عضو مجمع نمایندگان استان سیستان وبلوچستان در مجلس در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد؛

جزئیات انتقال آب از دریای عمان؛ آبرسانی به کدام استان‌ها انجام می‌شود؟

تهران (پانا) - عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس با تشریح جزئیات طرح انتقال آب دریای عمان گفت طرح آبرسانی به 3 استان سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خراسان شمالی انجام می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۲۱۲۱۵
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات انتقال آب از دریای عمان؛ آبرسانی به کدام استان‌ها انجام می‌شود؟

اسماعیل حسین‌زهی در گفت‌وگو با اشاره به تصویب طرح انتقال آب از دریای عمان اظهار کرد: «طرح انتقال آب از دریای عمان از دولت گذشته مطرح شده بود اما در نهایت انتقال آب از خلیج فارس صورت گرفت که آب به استان کرمان منتقل می‌شود و قرار بود به خراسان رضوی و شمالی هم منتقل شود که صورت نگرفت.»

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان وبلوچستان در مجلس تاکید کرد:‌ «از لحاظ زیست محیطی عمق خلیج فارس مشخص است و عمق دریای عمان بیشتر است که طبق مطالعات انجام شده در زمینه انتقال آب، از نظر زیست محیطی مشکلی ایجاد نمی‌شود. یعنی با انتقال آب از دریای عمان مشکلات محیط زیستی برای این محیط آبی ایجاد نخواهد شد و عارضه‌ای ندارد.»

وی اضافه کرد:‌ «نقشه انتقال آب مشخص است ضمن اینکه جلسات کارشناسی و مطالعات انتقال آب از دریای عمان انجام شده است و اکنون وزارت نیرو نیز مصمم است که این طرح اجرا شود. انتقال آب از دریای عمان در ردیف اعتباری 1400 نیز قرار گرفت و قرار است تبدیل به قانون شود تا سالانه ردیف مشخص بودجه‌ای داشته باشد.»

نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی گفت: «طرح انتقال آب از دریای عمان در کمیسیون عمران تصویب شده است و قرار است به‌زودی در صحن نیز مطرح و رسیدگی شود.»

تفاهم‌نامه انتقال آب دریای عمان از سواحل چابهار به نوار شرقی کشور از جمله استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان با حضور معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و استانداران این سه استان روز چهارشنبه ۲۰ شهریور ۹۸ در مشهد به امضا رسید.

براساس مصوبه کمیته تخصیص وزارت نیرو در مجموع امکان برداشت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب از آب دریا فراهم می‌شود که استان سیستان و بلوچستان ۲۲۸ میلیون مترمکعب، خراسان رضوی ۱۱۰ میلیون مترمکعب و خراسان جنوبی ۶۰ میلیون مترمکعب از خروجی این آب سهم می‌برند.

براین اساس حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب دریا به این سه استان تخصیص می‌یابد که فرایند انتقال توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و مشارکت دولت تنها در حوزه پشتیبانی است.

در افق سال ۱۴۲۵ براساس مطالعات انجام گرفته استان خراسان جنوبی نیازمند ۲۱۷ میلیون مترمکعب منابع آبی است که در خوش بینانه‌ترین شرایط حدود ۵۹ میلیون مترمکعب آب موجودی استان خواهد بود و حدود ۱۱۰ میلیون مترمکعب هم آب دریافتی از دریای عمان و بقیه نیز با اجرای سند سازگاری با کم‌ آبی باید تامین شود که تابستان امسال نخستین بار در شورای عالی آب به ریاست معاون اول رییس جمهوری برای خراسان جنوبی تصویب شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار