در گفت‌وگوی پانا با دیپلمات سابق کشورمان تشریح شد؛

پنجمین انتخابات پارلمانی و سناریوهای پیش‌روی عراق

سیاست خارجی دولت آینده عراق به کدام سو می‌رود؟/ آیا جریان سائرون مقتدا صدر با گروه‌های سنی و کُردی ائتلاف خواهد کرد/ احتمال ادامه کار رئیس‌جمهوری فعلی زیاد خواهد بود/ «الاسدی» نخست‌وزیر می‌شود؟

تهران (پانا) - یک استاد ژئوپلیتیک و سفیر سابق ایران در نروژ و مجارستان با اشاره به نتایج به‌دست آمده از انتخابات پارلمانی عراق، تمام احتمالات درباره تشکیل دولت آینده عراق را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۲۲۲۰۸۸
لینک کوتاه کپی شد
پنجمین انتخابات پارلمانی و سناریوهای پیش‌روی عراق

عراق، روز گذشته اولین تجربه انتخابات زودهنگام پارلمانی پس از سال 2003 را تجربه کرد. در انتخابات روز گذشته 3240 نامزد از جمله 950 نامزد زن برای دستیابی به 239 کرسی مجلس رقابت کردند. بیشترین کرسی‌ها ازآن استان بغداد (71 کرسی) و کمترین استان مثنی (7 کرسی) است. کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق اعلام کرد که برآوردهای اولیه نشان‌دهنده مشارکت 41 درصدی در انتخابات این کشور است. در بیانیه رسمی کمیساریا تعداد آراء مأخوذه 9 میلیون و 77 هزار و 779 رأی، معادل 41 درصد واجدان شرایط اعلام شده است.

براساس نتایج اولیه این انتخابات، جریان مقتدا صدر با کسب 73 کرسی پارلمان در رتبه اول ائتلاف‌های شیعه قرار گرفته است. میان اهل‌تسنن هم ائتلاف تحت رهبری محمد الحلبوسی رئیس سابق پارلمان عراق با کسب 38 کرسی پارلمان گوی سبقت را از بقیه ائتلاف‌های سنی ربوده و میان کُردها هم حزب دموکرات کردستان عراق موفق شد 32 کرسی را کسب و از بقیه رقبای کُرد خود جلوتر باشد.

بنا به قانون اساسی جدید عراق که در سال 2005 تصویب شد، ائتلافی که در انتخابات بتواند 165 کرسی از مجموع 329 کرسی پارلمان را به خود اختصاص دهد، حق تشکیل دولت و انتخاب نخست‌وزیر را دارد اما از زمان تصویب این قانون، هیچ حزب یا گروه سیاسی نتوانسته به تنهایی این تعداد کرسی را به دست آورد و همواره برای تشکیل دولت، ائتلاف احزاب کوچک و بزرگ ضروری بوده است.

رضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با پانا درباره نتایج انتخابات پارلمانی عراق و تشکیل دولت آینده در این کشور، اظهار کرد: «در انتخابات پارلمانی عراق، جریان سائرون مقتدا صدر توانسته بالاترین رای و دست برتر را به‌دست آورد. گروه سائرون می‌تواند با ائتلاف با گروه سنی به رهبری ریاست فعلی پارلمان که دومین رای را آورده نخست وزیر معرفی کند. البته این احتمال هم وجود دارد که با حزب دموکرات کردستان به رهبری بارزانی دست به تشکیل کابینه بزند زیرا که حزب دموکرات توانسته است از حزب رقیب خود یعنی اتحادیه میهنی که به ایران نزدیک‌تر است جلو بیفتد.»

وی ادامه داد: «ممکن است مقتدا صدر با توجه به تفکری که از وی سراغ داریم بخواهد هم اهل سنت و هم جریان کُردی را راضی نگه دارد و بخواهد یک ائتلاف قوی شیعی، کُردی و سنی را تشکیل دهد.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: «این احتمال هم وجود دارد که آقای الاسدی، رئیس فراکسیون صدر در پارلمان اگر در این دوره هم رای آورده باشد که احتمال آن بسیار است، به‌عنوان نخست وزیر معرفی شود.»

فرجی‌راد اضافه کرد: «با توجه به سخنان مقتدا صدر بعد از انتخابات به‌نظر می‌رسد ایشان جریان صدر را برای رهبری آینده عراق قطعی گرفته و صدور دستورالعمل‌هایی را آغاز کرده است.»

وی با بیان اینکه گروه فتح در این انتخابات کمتر از انتظار ظاهر شده است، گفت: «این امر نشان از این دارد که در آینده با چالش‌هایی روبه‌رو خواهد بود به‌ویژه آنکه مقتدا صدر در بیانیه بعد از انتخابات خود مستقیما به آن‌ها اشاره کرده و استفاده از سلاح را برای جریانی که خود را عضوی از مقاومت می‌داند ممنوع کرده است.»

فرجی‌راد با بیان اینکه نام‌بردن از خلع سلاح جریان موسوم به مقاومت در اولین بیانیه بعد از انتخابات را می‌توان ناشیانه تلقی کرد، گفت: «این کار حساسیت‌ها را در همین قدم اول که هنوز نتیجه نهایی انتخابات معلوم نشده بالا می‌برد. با توجه به این امر بعید است مقتدا صدر بخواهد نسبت به گروه مسلح عمده دیگر در عراق و احتمالا شریک دولت آینده همچون پیشمرگ‌ها اقدامی به‌عمل آورد. گفته می‌شود که طرفداران خود جریان صدری، تعدادی زیاد سلاح در اختیار دارند و معلوم نیست در قبال آن‌ها چه موضعی اتخاذ خواهد شد.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره بخش دیگری از بیانیه مقتدی صدر درباره عدم مداخله سفارتخانه‌ها در تشکیل دولت گفت: « می‌توان نظر داد که منظور وی سفارتخانه‌های کشورهای غربی همچون آمریکا و بریتانیا و نیز کشورهای همسایه و چند کشور عربی دیگر است.»

وی در ادامه گفت: «با توجه به بیانیه مقتدا صدر طبیعی است که جریان‌های دیگر شیعی با جدیت بیشتری وارد مذاکره با جریانات اهل سنت و کُردی برای جلوگیری از به قدرت رسیدن سائرون صدر شوند، هر چند که کار جریان صدر برای تشکیل دولت راحت‌تر است.»

فرجی‌راد با بیان اینکه رئیس‌جمهور نیز می‌تواند در این تحولات نقش بازی کند، تاکید کرد: «با توجه به آنچه در انتخابات رخ داده است احتمال ادامه کار رئیس‌جمهوری فعلی زیاد خواهد بود.»

وی اظهار کرد: «در صورت غلبه جریان صدر بر دولت، به‌نظر می‌رسد سیاست خارجی دولت آینده، دنباله سیاست خارجی دولت مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر فعلی باشد. سیاستی که در آن، نزدیکی به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و نیز مصر و اردن در اولویت باشد. ضمن اینکه تعامل با ایران نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: «به‌نظر می‌رسد کشورهای عربی منطقه از یک‌سو و کشورهای غربی فعال در عراق همچون آمریکا و انگلیس نیز جریانات کُردی و سنی را تشویق به همکاری با مقتدا صدر کنند. جریان صدر نیز بر خروج آمریکا از عراق تاکید دارد ولی با توجه به تمایل خود آمریکایی‌ها مبنی بر خروج نیروهای رزمی از عراق این مساله قابل حل است.»

رضا فرجی‌راد در ادامه افزود: «احتمال دارد مرجعیت نیز به ائتلاف و مشارکت با گروه‌های سنی و کُردی که بالاترین رای را آورده است تمایل داشته باشد و مقتدا صدر نیز از این موضوع بهره‌برداری خواهد کرد. هر چند که مشارکت ۲۰ درصدی مردم در انتخابات نشانه خوبی نمی‌تواند باشد.»

وی گفت: «مشارکت ۴۳ درصدی اعلام شده از سوی دولت شامل ۶۴ درصدی می‌شود که کارت الکترونیکی قبل از انتخابات را دریافت کرده‌اند نه کلیه واجدین شرایط رای‌دادن که بر آن اساس، ۲۰ درصد در انتخابات شرکت کرده‌اند.»

این استاد ژئوپلیتیک تصریح کرد: «تحرک جریان صدری بعد از انتخابات نشان از این دارد که تمایلی هم وجود دارد نسل جوان معترض که در انتخابات شرکت نکردند نیز جذب شوند
که ممکن است در این جهت گرایش‌هایی از آن‌ها به همکاری با سائرون تمایل پیدا کنند.»

سفیر سابق ایران در نروژ و مجارستان در پایان تاکید کرد: «به‌طور کلی با این نتیجه کار تشکیل دولت در عراق پیچیده شده و احتمال افزایش تنش در عراق نیز وجود دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار