مشاوران املاک نقشی در قیمت کاذب یا بالای املاک ندارند

تهران (پانا) - رئیس اتحادیه مشاوران املاک شمیران با تاکید براینکه مشاوران املاک نقشی در قیمت کاذب یا بالای املاک ندارند، می‌گوید اینکه گفته می‌شود پیشنهاد مشاوران املاک است که قیمت را دفاتر املاک بالا می‌برد، کذب محض است. البته ممکن است مشاورانی باشند که تخصص لازم را نداشته باشند و در محاسبات خود اشتباه کنند و باعث شوند ذهنیت خریداران بر روی افزایش قیمت متمرکز شود.

کد مطلب: ۱۲۲۱۱۹۴
لینک کوتاه کپی شد
مشاوران املاک نقشی در قیمت کاذب یا بالای املاک ندارند

محمدرضا قاسمی با اشاره به رشد نامتعارف قیمت مسکن در برخی از شهرها و به ویژه برخی از مناطق شهرها گفت:‌ از سال ۱۳۹۶ تاکنون بعضی از املاک در شمیرانات هفت برابر رشد قیمت داشته است. آپارتمان سه سال ساختی که سال ۱۳۹۶ متری ۹ میلیون تومان بوده اکنون با گذشت 7 سال از سال ساخت آن به متری ۶۰ میلیون تومان رسیده و قیمت نوسازها تا هفت برابر افزایش یافته است.

وی با اشاره به قیمت فروش واحدهای مسکونی و تجاری با اظهار فروشنده خاطرنشان کرد: به طور مثال یک پنت هاوس متری ۲۲۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد اما در نهایت متری ۱۶۰ میلیون تومان به فروش رسید و می‌توان نتیجه گرفت که اگر مالکان بخواهند سرمایه خود را به پول نقد تبدیل کنند باید در معاملات مسکن انعطاف داشته باشند چون در نهایت این عرضه و تقاضا است که تعیین‌کننده قیمت‌ها در بازار است.

قاسمی با تاکید براینکه مشاوران املاک نقشی در قیمت کاذب یا بالای املاک ندارند، تصریح کرد:‌ اینکه گفته می‌شود پیشنهاد مشاوران املاک است که قیمت را دفاتر املاک بالا می‌برد، کذب محض است. البته ممکن است مشاورانی باشند که تخصص لازم را نداشته باشند و در محاسبات خود اشتباه کنند و باعث شوند ذهنیت خریداران بر روی افزایش قیمت متمرکز شود.

وی درباره مالیات بر خانه‌های خالی و نقش آن در بازار مسکن اظهار کرد:مردم عادی تعداد زیادی خانه خالی در اختیار ندارند و در واقع بخش عمده خانه‌های خالی مربوط به بانکها است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شمیران درباره طرح مجلس مبنی بر کاهش تعرفه بنگاه‌های ملکی که در کمیسیون عمران مجلس در دست بررسی است، گفت: به طور قطع هر موضوعی که تبدیل به قانون شود برای صنف ما لازم‌الاجرا است و از آن تبعیت خواهیم کرد اما گرانی مسکن ربطی به مشاوران املاک ندارد و نقشی هم در آن ندارند و من به عنوان کسی که در کف بازار مسکن هستم می‌بینم مشاوران املاک چقدر تلاش می‌کنند تا قیمت مسکن کاهش پیدا کند.

وی درباره شکایاتی که از نرخ بالای تعرفه معاملات املاک مطرح می‌شود، اظهار کرد: هرکسی بالاتر از میزان کمیسیون که ۲۵ صدم درست است به مشاوران املاک پرداخت کرد می‌تواند به اتحادیه شکایت و مازاد پرداختی آن را دریافت کند.

قاسمی خاطرنشان کرد: ما به مجلس قبل پیشنهاد دادیم که رقم ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از قراردادهای اجاره از مستاجران دریافت نشود و جالب اینکه برخی نمایندگان حتی خبر نداشتند که مستاجران ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌کنند و قرار شد پیگیری کنند که در نهایت پیگیری‌های آنها نتیجه لازم را به همراه نداشت.

عبدالله اوتادی، عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک نیز گفت: کرونا اگر چه معایب بسیاری داشته است اما بازدید مشتریان مسکن در فضای مجازی را افزایش داده است. البته برخی اپلیکیشن‌ها مقداری سوءاستفاده کردند و وقتی دیدند استقبال‌شان نسبت به گذشته بیشتر شده قیمت خدمات خود را چندین برابر کردند البته تعزیرات به موضوع ورود کرد و تلاش شد تا از این اقدام آنها جلوگیری شود.

ایمان خدابخش، کارشناس بازار مسکن نیز بازار مسکن را در آینده بازاری باثبات پیش‌بینی کرد و افزود: البته کاهش قیمت در این بازار وجود ندارد اما قیمت‌ها به شرایط باثبات‌تری خواهند رسید.

وی افزود: به دلیل رشد قیمت دلار، مصالح ساختمانی و افزایش شدید قیمت مسکن، بسیاری از متقاضیان واقعی مسکن در دو سال اخیر نتوانسته‌اند مسکن مورد نیاز خود را تهیه کنند، بنابراین بخشی از تقاضای موجود در بازار مسکن تلنبار شده است و این انتظار را دارد تا بازار مسکن به ثبات برسد و بتوانند خرید خود را انجام دهند.

خدابخش با اشاره به برنامه دولت برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال خاطرنشان کرد:‌ اگر تولید سالیانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور اتفاق بیفتد قطعا افزایش قیمت مسکن کنترل خواهد شد چون بخشی از تقاضای بازار با آن پاسخ داده خواهد شد. با توجه به برنامه‌های دقیق دولت جدید افزایش‌های روزانه و هیجانی در بازار مسکن کنترل خواهد شد.

کارشناس بازار مسکن عنوان کرد: به دلیل اپیدمی ویروس کرونا بسیاری از فروشگاه‌ها تعطیل شده و خدمات در فضای مجازی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه مشاور املاک در وهله اول یک مشاور است و نباید صرفا فروشنده باشد گفت: مشاور باید شناخت کاملی از بازار املاک منطقه خود داشته باشد. پلتفرم آقای املاک امکانی را فراهم کرده تا مشاوران املاک بر اساس میزان فعالیت رتبه‌بندی شوند. همچنین تمامی مشاغل ساختمانی پوشش داده می‌شوند. هوشمندسازی ساختمان، ضمانت و امنیت خرید نیز از جمله کارکردهای این سامانه است.

وی افزود: سایت آقای املاک بستری تخصصی در زمینه املاک و مشاغل ملکی می باشد تمام آژانس های معاملات املاک و مالکین شخصی که قصد فروش ، رهن و خرید و اجاره دارند یا کسانیکه در حوزه مشاغل ملکی در شاخه های تاسیساتی، تزئیناتی، ساختمانی و خدماتی فعالیت میکنند می توانند به صورت رایگان با ثبت محل خود در نقشه کسب و کارشان را بدون پرداخت هزینه ای آگهی کنند و به شغل خودرونق بخشند

خدابخش اظهار کرد: تمامی تولیدکنندگان مصالح ساختمانی و سازندگان در این پلت‌فرم وارد می‌شوند که برای خود پروفایل دارند و رتبه‌بندی می‌شوند.

این کارشناس بازار مسکن اظهار کرد: سایت و پلت‌فرمی تهیه شده که قیمت مسکن و نرخ اجاره واحد مسکونی مدنظر را محاسبه و سقف و کف قیمت منطقه را تعیین می‌کند. اکنون بسیاری از آپارتمان‌ها بالاتر از نرخ واقعی اجاره داده می‌شوند که علت آن بالا بودن تقاضا نسبت به عرضه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار