نهاده‌های دام و طیور از ممنوعیت صادرات خارج شود

تهران (پانا) – عضو انجمن تولیدکنندگان نهاده‌های دام و طیور خواستار رفع ممنوعیت صادرات نهاده‌های دام و طیور شد.

کد مطلب: ۱۲۲۲۳۴۳
لینک کوتاه کپی شد
نهاده‌های دام و طیور از ممنوعیت صادرات خارج شود

بابک چراغچی، عضو انجمن تولیدکنندگان نهاده‌های دام و طیور در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی در جمع خبرنگاران گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید در سیستم بازارگاه از تامین کنندگان واقعی و صلاحیت‌دار توزیع نهاده استفاده کند چون در حال حاضر روند توزیع نهاده با کندی بسیار در حال انجام است.

این تولید کننده نهاده های دام و طیور خاطر نشان کرد: طی یک و نیم سال گذشته ۱۰ میلیون سرمایه گذاری خارجی در کشور برای تولید نهاده دام و طیور توسط هلندی‌ها انجام شده و سالانه ۳۰۰ هزار تن نهاده دام و طیور در کشور در حال تولید است.

وی با بیان اینکه تکنولوژی تولیدی که واحد تولید نهاده های دام و طیور از آن بهره می‌گیرد هلندی است، عنوان کرد:‌ اساس تولید در تولید نهاده‌های دامی برای ما سلامت تغذیه جامعه است یک گام پیش از سلامت تغذیه جامعه، سلامت نهاده‌های تولید از جمله نهاده‌های دام و طیور قرار دارد.

چراغچی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان این باور وجود دارد که تهیه غذای سالم متکی به تغذیه سالم است، گفت:‌ گوشت و فرآورده‌های دامی باید از سلامت کامل برخوردار باشند و سلامت و تغذیه دام و طیور نیز بسیار اهمیت دارد.

عضو انجمن تولیدکنندگان نهاده‌های دام و طیور با بیان اینکه ۱۰۰ سال تجربه در زمینه فرمول سازی تولید نهاده وجود دارد، گفت: این صنعت در کشور ما نیازمند تحول اساسی است و اگر بتوان تغذیه دام را با تکنولوژی روز دنیا همسان کنیم به سلامت تغذیه جامعه کمک بسیاری شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که طرح توسعه این شرکت در کدام نقاط از کشور انتخاب شده‌اند، عنوان کرد: اساس احداث کارخانه‌جات دام و طیور نزدیکی به مواد اولیه یا مشتریان است. برنامه ما برای توسعه این است که در مرکز کشور واحدهای جدید را احداث کنیم که می تواند در اطراف استان تهران یا همدان باشد تا از نظر ترابری و ارسال محصولات بتوان شرایط بهتری را ایجاد کرد.

چراغچی با بیان اینکه در این واحد تولیدی فرموله کردن خوراک به عهده هلندی‌ها گذاشته شده است، تصریح کرد:‌ دستگاههای ما توسط pcs در هلند انجام می‌شود و مزیت دیگر تولیدات ما انطباق با شرایط اقلیمی ایران است.

وی عنوان کرد: در ایران دو نوع خوراک طیور و دامی تولید می‌شود که برای نقاط مرتفع و دیگری برای نقاط هم سطح دریا است. وی با بیان اینکه کیفیت تولیدات ما از رقبا ممتاز است، خاطرنشان کرد:‌ دستگاهی به نام NIZ وجود دارد که معدود کارخانجات در دنیا به دلیل قیمت بالا از آن استفاده می ‌کنند. این دستگاه کلیه مواد اولیه را در چندین پارامتر سنجیده و کیفیت مطلوب و مورد انتظار را ایجاد می‌کند.

مدیر عامل شرکت کودیس خوراک پارس با اشاره به طرح توسعه این کارخانه تولید نهاده دام و طیور عنوان کرد:‌ هدف ما این است که واحدهای جدید احداث شود.

عضو انجمن تولید کنندگان نهاده های دام و طیور با بیان اینکه ما تمام سهمیه های دریافت شده از دولت را تبدیل به خوراک می کنیم ، عنوان کرد:‌ برای ما مطلوب آن است که از نهاده‌های داخلی استفاده کنیم اما برخی از نهاده‌های داخلی کیفیت لازم را ندارند ضمن آنکه میزان آن نیز بسیار پایین است و در دسترس همه کارخانجات نیز قرار ندارد.

در ادامه علی قباخلو مدیر بازاریابی شرکت کودیس خوراک پارس اظهار کرد: نیاز سالانه کشور به نهاده‌های دام و طیور ۲۱ میلیون تن در سال است. ماده اولیه‌ای که نیاز است تا خوراک دام تهیه شود گندم جو ذرت و ریز مغذی های دیگر است که به دلیل کمبود تولید در داخل برای کارخانجات به صرفه نبوده و به اندازه کافی نیز در دسترس کارخانجات قرار نمی‌گیرد به همین دلیل نیاز مواد اولیه از طریق واردات انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه عمده ذرت مورد نیاز ما از برزیل وارد می شود، گفت:‌ نیازسنجی نشان می‌دهد که میزان ذرت تولید شده از نظر کیفیت متفاوت است. پروتئین ذرت برزیل ،هفت درصد اما در ایران به سختی به ۵ درصد می‌رسد.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از ذرت تولیدی کشور در شهرهای شمالی تولید می‌شود، عنوان کرد:‌ به دلیل رطوبت بالا در شهرهای شمالی سم آفلاتوکسین در ذرت تولیدی وجود دارد.

مدیر بازاریابی و فروش شرکت کودیس خوارک پارس در ادامه از محدودیت واردات ذرت توسط یک یا دو مرجع دولتی انتقاد کرد و افزود:‌میزان خوراکی که یک دام دریافت و گوشت تولید می کند را ضریب تبدیل می گویند، این ضریب بسته به کیفیت نهاده‌های دامی که توسط کارخانجات تولید و به مصرف دام و طیور می‌رسد، متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد:‌ اغلب کارخانجات دام و طیور تنها از یک فرمول برای تولید استفاده می‌کنند که می تواند موجب ایجاد برخی از بیماری‌ها از جمله آسیت شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار