برنامه‌های سال تحصیلی جدید رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش اعلام شد

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی فنی و حرفه‌ای و کاردانش از تولید محتوا و تکمیل اجزای بسته‌های یادگیری ۱۲۶ عنوان درسی این رشته‌ها و بهره‌برداری آنها از طریق رمزینه‌های سریع پاسخ خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۲۲۰۶۰
لینک کوتاه کپی شد
برنامه‌های سال تحصیلی جدید رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش اعلام شد

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، افشار بهمنی اظهار کرد: با توجه به تغییرات برنامه‌ی درسی شاخه‌ی فنی و حرفه ای در سال ۱۳۹۴ و تعدیل شاخه‌ی کاردانش از سال ۱۳۹۸؛ در هجده ماه گذشته سعی شده مطالعات مربوط به این دو شاخه‌ی تحصیلی در یک الگوی منسجم و در قالب طراحی دوره‌ی تحصیلی صورت گیرد که این سند تا پایان آبان ماه عرضه خواهد شد.

سفارش طرح‌های مطالعاتی

وی گفت: برای تحقق و ارائه یک سند مطالعاتی با کیفیت در این مدت ارزشیابی برنامه‌های درسی در رشته فنی و حرفه‌ای در کنار طرح های مطالعاتی شامل طراحی الگوی نیازسنجی شاخه فنی و حرفه‌ای، طراحی الگوی برنامه درسی کل‌نگر موقعیت محور شاخه های فنی و حرفه‌ای و کاردانش، الگوی ارزیابی اثر بخشی شاخه فنی و حرفه‌ای، الگوی تحلیل محتوای کتاب‌های درسی فنی و حرفه‌ای به مجریان و پژوهشگران از مؤسسات و دانشگاه‌های مختلف سفارش داده شده است.

مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی فنی و حرفه‌ای و کاردانش در خصوص عنصر محتوا در برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در این دفتر بیان داشت: سعی شده شاخص‌های عملکردی در هر رشته‌ی فنی و حرفه‌ای با توجه به مهارت‌های اساسی، نگرش‌های اساسی و دانش و مفاهیم اساسی متناسب سازی و تبیین شود.

تهیه ۶۶۰۰ دقیقه محتوای فیلم آموزشی هنرجو

وی ادامه داد: در تولید محتوای غیرمکتوب نقشه محتوایی، بیش از ۳۵۰۰ قطعه آموزشی و ۶۶۰۰ دقیقه محتوای فیلم آموزش هنرجو تولید شده است. هر قطعه‌ی آموزشی متناسب با یک مرحله کاری از محتوای پودمان است. همچنین ۱۲۶ عنوان درسی از طریق رمزینه‌های سریع پاسخ ابتدای هر پودمان تولید و بهره‌برداری قرار گرفت.

بهمنی با اشاره به مصوبه‌ی هشتمین جلسه‌ی کمیته‌ی معین شورای عالی آموزش و پرورش گفت: طبق به‌روز رسانی صورت گرفته در تبصره‌ی ۱ ماده‌ی ۵ آئین‌نامه‌ی آموزشی دوره‌ی دوم متوسطه (روزانه) تأکید شده "ارائه‌ و تکمیل آموزش و ارزشیابی پایانی آن دسته از دروس خوشه‌ی شایستگی‌های فنی که آموزش آنها تا پایان خرداد ماه به اتمام نمی‌رسد، تا پایان شهریورماه همان سال تحصیلی به‌صورت رایگان بلامانع است".

تشریح شرایط رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش

مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی فنی و حرفه‌ای و کاردانش در خصوص اجرای ۳۹ رشته‌ی فنی و حرفه‌ای، حذف ۳۵ رشته‌ی کاردانش و به‌روز رسانی و ایجاد ۷۹ رشته در این شاخه و فرایند اجرای آنها، اظهار داشت: مطابق با مصوبه‌ی شورای عالی آموزش و پرورش جذب هنرجو در پایه‌ی دهم رشته‌ی نقشه کشی معماری از سال تحصیلی جاری حذف شد و رشته الکترونیک و مخابرات دریایی نیز در سه سال تحصیلی اخیر هنرجویی جذب نداشته‌اند، براین اساس حذف ۳۵ رشته‌ی شاخه‌ی کاردانش و همچنین به روزرسانی و ایجاد ۷۹ رشته‌ی این شاخه‌ی تحصیلی نیز توسط شورای عالی آموزش و پرورش ابلاغ شده است.

عناوین رشته‌های فنی و حرفه‌ای

وی افزود: در سال تحصیلی جاری ۳۹ رشته در شاخه‌ی تحصیلی فنی و حرفه‌ای در حال اجرا است که عبارتند از؛ گروه مکانیک شامل رشته‌های صنایع چوب و مبلمان، صنایع فلزی، مکاترونیک، تأسیسات مکانیکی، ماشین ابزار، چاپ، مکانیک خودرو، گروه نگهداری و تعمیر شامل رشته‌ی مکانیک موتورهای دریایی، گروه برق و رایانه شامل رشته‌های الکترونیک، الکتروتکنیک، شبکه و نرم‌افزار رایانه، گروه مواد و فراوری شامل رشته‌های صنایع شیمیایی، سرامیک، متالورژی، معدن، صنایع نساجی، گروه ساختمان و معماری شامل رشته‌های ساختمان و معماری داخلی، گروه خدمات شامل رشته‌های حمل و نقل و ناوبری، گروه سلامت و بهداشت شامل رشته‌های تربیت بدنی و تربیت کودک، گروه بازرگانی و امور اداری شامل رشته‌ی حسابداری، گروه کشاورزی و غذا شامل رشته‌های امور زراعی، امور باغی، امور دامی، صنایع غذایی و ماشین‌های کشاورزی و گروه هنر شامل رشته‌های صنایع دستی (فرش)، فتوگرافیک، تولید برنامه‌های تلویزیونی، پویانمایی، طراحی و دوخت، سینما، نمایش، گرافیک، نقاشی، نوازندگی ساز ایرانی و نوازندگی ساز جهانی.

عناوین رشته‌های کاردانش

مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی فنی و حرفه‌ای و کاردانش ادامه داد: در شاخه‌ی کاردانش نیز ۳۴ رشته‌ تعمیر دستگاه‌های پزشکی، تولید محتوای الکترونیکی، طراحی و توسعه‌ی صفحات وب، خدمات فنی خودرو، رنگ کاری مبلمان چوبی، تراشکاری و فرز کاری، جوشکاری برق، تأسیسات حرارت مرکزی، تأسیسات حرارتی و برودتی، مکانیک تراکتور و تیلر، تعمیر سیستم انتقال نیرو و هیدرولیک تراکتور، تکثیر میگو، پرورش درخت و درختچه‌ی زینتی، تولید محتوا و انیمیشن، خیاطی دوخت‌های تزیینی، مدیریت و برنامه‌ریزی خانواده، کاربر امور مالی، هوانوردی، تعمیر ماشین‌های ثابت کشاورزی، دوخت لباس‌های محلی، ساخت مصنوعات فلزی، جوشکاری گاز محافظ، خیاطی مردانه دوز، خیاطی دوخت‌های تزئینی، تعمیر موتور خودرو، تعمیر موتورهای دیزل دریایی، پرورش دام‌های سنگین، پرورش دام‌های سبک، پرورش ماکیان، تولید صنعتی فراورده‌های لبنی، مرغداری صنعتی، پرورش گیاهان جالیزی و سبزی، زراعت گیاهان علوفه‌ای و غده‌ای، کشت گیاهان دارویی و زعفران؛ حذف شدند.

ایجاد رشته‌های جدید

افشار بهمنی در خصوص رشته‌های جدید ایجاد شده در شاخه‌ی کاردانش گفت: رشته‌های محیط‌ بانی، بهداشت دام روستایی و عشایر، تعمیر و نگهداری تجهیزات پرورش دام و طیور، خط و سازه‌های ریلی، تعمیرات ناوگان ریلی، خدمات پس از فروش خودروهای سبک؛ بر اساس نیازهای بومی و منطقه‌ای و تقاضای دستگاه‌های اجرایی ایجاد شده‌اند.

به روز رسانی ۷۹ رشته

وی در مورد به‌روزرسانی استانداردهای مهارتی ۷۹ رشته ادامه داد: امیدوارم در سال تحصیلی جاری نیز استانداردهای سایر رشته‌های باقیمانده نیز به‌روزرسانی شوند. البته موافقت اصولی اولیه جهت ایجاد دو رشته‌ی خدمات فروشگاهی و صنایع بازیافت مواد و انرژی بررسی شده ولی تاکنون استانداردهای شغلی، برنامه درسی و جدول دروس آنها نهایی و ابلاغ نشده است.

فرایند بروزرسانی رشته‌های کاردانش

مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی فنی و حرفه‌ای و کاردانش اظهار کرد: با توجه به ماهیت تقاضامحوری و مشارکتی دستگاه‌های اجرایی در شاخه‌ی کاردانش، نیازسنجی و استانداردهای شغلی پیشنهادی توسط هر کدام از دستگاه‌های اجرایی ارائه می‌شود و با بررسی در کمیسیون‌های برنامه‌ریزی درسی دفتر تألیف فنی و حرفه‌ای و کاردانش براساس شاخص‌هایی ضمن اصلاح، نسبت به تدوین برنامه‌ی درسی رشته‌ی مربوطه اقدام می‌شود.

وی توجه به نیازهای شغلی، منطقه‌ای و بومی دستگاه‌های اجرایی تقاضادهنده و مشارکت‌کننده؛ تدوین نیازسنجی شغلی و استانداردهای شغلی مبتنی بر استانداردهای ملی و بین‌المللی با مدنظر گرفتن سطح محتواها، زمان محتوای استانداردهای شغلی حداقل ۱۶۰۰ ساعت برای سه سال تحصیلی، با در نظر گرفتن توسعه‌ی حرفه‌ای و سطوح صلاحیت حرفه‌ای توسط دستگاه متقاضی؛ بررسی نیازسنجی و استانداردهای شغلی در کمیسیون برنامه‌ریزی درسی دفتر تألیف فنی و حرفه‌ای و کاردانش و تدوین برنامه‌ی درسی و جدول دروس آن جهت ارائه به کمیته‌ی برنامه‌ی درسی شورای عالی آموزش و پرورش؛ بررسی نیازسنجی شغلی، استاندارد شغلی، برنامه‌ی درسی در کمیته‌ی برنامه‌ی درسی کاردانش شورای عالی آموزش و پرورش و تعیین و تکلیف آن رشته را این چهار شاخص عنوان کرد.

برنامه‌های در دست اقدام در شش ماهه‌ی دوم سال

بهمنی گفت: در حال حاضر به‌منظور تدوین اسناد پشتیبان سند طراحی دوره‌ی تحصیلی فنی و حرفه‌ای و کاردانش نیز الگوی برنامه‌ریزی درسی منطقه‌ای برای دو شاخه‌ی فنی و حرفه‌ای و کاردانش با تأکید بر روش‌ها، ابعاد، مؤلفه‌ها و چارچوب‌های فرایند کاهش تمرکز در تدوین و اجرای برنامه‌ی درسی، تدوین چارچوب برنامه‌ی ویژه‌ی مدرسه، به‌روزرسانی الگوی تحلیل حرف و مشاغل بازار کار، تدوین و به‌روزرسانی استانداردهای تولید بسته‌های تربیت و یادگیری فنی و حرفه‌ای و کاردانش، تدوین و ارائه‌ی الگوی مفهومی شاخه‌ی کاردانش، تدوین و ارائه‌ی الگوی مفهومی صنایع دستی در حال اجرا و نهایی‌سازی مطالعات آنها است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار