رشد اجاره‌بها صعودی شد

تهران (پانا) - با اینکه بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، افزایش اجاره‌بها بیشتر از 25 درصد ممنوع است اما در تابستان امسال نرخ اجاره‌بها در قراردادهای تمدید شده، 46.9درصد رشد را نشان می‌دهد.

کد مطلب: ۱۲۲۱۴۹۲
لینک کوتاه کپی شد
رشد اجاره‌بها صعودی شد

به‌گزارش ایران، مرکز آمار گزارشی از قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی خانوارهای شهری، مربوط به تابستان امسال را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش نرخ اجاره بهای خانوار شهری در تابستان امسال نسبت به فصل بهار 8 درصد افزایش دارد. اما تورم نقطه به نقطه اجاره بها در تابستان نسبت به بهار کاهش 4.4 درصدی دارد. بر این اساس درصد تغییرات شاخص قیمت اجاره بها در فصل تابستان ١٤٠٠ نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، 24.7 درصد است که نسبت به فصل بهار ١٤٠٠(٢٩.١ درصد)، 4.4واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

در برآوردهای آماری، شاخص قیمت مصرف کننده، یکی از بخش‌های مهم بخش مسکن است که شامل زیر بخش‌های «اجاره بهای واحدهای مسکونی» و «خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی» (تعمیرات جزئی واحد مسکونی: لوله کشی، گچ‌کاری، برق کاری، نصب ایزوگام و...) است.
در آماری که مرکز آمار از نرخ اجاره بهای واحد مسکونی در تابستان امسال منتشر کرده است، رشد نزدیک به 47درصدی اجاره بها در قراردادهای تمدیدی دیده می‌شود. این رشد نرخ بر خلاف مصوبه ستاد مقابله با کرونا است که به منظور رعایت شرایط مستأجران در زمان شیوع کرونا، افزایش اجاره بها بیشتر از 25درصد ممنوع است.

لرستان گران‌ترین استان
در میان استان‌های کشور، استان لرستان با ٢٧.٥ درصد بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ٢.٥ درصد کم‌ترین نرخ تورم فصلی را در اجاره ‌بهای مسکن داشته‌اند. در تابستان امسال، بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه با ٤١.٨ درصد مربوط به استان لرستان و کم‌ترین نرخ تورم نقطه به نقطه با ١٣.١ درصد مربوط به استان خراسان رضوی است. به عبارتی در فصل تابستان١٤٠٠ خانوارهای استان لرستان به‌طور متوسط ١٧.٢ واحد درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای استان خراسان رضوی به‌طور متوسط ١١.٥ واحد درصد کمتر از میانگین کل کشور در بخش اجاره بها هزینه کرده‌اند.
همچنین نرخ تورم اجاره بها در چهار فصل منتهی به فصل تابستان ١٤٠٠ برابر 27.6درصد است که استان کرمانشاه با ٣٧.٥ درصد بیشترین نرخ تورم و استان سیستان و بلوچستان با ١٣.٢ درصد کم‌ترین نرخ تورم را داشته‌اند.

افزایش مداوم قیمت اجاره‌بها
متوسط افزایش اجاره‌بها برای خانوارهایی که تغییر قیمت اجاره‌بها داشته‌اند نشان می‌دهد در تابستان سال 98، 99 و 1400 نرخ اجاره‌بها همواره افزایشی است. این عدد در تابستان سال 98 معادل 27.1 درصد، سال 99 معادل 41.2 درصد و در تابستان امسال معادل 46.9 درصد است.

تورم اجاره‌بها
اطلاعات مرکز آمار همچنین نشان می‌دهد که اجاره‌بهای مسکن از سال 95 تا 1400 در بیشتر ماه‌ها تورم را تجربه کرده است. بر این اساس نرخ تورم سالانه اجاره بها در تابستان سال 95 معادل 8.1 درصد و در تابستان امسال برابر 27.6 درصد است. در مدت 5 سال از سال 95 تا 1400، کم‌ترین نرخ تورم اجاره مربوط به بهار سال 96 و معادل 4درصد و بیشترین نرخ تورم مربوط به بهار امسال و معادل 28.8 درصد است.

تورم تعمیرات
علاوه بر تورم نرخ اجاره بها، در بخش تعمیرات و نگهداری ساختمان هم از تابستان سال 95 تا تابستان امسال این نرخ با حدود 36 درصد افزایش از 9.7درصد به 45.8درصد رسیده است.

بیش‌ترین نرخ افزایش اجاره بها
بر اساس آمار مرکز آمار در میان فصل‌های سال‌های 1395 تا 1400 بیش‌ترین جهش تورم مربوط به تابستان سال گذشته است که این نرخ در بهار 99 معادل 3.4درصد بوده اما در تابستان به 11.8درصد رسیده است. همچنین در همین مدت، بیش‌ترین تورم نقطه به نقطه افزایش اجاره بها مربوط به بهار امسال و معادل 29.1درصد است.

قیمت زمین و ساختمان کلنگی دو برابر شد
مرکز آمار همچنین اطلاعات مربوط به قیمت زمین یا ساختمان کلنگی را اعلام کرد. بر اساس این آمار، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در زمستان سال ۱۳۹۹ نسبت به زمستان سال ۹۸ حدود ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. همچنین، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور 9300 تومان با میانگین مساحت ٣٧۴ مترمربع بوده است، که نسبت به فصل قبل، ۶.۲ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٩٨.٩ درصد افزایش داشته است.

متوسط مبلغ اجاره ماهانه به‌علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کشور 22 هزار و 900 تومان با میانگین مساحت 104 مترمربع و متوسط عمر بنای 13سال بوده است، که نسبت به فصل قبل 9.8درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 42.7درصد افزایش داشته است. طبق اعلام مرکز آمار، با توجه به این‌که کاهش یا افزایش حجم (تعداد) معاملات در شهرهای بزرگ، باعث کاهش یا افزایش شدید متوسط (حسابی) قیمت در سطح استان یا کشور می‌شود، از متوسط تعدیل شده (وزنی) استفاده شده تا بتوان با حذف اثر حجم معاملات، تغییرات واقعی قیمت را مشخص کرد. در ضمن وزن‌های مورد استفاده بر مبنای واحدهای مسکونی دارای سکنه در سرشماری عمومی نفوس و مسکن ١٣٩۵ به‌روز شده است.

آغاز ثبت‌نام مرحله‌ نخست طرح‌ ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی از هفته آینده

مرکز آمار در حالی گزارش اجاره بهای کشور را منتشر کرد که دولت به‌دنبال اجرای قانون جهش تولید مسکن است. «محمود محمودزاده» معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: تعهد دولت ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی است که نخستین مرحله از ثبت‌نام آن در هفته آینده آغاز می‌شود. وی درباره تفاوت شرایط ثبت‌نام مسکن ملی و مسکن ۴ میلیون واحدی نیز گفت: میزان آورده اولیه در طرح مسکن ملی ۴۰ میلیون تومان و میزان وام دریافتی متقاضیان ۱۵۰ میلیون تومان بود؛ پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در این طرح این است که عدد تسهیلات و کارمزد آن متفاوت باشد، بر این اساس، گروه درآمدی و توان خانوارها تنظیم شده است. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بر این اساس قرار است پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی درباره میزان آورده متقاضی و تسهیلات اعطایی بانک تا چند روز دیگر با وزرای عضو شورای عالی مسکن بررسی و رفع ابهام شود.محمودزاده گفت: در اولین مرحله از ثبت‌نام مسکن ۴ میلیون واحدی، تمام ۳۱ استان و شهرهایی که زمین در آنها تأمین شده است و امکان ثبت‌نام وجود دارد شرکت داده خواهند شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار