی فعالیت های سوادآموزی و لزوم اطلاع از نتایج عملکرد، ارزشیابی برنامهها، کارکنان و خدمات آنها، میتواند نقش مؤثری در فراهم آوردن عدالت و کیفیت آموزشی و در نتیجه بالا رفتن راندمان کار سوادآموزی داشته و به این ترتیب بر کیفیت ارائه خدمات خود بیافزایند که این امر با بهرهگیری از ابزارها و روشهای نوین ارزیابی عملکرد مدیریت و سازمان ها صورت می گیرد و با توجه به تجارب سالهای گذشته و در راستای تقویت برنامههای نظارتی سازمان و با هدف افزایش کارآیی، تقویت سیستم بازخوردی و ارتقاء میزان پاسخگویی و مسئولیتپذیری استان ها در طی سال ۱۴۰۰ در سه مرحله عملکرد استانها ارزیابی می شود: ارزیابی عملکرد سوادآموزی طبق شاخص های جشنواره شهید رجایی ، ارزیابی عملکرد سوادآموزی براساس شاخص های برنامه سنواتی سالانه سوادآموزی در کنار برنامه آموزش و پرورش ، شاخصهای ارزیابی عملکرد سوادآموزی و محورهای فعالیت اولویتدار استان که همه ساله از سوی سازمان ابلاغ و معاونت های سوادآموزی استانها نسبت به هم طبق شاخص های اختصاصی مقایسه می شوند.
وی کلیاتی در خصوص وضعیت کلاسگذاری و عملکرد سال ۱۴۰۰ بیان و افزود: در راستای تحقق اهداف سوادآموزی و اجرای سیاستهای ابلاغی سازمان در سال جاری با توجه به شرایط جامعه که متأثر از شیوع ویروس کرونا است، ابتداء حجم سالانه سوادآموزان تعیین و برآورد شد و بین استان ها توزیع شد و در سامانه سوادآموزی هم اعمال گردید، شیوهنامه ارائه خدمات سوادآموزی متناسب با زیستبوم جدید تهیه و به استان ها ابلاغ شد و بهمنظور نظاممندی، تقویت و کارآمدی هرچه بیشتر روندها و رویههای سوادآموزی، مدیریت و راهبری فعالیتهای سوادآموزی معطوف به عقد توافقنامه آموزشی با معاون سوادآموزی استانها صورت گرفت.با بهرهگیری از تجارب سنوات گذشته و متناسب با ظرفیتهای استانها، تعداد ۱۷۴۶۲۰ نفر در دوره سوادآموزی، ۹۴۹۲۰ نفر در دوره تحکیم سواد، ۸۹۰۰۰ نفر در دوره انتقال و درمجموع ۳۵۸۵۴۰ نفر بهعنوان حجم فعالیت سالانه سازمان تعیین و در سامانه سوادآموزی لحاظ گردیده است و با توجه به حاد شدن شرایط شیوع ویروس کرونا و شروع پیک پنجم و همزمانی آن بازمان ثبتنام و کلاس دورههای سوادآموزی در کشور در پنجماهه نخست سال درمجموع ۲۸۳۳۷ نفر برابر ۸ درصد حجم ابلاغی جذب شده است.
معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، طرح ها و برنامه های مهم و مورد تاکید برای فعالیت های سوادآموزی را اینگونه بیان کرد: اجرای طرح شتاب بخشی در مناطق کمتر توسعه یافته و دارای تراکم بالای بی سواد، مدرسه محوری نمودن سوادآموزی و اجرای طرح آموزش اولیای بی سوادان دانش آموزان با توجه به ابلاغ آئین نامه اجرایی مدارس ، اجرای طرح آموزش زندانیان بی سواد و کم سواد با توجه به توافقات صورت گرفته ، اجرای طرح نیروهای مسلح برای سربازان بی سواد و کم سواد ، اجرای طرح ستاد کارکنان برای آموزش سوادآموزان کاری و اصناف کارگاه ها، موسسات و شرکت های دولتی و غیر دولتی ، توجه جدی به آموزش اتباع خارجی بخصوص عملیاتی نمودن طرح های کمیساریای عالی پناهندگان، ریلیف و ... ، اجرای طرح عشایری بخصوص طرح آموزش زنان و دختران عشایری و روستایی ، اجرای طرح آموزش مقدمات رایانه و مهارت ICDL به سوادآموزان دوره انتقال ، توجه جدی به آموزش نماز کلید بهشت ، حلقه های کتابخوانی ، خواندن با خانواده و برنامه های مکمل ، راه اندازی مراکز جدید و حفظ مراکز یادگیری محلی سالهای قبل با حمایت و پشتیبانی های ویژه و تامین تجهیزات و لوازم مورد نیاز ، توسعه کمی و کیفی بسته تحولی پیوند سواد و زندگی در سال جاری ، توسعه کمی و کیفی آموزش های مجازی و راه اندازی مدرسه مجازی سوادآموزی.
ارسال دیدگاه