بررسی علل کسری بودجه در گفت‌وگوی پانا با سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰؛

زارع: سالانه بیش از ۱۲۰۰ میلیارد یارانه آشکار و پنهان پرداخت می‌شود

اغلب پیشنهاد‌ها در برنامه ششم بدون پیش‌بینی منابع تصویب شد/ «اصلاح مجدد قانون هدفمندی یارانه‌ها» یکی از راه‌های کاهش کسری بودجه است/ با اصلاح ۲۵ درصد یارانه‌های پنهان، کسری بودجه برطرف می‌شود

تهران (پانا) - عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه سالانه بیش از 1200 میلیارد تومان یارانه آشکار و پنهان پرداخت می‌شود تاکید کرد که با اصلاح تنها 25 درصد یارانه‌های پنهان، کسری بودجه جبران خواهد شد.

کد مطلب: ۱۲۲۲۳۵۵
لینک کوتاه کپی شد
زارع: سالانه بیش از ۱۲۰۰ میلیارد یارانه آشکار و پنهان پرداخت می‌شود

رحیم زارع، عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ درباره «بروز کسری عجیب و غریب در کشور» به پانا گفت: «برای شناسایی عوامل این مساله در ابتدا باید ببینیم این کسری بودجه عجیب و غریب چطور مهیا شد؟ یکی از عوامل آن برنامه ششم است، در جریان بررسی یعنی هر پیشنهادی آمد در برنامه ششم مصوب شد. ما در بودجه منابع داریم و مصارف، این پیشنهاد‌ها اغلب بدون پیش‌بینی منابع تصویب شد.»

وی ادامه داد: «یک دلیل دیگر یارانه‌های پنهان و آشکاری است که داده می‌شود، ما در سال بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان یعنی عددی برابر با خود بودجه، یارانه پرداخت می‌کنیم. کسری بودجه یک علت دیگر هم دارد و آن بیش برآوردی‌هایی است که وجود داشت، در بخش درآمدی بودجه، در حوزه درآمدهای مالیاتی، فروش نفت و در واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و ... .»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم پیرامون راه‌های برطرف کردن و پیشگیری از کسری بودجه، گفت: «یکی از مسیرهایی که می‌تواند تا حدودی این کسری را کمتر کند، «اصلاح مجدد قانون هدفمندی یارانه‌هاست» که از این طریق بتوانیم یارانه‌های پنهان را چارچوب‌مند کنیم، نه اینکه بیاییم روی سیاست‌های قیمتی و افزایش قیمت اصلاحاتی داشته باشیم، خیر. بلکه با سیاست‌های غیرقیمتی که وجود دارد و می‌تواند بدون اینکه فشار به مردم بیاید، کسری را تا حدودی جبران کنیم.»

وی همچنین اظهار داشت: «مساله دیگر به وجود آمدن یکسری توقعات است، ما یک قانون داریم به نام «قانون مدیریت خدمات کشوری»؛ این قانون می‌تواند مبنای پردخت حقوق‌ها و مزایا و هزینه‌های جاری باشد و اکثر این‌ها هزینه‌های جاری غیرضرور است. از سوی دیگر دولت اموال زیادی دارد که بسیاری از این‌ها اکنون هزینه‌ نگهداری بالایی دارند، این‌ها را دولت باید واگذار کند یا به صورت اجاره از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کند.»

زارع به مشکلات حوزه بودجه‌ریزی هم اشاره کرد و افزود: «یک مشکل در حوزه بودجه‌ریزی هم داریم و آن بودجه‌ریزی عملیاتی است؛ در بحث بودجه‌ریزی عملیاتی هم دستگاه‌ها آن هزینه‌های واقعی که هزینه‌شان است را نمی‌دهند و ما هنوز نمی‌دانیم که کدام دستگاه براساس عملکرد خود در حال بودجه‌ریزی است و یک مساله هم بودجه شرکت‌های دولتی است. ما سه بودجه داریم، یکی شرکت‌های دولتی، یکی خود هدفمندی یارانه‌ها و یکی هم بودجه عمومی. یک مساله دیگر حسابرسی‌هاست در این مورد به‌جای حسابرسی‌هایی که شاید خیلی واقعی نباشد و هزینه‌هایی که شاید خیلی واقعی نباشد باید یک نظارت کامل به وجود بیاوریم.»

وی در پاسخ به اینکه «چه پیشنهادی برای بهبود این شرایط وجود دارد؟»، گفت: «پیشنهاد من این است که در بودجه سال آینده و برنامه هفتم به خیلی از برنامه‌ها و پیشنهادهایی که بر مبنای کارشناسی استوار نیست و تنها از شانتاژ تبلیغاتی کمک می‌گیرد، توجه نشود و براساس شاخص‌های اقتصادی تصمیم بگیرند.»

نماینده آباده درخصوص راهکاری برای جلوگیری از کسری بودجه در بودجه سال آینده گفت: «ما به اندازه کل بودجه کشور در حال پرداخت یارانه پنهان و آشکار هستیم، اگر تنها ۲۵ درصد از همین یارانه‌های پنهان را اصلاح کنیم این کسری بودجه برطرف می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار