علی اشکانی در گفت‌وگو با پانا

کشتی فرنگی ایران در مسابقات جهانی کاری کرد کارستان؛ لذت دیدن کشتی چند برابر شد

فدراسیون کشتی و وزارت ورزش باید از مربیان سازنده حمایت کنند

تهران (پانا) - سرمربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی ایران با تمجید از عملکرد ملی‌پوشان در مسابقات قهرمانی جهان، به فدراسیون کشتی و وزارت ورزش توصیه کرد توجه بیشتری به سازندگی داشته باشند.

کد مطلب: ۱۲۲۱۷۶۷
لینک کوتاه کپی شد
کشتی فرنگی ایران در مسابقات جهانی کاری کرد کارستان؛ لذت دیدن کشتی چند برابر شد

تیم ملی کشتی فرنگی در مسابقات جهانی با کسب ۴ مدال طلا و دو برنز یک رکورد تاریخی ثبت کرد و نایب‌قهرمان جهان شد. شاگردان بنا این رکورد را در حالی کسب کردند که کشتی‌ فرنگی در المپیک به یک نشان طلا و برنز رسیده بود.

علی اشکانی در گفت‌وگو با پانا، درباره نتایج تیم ملی کشتی فرنگی در مسابقات جهانی گفت: « باید به همه کشتی‌گیران یک خسته نباشید ویژه بگوییم آنها کاری کردند کارستان. کشتی‌گیران در این رقابت‌ها علاوه بر نتایج خوبی که کسب کردند فن‌های زیبایی هم به اجرا درآوردند و همین باعث شد لذت دیدن کشتی چندین برابر شود. برادران گرایی از جمله همان کشتی‌گیرانی هستند که به خوبی فن می‌زدنند و تماشاگر را مجذوب دیدن کشتی فرنگی می‌کنند. دیگر بچه‌ها هم بسیار خوب درخشید و من امیدوارم این مسیر مدال‌آوری تداوم داشته باشد. رضا گرایی با برنامه کشتی می‌گیرد و توانایی بالایی دارد. او حتی در یک کشتی عقب افتاد اما چلنچ را رد کرد و توانست برگردد. البته من چندین مرتبه گفتم کاش رضا به این مسابقات اعزام نمی‌شد چرا که باید ناشناخته بماند تا حریفان او را تحلیل نکنند. »

وی تاکید کرد: « من نگران این بودم که مبادا دچار آسیب‌دیدگی شوند یا حریفان او را آنالیز کنند. اما دیدیم که رضا خیلی خوب کشتی گرفت. فن‌ها را به خوبی اجرا می‌کرد و همه نقاط تشک را به خوبی می‌داند و حتی اگر امتیاز عقب می‌افتاد به خوبی برنامه می‌ریخت تا از حریفش پیش بیافتد. فدراسیون در این دوره کار ارزشمندی انجام داد که مربیان سازنده را در کنار کشتی‌گیران اعزام کرد. تیم کشتی فرنگی ما از فارس و آزاد از مازندران است. امیدوارم یک برنامه‌ریزی خوبی صورت بگیرد که استان‌های این کشتی‌گیران همچنان به همین اندازه فعال باشند و کشتی آنجا تعطیل نشود. »

اشکانی عنوان کرد: « مربیان سازنده باید حمایت شوند. خوشبختانه الان وزیر ورزش از خانواده ورزش است و به خوبی آمار و رقم‌ها را می‌داند. در حال حاضر ۲۵ درصد کشتی‌گیرانی که در مسابقات جهانی مدال کسب کردند از استان مازندران بودند. در گذشته ما شهرهایی دیگر مثل اردبیل و خوزستان داشتیم که آنها هم قطب کشتی ایران بودند، این شهرها الان باید فعال شوند. فدراسیون باید برنامه‌ریزی کند و به مربیان سازنده بیشتر بها بدهند تا روی کار بیایند. الان در روسیه شرایط همین است برخی پیشکسوتان کشتی همیشه هستند و آنالیز می‌کنند.اما باید مربیان سازنده‌ را حمایت کنیم تا اگر یک زمانی محمد بنا خواست کنار برود این مربیان جایگزین او شوند.البته بزرگان کشتی همیشه باید حفظ شوند و در کنار تیم باشند. »

سرمربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی گفت: « به نظرم باید یک سیستمی در نظر گرفته شود که کشتی‌گیران و حتی کسانی که مدال‌آور هستند در انتخابی حضور پیدا کنند تا انگیزه از بین نرود و کشتی‌گیرانی که پشت سر مدال‌آوران هستند بدانند اگر خودشان را نشان دهند به این چرخه وارد می‌شوند. بدون شک داشتن قانون اهمیت زیادی دارد و باید سیستمی داشته باشیم تا کشتی‌ دوباره پویا شود. »

مربی کشتی فرنگی در مورد عملکرد ساروی گفت: « ساروی یکی از کشتی‌گیران رعنا و خوش آتیه کشتی فرنگی است، او به خوبی از پس حریفانش برمی‌آید و بسیار هم تکنیکی کار می‌کند. من به او بسیار خوش‌بین هستم و مطمئنم در المپیک ۲۰۲۴ او یکی از مدال‌آوران کشتی فرنگی خواهد بود که به نشان طلا می‌رسد. او سر نترس دارد و برای یک کشتی‌گیر فرنگی شجاعت داشتن یعنی نصف راه را طی کردن و این ویژگی خوب را ساروی دارد و قطعا موفق هم خواهد شد. »

سرمربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی به عملکرد یوسفی اشاره کرد و‌گفت: « کاری که یوسفی انجام داد کارستان بود و به نظرم ستاره کشتی ایران بود.‌ او توانست برای اولین بار در تاریخ کشتی فرنگی ایران را در سنگین وزن به نشان طلا برسد. او در گذشته هم به همه مدال‌های رده‌ سنی رسیده و نشان داد روی این کشتی‌گیر از پایه کار شده تا الان به این نتیجه درخشان رسیده است. قهرمان ساختن یک روند و فرایند است که در طول زمان اتفاق می‌افتد و حفظ و نگه‌داری آنها یک فرایند دیگری است که باید به آن توجه ویژه‌ای کرد. من امیدوارم این کشتی‌گیران خیلی خوب حفظ شوند و در آینده باز هم موفقیت‌های خوبی کسب کنند. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار