هنرمند افغانستانی در گفت‌وگو با پانا:

علیخان عبداللهی: آثارم را «جنگلی» و «دیوانه‌وار» توصیف می‌کنند

تهران (پانا) - علیخان عبداللهی هنرمند باسابقه حوزه مجسمه‌سازی گفت هنر بدون عنوان است و وقتی کسی برای آثار هنری عنوان انتخاب کند محدودشان کرده‌ است.

کد مطلب: ۱۲۲۲۹۲۲
لینک کوتاه کپی شد
علیخان عبداللهی: آثارم را «جنگلی» و «دیوانه‌وار» توصیف می‌کنند

علیخان عبداللهی، هنرمند مجسمه‌ساز افغانستانی شرکت‌کننده در نمایشگاه «هم‌خانه» خانه هنرمندان ایران که با ۱۸ اثر در این نمایشگاه حاضر است، در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: من از جمله هنرمندانی هستم که به صورت تجربی هنر را یاد گرفته‌ام. خیلی از هنرمندان به کارهای من اصطلاحا «جنگلی» و «دیوانه‌وار» می گویند. همچنین گاهی از من می‌پرسند که نام کارهایت را معمولا چگونه انتخاب می‌کنی یا فلان اثر چه نامی دارد؟ و من واقعا در جواب نمی‌دانم چه بگویم. زیرا معتقدم هنر بدون عنوان است.

وی افزود: به نظرم وقتی برای آثار هنری عنوان بگذاریم شاید محدودشان کرده باشیم. به طور کلی وقتی شروع به خلق هنر می کنم متوجه گذر زمان نیستم.

این هنرمند درباره نحوه ابراز دقیق و کاربست سوژه‌های اجتماعی برای هنرمندانی که در اقلیمی غیر از زادگاه خود زندگی می‌کنند، عنوان کرد: اجرای ایده‌ها در هنر بستگی بسیاری به شرایط و حال و هوای هنرمند دارد. همچنین به پشتکار و اراده او برای رسیدن به خواسته‌اش یا پیاده کردن تفکرش بر می‌گردد. به نظرم مشکل تنها زمانی پیش می‌آید که همت لازم برای پیشبرد هدف از طرف هنرمند وجود ندارد. چراکه هیچ کاری ناشدنی نیست. از سویی دیگر باید درنظر بگیریم که نسل جدید هنرمندان و جوانان نیاز به حمایت بیشتری دارند.

عبداللهی که سابقه 20 ساله در هنر تجسمی دارد، با ابراز خرسندی نسبت به برگزاری نمایشگاه «هم‌خانه» در خانه هنرمندان ایران عنوان کرد: پیش از این در نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی مختلفی در مجموعه‌های فرهنگی و هنری شرکت داشتم. اما خانه هنرمندان ایران شرایط خوبی به دلیل پرمخاطب بودنش برای برگزاری نمایشگاه‌ها و گالری‌ها دارد.

نمایشگاه «هم‌خانه» به کوشش هنرمندان افغانستانی مقیم ایران و حمایت اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران و همکاری خانه‌ هنرمندان ایران از ۱۶ تا ۲۶ مهر در دو گالری استاد ممیز و زمستان خانه در جریان برگزاری است و همه روزه(به جز شنبه‌ها) از ساعت 15 تا 20 از علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی میزبانی می‌کند.

محمدحسین احمدی، محمد ارزگانی، زهرا اسماعیلی، فاطمه اکبری، بتول اکبری، محمدموسی اکبری، ثریا جعفری، بتول رحیمی، زارا رسولی، حمیده سهرابی، شکیلا عالمی، بهرامشاه محمودی، حکیمه قنبری، محمدمهدی میرزایی و فاطمه میرزایی دیگر هنرمندان شرکت کننده در این رویداد هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار