در گفت‌وگو با پانا:

شوقی بیگی: در دنیای زنانه نمایشگاه «گاه خویش» مخاطب اولویت دارد

تهران (پانا) - یک هنرمند نقاش معتقد است ویژگی‌های بصری آثارش در «گاه خویش» عناصر زنانه است که نشانه سرزندگی، رشد، تلاش و سرسختی است؛ این عناصر در آثار پایدار است و تفاوت بصری منوط به مفهوم آثار است.

کد مطلب: ۱۲۲۰۷۵۵
لینک کوتاه کپی شد
شوقی بیگی: در دنیای زنانه نمایشگاه «گاه خویش» مخاطب اولویت دارد

شیما شوقی بیگی هنرمند نقاش که نمایشگاه آثارش با عنوان «گاه خویش» در گالری شلمان برپاست، درباره ایده برگزاری نمایشگاه با موضوع زنان به خبرنگار پانا گفت: موضوع تبعیض جنسیتی از دوران کودکی ذهن من را درگیر کرده بود اما همان‌طور که می‌دانیم در دوران کودکی قدرت تحلیل به معنای دقیق خودش وجود ندارد و فقط سوالات زیادی در ذهن نقش می‌بندد. تفاوت‌ها و تبعیض‌ها مثل اینکه «دختر که شیطونی نمی‌کنه، دختر که از درخت بالا نمی‌ره و....» و همچنین در مورد پسرها که «می‌گن پسر که گریه نمی‌کنه، پسر که نباید عروسک داشته باشد یا اینکه طوری جا افتاده که پسر قادر است کارهایی را انجام دهد که دختر نمی‌تواند» و همه این نوع حرف‌ها که باعث شد زنان و دختران ما باور کنند در همه زمینه‌ها ناتوان هستند و آغاز تخریب برای آنها شد، من را واداشت تا با این موضوع نقاشی کنم.

وی با بیان اینکه ۱۹ تابلوی نقاشی در قطع‌های مختلف در «گاه خویش» به نمایش درآمده است، درباره ویژگی‌های بصری آثار توضیح داد: ویژگی‌های بصری آثار من حضور زنان و عناصر زنانه است که نشانه سرزندگی، رشد، تلاش و سرسختی است. این عناصر در آثار من پایدار است و تفاوت بصری منوط به مفهوم آثار است. اساساً عناصری که نشان دهنده آزادی، لطافت، ظرافت و ملاحت زنانگی است، همواره در آثار من حضور خواهد داشت.

شوقی بیگی در پاسخ به این پرسش که آیا قبل از خلق اثر به مخاطب نیز فکر می‌کند و او را در اولویت قرار می‌دهد یا خیر، گفت: اینکه روی سخنم بیشتر با خانم‌ها است غیرقابل انکار است اما هدف من همه انسان‌ها هستند و دسته بندی در مخاطبان ندارم چه به لحاظ جنسیت و چه به لحاظ سنی. البته دوست دارم که آثارم بیشتر به خانم‌ها پیام بدهند که بیشتر یکدیگر را حمایت کنیم و پشت یکدیگر باشیم و دست از باورهای اشتباه در مورد اینکه زنان ناتوان هستند، برداریم و یکدیگر را باور کنیم.

وی تاکید کرد: مخاطب برای اثری که صادقانه خلق شود همواره در اولویت است. اساساً مخاطب در اولویت است چرا که خود هنرمند اولین و جدی‌ترین مخاطب اثر هنری است.

این هنرمند نقاش در پایان در مورد اینکه آیا آثارش مخاطب جهانی را نیز درگیر می‌کند، اظهار کرد: فکر می‌کنم چنین باشد؛ چرا که موضوع زنان و حقوق آنها و زیرساخت‌های نظام ظلم و ستم دنیای مردسالاری، امری جهانی است که هنوز هم حتی در کشورهای پیشرفته که خیلی زیاد حقوق زنان رعایت می‌شود، زنان مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند.

در استیتمنت نمایشگاه «گاه‌خویش» آمده است: «فضایی برای خویشتن خویش»، دقیقاً همان اتفاقی است که سالیان درازی‌ست زنان و خصوصاً زنان ایران از آن بی‌بهره‌اند، برای همین است که زیبایی، نشاط، صلح و دوستی رو به کاهش است. زنان می‌توانند هر جایی را سرسبز و ممکن برای زندگی کنند. به شرط آن‌که زندگی‌شان از آنِ خویش باشد حتی شده یک وجب. دقیقاً همان زمان است که شروع به خلق کردن و شکوفا شدن می‌کنند.»

شیما شوقی بیگی متولد ۲۳ دی ماه ۱۳۶۵ تهران، تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی نقاشی دانشگاه علم و فرهنگ و کارشناسی ارشد مطالعات زنان دانشگاه آزاد اسلامی به پایان رسانده است. شرکت در هشتمین سالانه منتخب نسل نو (سال ۱۳۹۳)، نمایش آثار در خانه هنرمندان (سال ۱۳۹۵) و برگزاری نمایشگاه انفرادی در گالری سایه (سال ۱۳۹۷) از جمله فعالیت‌های شیما شوقی‌بیگی در عرصه هنر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار