معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان:

تبعات ناشی از آموزش‌های مجازی، در دوره ابتدایی بیشتر محسوس است

افزایش آمار کودک‌آزاری در کودکان کار، از چالش‌های آموزش مجازی بوده‌ است

سمنان(پانا) - معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان با بیان اینکه بیشترین تبعات ناشی از آموزش‌های مجازی، متوجه دانش‌آموزان دوره ابتدایی خصوصا پایه اول تا سوم ابتدایی بوده است، گفت به هر حال در دوره ابتدایی به دلیل اینکه آموزش‌ها متکی به معلم است و نسبت به بقیه مقاطع دانش‌آموزان بیشتر به حضور معلم نیازمندند، تبعات استفاده از فضای مجازی در آنجا بیشتر محسوس است.

کد مطلب: ۱۲۲۱۶۲۶
لینک کوتاه کپی شد
تبعات ناشی از آموزش‌های مجازی، در دوره ابتدایی بیشتر محسوس است

مریم حدادی، در گفت و گو با پانا، با اشاره به تبعات ناشی از آموزش‌های مجازی برای پایه اول تا سوم ابتدایی عنوان کرد: «بیشترین تبعات ناشی از آموزش‌های مجازی متوجه دانش آموزان پایه اول تا سوم ابتدایی بود. دانش آموزانی که برای یادگیری نیازمند حضور در کلاس بودند و حالا با پایه ضعیف به مقاطع بالاتر تحصیلی می‌روند، به خصوص اینکه در سال گذشته نواقص آموزش از طریق فضای مجازی بسیار زیاد بود.»

وی افزود: «نوآموزانی که ورودشان به مدارس با شیوع کرونا ویروس همزمان شد، اکنون در سال تحصیلی دوم و یا سوم ابتدایی تحصیل می کنند که شاید تاکنون پای‌شان به مدارس باز نشده است و هیچ حس و درکی از حال و هوای مدرسه ندارند. یا دانش آموزان دیگر در ماه‌های گذشته به هر شیوه ای که دوست داشتند پای رایانه و موبایل به درس گوش می دادند و ده‌ها نمونه دیگر که با سبک تحصیل در مدارس متفاوت بوده و نیاز است مدیران و معلمان در صورت بازگشایی مدارس در کنار رفع مشکلات سخت افزاری و یادآوری رعایت دستورالعمل‌های‌ بهداشتی به مسائل روحی و روانی دانش آموزان و آداب تحصیل در مدارس، توجه ویژه داشته باشند.»

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان با عنوان این مطلب که بسیاری از والدین بر این باورند که کرونا و آموزش غیرحضوری بیشتر در دانش‌آموزان ابتدایی اثر گذاشته و با توجه به تغییر کتاب ها و تخصصی بودن آنها، اغلب والدین نمی توانند آنگونه که باید در فراگیری دروس به آنها کمک کنند، تصریح کرد: «دانش آموز باید به دهان معلم نگاه کرده و بخش کردن و صداکشی و شیوه گرفتن مداد در دست را بیاموزد که در این شرایط ارتباط عاطفی چندان بین دانش آموز و معلم شکل نمی‌گیرد و اولیاء نیز برای تفهیم این موضوع با مشکل مواجه می‌شوند.»

حدادی ادامه داد: «در عین حال که آموزش مجازی تبعات منفی و آسیب‌های فراوانی داشته و ما ناگزیر به استفاده از این بستر بودیم؛ بسیاری از دانش آموزان در گوشه و کنار ایران به دلیل عدم دسترسی به ابزار الکترونیک، اینترنت پرسرعت و… از تحصیل بازماندند که این مسئله محدودیت آموزش و مشکلات آن را بیش از پیش کرد.»

وی با بیان این نکته که تبعات آموزش از طریق فضای مجازی متوجه تمام پایه‌های تحصیلی است، اظهار کرد: «معلمان در سال گذشته بار بسیار سنگینی را بر دوش داشته و برای دانش آموزانی که دسترسی به فضای مجازی و ابزار الکترونیک را به هر نحوی نداشتند، درس نامه‌هایی را تهیه کرده و برای آموزش به سراغ دانش آموزان می رفتند و حداقل هفته‌ای یکبار و یا ماهانه این درس نامه‌ها تحویل دانش آموزان داده می‌شد.»

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان با بیان اینکه آموزش مجازی، نظارت مستمر و مجدانه خانواده را می‌طلبد که متاسفانه بیشتر خانواده‌ها به دلیل آشنا نبودن با نوع فعالیت آموزش مجازی از این مسئولیت شانه خالی می‌کنند، عنوان کرد: «هم اکنون بخش قابل توجهی از والدین باسواد هستند و می‌توان با آموزش مناسب از آنها برای نظارت و ارزیابی فرزندان استفاده کرد. در این شرایط معلم فرصت نمی‌کند تمام دانش‌آموزان را رصد کند، ولی والدین باید پیگیر باشند که فرزندانشان مباحث آموزشی را جدی گرفته و از آموزش جانمانند.»

حدادی با عنوان این مطلب که زمینه آماده‌سازی دانش‌آموزان برای پذیرش شرایط آموزش غیرحضوری، باید از همان ابتدا ارائه می شد و مشکلات زیرساختی، روحی و روانی و آموزشی مورد بررسی قرار می‌گرفت، اضافه کرد: «در روزهای کرونایی دانش آموزان نسبت به تشویق نشدن از سمت معلم یا مشاور مدرسه دل تنگ شده و اولیاء باید این نقش را اجرا می کردند. ایجاد یک سیستم تشویق می‌تواند انگیزه‌ دهنده باشد، به همین دلیل هنگامی که فرزندان کاری را به اتمام رساندند، باید او را تشویق کنند.»

وی همچنین با بیان نقاط ضعف و قوت تدریس آنلاین و مجازی گفت: «نبود امکان حضور و غیاب دانش‌آموزان، مشخص نبودن و رسمیت نداشتن حریم کلاس، قرار نداشتن هم‌کلاسی‌ها در کنار یکدیگر و نبود ارتباط تعاملی و متقابل بین دانش‌آموز و معلم، از جمله نقاط ضعف این روش محسوب می‌شود که در سال تحصیلی جدید با دستور ستاد ملی کرونا همراه با رعایت کلیه دستورالعمل های بهداشتی، با بازگشایی تدریجی مدارس استان، درصدد رفع این معضلات برآمدیم.»

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان با اشاره به اینکه چالش‌ها و آسیب‌های مدرسه مجازی را می‌توان در سه حیطه خانوادگی، فردی و تحصیلی بررسی کرد، اظهار کرد: «از مهم‌ترین چالش‌ها و آسیب‌های خانوادگی می‌توان به کم مهارتی و یا بی مهارتی والدین در مسائل مرتبط با فرآیند یاددهی و یادگیری به خصوص در دوره ابتدایی، ناتوانی در حل مشکلات عاطفی و رفتاری دانش آموزان ناشی از شرایط قرنطینه خانگی، سبک فرزندپروری نامناسب، کاهش و یا نبود نظارت مادران شاغل، افزایش خشونت‌های خانگی ناشی از کاهش تعاملات اجتماعی و فشار روانی حاکم، کاهش سواد رسانه‌ای والدین، نبود قوانین و برنامه جهت استفاده دانش‌آموز از فضای مجازی، کمال گرایی و دخالت برخی والدین در امور آموزش آنلاین فرزندان و افزایش آمار کودک آزاری کودکان کار نام برد.»

حدادی ادامه داد: تشدید و افزایش مشکلات هیجانی و رفتاری دانش‌آموزان، استرس و اضطراب ناشی از وسایل ارتباطی محدود در خانواده‌های دارای چند دانش‌آموز، وابستگی دانش آموزان به فضای مجازی، پرسه زدن بیهوده و بی هدف در فضای مجازی، کاهش انگیزه تحصیلی، مشکلات و آسیب‌های جسمی، روانی ناشی از کم تحرکی، تغییر در الگوی خواب و تغذیه نیز به عنوان مهمترین چالش‌ها و آسیب‌های فردی دانش آموزان در مدرسه مجازی است.»

وی با بیان اینکه چالش ها و آسیب‌های مدرسه مجازی در تمام دنیا مورد توجه قرار گرفت و سبب شد تا همگی به دنبال بازگشایی مدارس به خصوص در دوره‌های کودکی و پیش دبستانی باشند، خاطرنشان کرد: «در کشور ما نیز به مدد واکسیناسیون خوبی که انجام شده و همچنین به مدد پیگیری ها و اتفاقات خوبی که دانشگاه علوم پزشکی در حال رقم زدن است، به صورت تدریجی در حال بازگشایی مدارس به خصوص از پایه های پیش دبستانی و پایه اول هستیم.»

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان با یادآوری اینکه بازگشایی مدارس در کلاس هایی با جمعیت زیر ۱۵ نفر در مناطق محروم و روستایی که دسترسی به فضای مجازی آنها محدود بود، سریع تر شروع شده، افزود: در سایر مدارس کم جمعیت و در مدارس شهری نیز با برنامه ریزی که شورای مدرسه و مدیریت مدرسه انجام دادند، کلاس ها با گروه بندی و برنامه ریزی همراه با رعایت کلیه پروتکل های بهداشتی، رو به سوی بازگشایی مدارس رفتیم تا کودکانمان از مهر ماه سال جاری، هفته ای یک روز را در مدرسه تجربه کنند.»

حدادی با بیان اینکه به دنبال آن هستیم تا پس از فروکش کردن موج بیماری کرونا و در آبان ماه سال جاری، بتوانیم آرام‌آرام به سمت بازگشایی کامل و حضوری شدن کلیه آموزش ها در مدارس استان پیش برویم، ادامه داد: «کودک در دوره ابتدایی، در سنین تربیتی قرار داشته و ضرورت تعاملات اجتماعی از مهم‌ترین لازمه‌های آموزش برای آنان است که این موارد را در فضای مجازی از بچه ها گرفتیم.»

وی خاطرنشان کرد: «از جمله مهمترین عامل سلامتی، تحرک و پویایی کودکانه همراه با نظم زندگی است. یعنی ساعت بیولوژیک بعضی از کودکان ما به هم خورده است. به جهت اینکه برنامه خاصی برای ساعت حضور در کلاس ندارند، ممکن است تا طولانی مدت بخوابند که این امر خود سبب به هم خوردن ساعت بیولوژیک بدن شده و به طبع، سلامت رشدشان را نیز دچار اختلال خواهد کرد که امیدواریم با بازگشایی مدارس، آن ها را به ایجاد نظم در زندگیشان برگردانیم تا در بچه ها علاوه بر آموزش، به پرورش جسم، روح و پرورش روحیه اجتماعی آن ها هم پرداخته شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار